کد خبر: 449222
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۱ ۱۴:۵۳:۲۷
| |

بررسی عملکرد آبان ماه شرکت‌های بورسی

روی خوش کدال برای سهامداران

اگر بخواهیم بازار سرمایه را با سال‌های گذشته مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که بازار دچار تغییر و تحول عمده شده و حتی غیرقابل پیش‌بینی است

روی خوش کدال برای سهامداران
کد خبر: 449222
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۱ ۱۴:۵۳:۲۷

اعتمادآنلاین| اگر بخواهیم بازار سرمایه را با سال‌های گذشته مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که بازار دچار تغییر و تحول عمده شده و حتی غیرقابل پیش‌بینی است برای مثال؛ سال‌های گذشته افزایش یا کاهش نرخ ارز تنها با تاخیر چند روزه بر بورس تاثیرمی گذاشت اما؛ این روزها نرخ ارز با گذشت چندین ماه روی بورس اثرمی گذارد. به نوعی می‌توان گفت که ساختار بورس کمی تغییر یافته است. انتخابات امریکا نیز همین وضعیت را داشت و کارشناسان بازار پیش بینی می‌کردند با ورود جوبایدن به کاخ سفید بازار سرمایه به صورت عمده‌ای متضرر می‌شود ولی با گذشت چند روز از انتخابات بازار سهام وارد فاز جدیدی شد و سومین هفته‌ای است که بازار سرمایه پس از زیان‌های پی در پی روزهای سبزی را پشت سرمی گذارد. حرکت مثبت و کم حاشیه شاخص، ارزش معاملات بیش از 15 هزار میلیارد تومان در روز و حضور سهامداران حقیقی همراه با گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها در سامانه کدال، سیگنال رسیدن به تعادل را به سهامداران و سرمایه‌گذاران بازار سرمایه می‌دهد.

این وضعیت بورس درحالی است که وضعیت بازارهای موازی چنگی به دل نمی‌زند و اغلب روند نزولی را طی می‌کند. نرخ دلار از 30 هزارتومان به مبلغ 23 هزارتومان رسید و سکه نیز ریزش 35 درصدی را متحمل شد، کاهش تورم افزوده در مسکن و تعطیل و نیمه تعطیل شدن کسب و کارها به سبب موج سوم کرونا باعث شد تا سرمایه‌گذاران بیشتری وارد بازار سهام شوند. یک دسته از تحلیلگران بازار می‌گویند که بازار سرمایه پس از اصلاحات شدید و طولانی به واسطه شیوع ویروس کرونا همچنین نزول بازارهای موازی و امثال این موارد توانسته روندی متعادل روبه بالا داشته باشد. البته گزارش‌های آبان‌ماه شرکت‌ها و صنایع مختلف بورسی در سامانه کدال نوید از رشد بازارسهام می‌دهد که در نتیجه (P/E نسبت قیمت به درآمد) نمادهای بورسی و جذابیت قیمت‌ها می‌تواند موج جدیدی از اعتماد و امیدواری را به تالار شیشه‌ای بازگرداند. همچنین در شرکت‌های تولیدی، صنایع مختلف با توجه به تحریم‌های اعمال شده و کاهش واردات، شاهد افزایش تقاضا برای تامین جبران کسری واردات هستیم که منجر به افزایش فروش و سودآوری شده است و تورم قابل توجه در ماه‌های گذشته یکی از دلایل اصلی افزایش سود شرکت‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته است، این در حالی که با تداوم روند افزایش نرخ مواد اولیه، افزایش هزینه‌ها و در نهایت افزایش بهای تمام شده محصولات در آینده برخی شرکت‌ها با مشکلات بسیاری مواجه می‌شوند.

صعود پتروشیمی‌ها و فلزات اساسی به صدر جدول

بورس تهران سومین هفته خود را نیز با سبزپوشی آغاز کرد و شاخص کل بازار سرمایه در پایان معاملات اولین روزهفته به 36 هزار و 426 واحد رسید و این صعود خوب نوید رشد برای ماه‌ها و هفته‌های آینده را می‌دهد. گزارش عملکرد شرکت‌ها در آبان ماه نشان می‌دهد که احوال بورس در دومین ماه پاییز بسیار دلچسب‌تر ازماه‌های قبل از آن است. شرکت‌های صادرات محور به صورت عمده در گروه‌های پتروشیمی و فلزی و معدنی است و افزایش سودآوری این شرکت‌ها وابسته به سه عامل بسیار مهم همانند نرخ دلار، نرخ جهانی کامودیتی محورها و میزان فروش بستگی دارد.

اگر میانگین نرخ فروش این دسته از شرکت‌ها در 6 ماهه نخست سال در نظربگیریم می‌توان دریافت که براساس نرخ دلار نیمایی 17 هزارتومان بسته شده و اغلب این شرکت‌ها کاری با دلار 30 هزارتومان به بالا نداشته‌اند بنابراین نرخ دلار فعلی برای شرکت خوب است و اگر دلار در محدوده نرخ 22 الی 24 تومان تثبیت یابد به نفع این دسته از شرکت‌ها است. همچنین با توجه به افزایش نرخ محصولات، کاهش ارزش ریال و کاهش نرخ دلار و گشایش‌های بین‌المللی میزان فروش این نوع شرکت‌ها به مرور و آرام آرام افزایش می‌یابد. اگر گزارش‌های آبان ماه را بررسی ‌کنیم متوجه می‌شویم شرکت‌هایی که تولید «اتیلن» دارند وضعیت قابل‌قبول‌تری دارند همچنین شرکت‌هایی که فلزات اساسی و غیرآهنی تولید می‌کنند به دلیل افزایش نرخ محصولات خود توانسته‌اند گزارش مثبت‌تری نسبت به ماه‌های گذشته ارایه دهند. البته برخی از شرکت‌ها وضعیت خوبی در آبان ماه نداشتند اما؛ باتوجه به بهبود وضعیت انتظار می‌رود آذرماه گزارش‌های قابل تامل‌تری ارایه دهند.

قیمت بلای جان خودرویی ها

علیرضا تاج‌بر، کارشناس بازارسهام درخصوص وضعیت شرکت‌ها می‌گوید: عملکرد برخی شرکت‌ها به دلیل تورم داخلی مثبت ارزیابی می‌شود. گروه‌های شوینده، تولیدکننده‌های تایر و محصولات غذایی همسو با تورم داخلی گزارش‌های قابل تاملی ارایه کردند. اما در گروه خودرو وضعیت به گونه‌ای دیگر است. اگرچه این گروه‌ها فروش خوبی داشتند اما به دلیل ثبت افزایش هزینه‌ها نمی‌توانیم بگوییم عملکرد مثبتی در این خصوص داشته‌اند. در واقع افزایش هزینه‌های مالی شرکت‌های خودروسازی دلیل اصلی زیان‌ده بودن این صنایع به شمار می‌رود، از این رو تا زمانی که بین نرخ فروش و نرخ بازار خودرو گپ شدید قیمتی وجود داشته باشد نمی‌توان انتظار گزارش مثبت از سوی این گروه داشته باشیم و به نظر می‌رسد عرضه خودرو در بورس کالا با وجود فروش بالای آنها تنها راه نجات این صنایع است.

این کارشناس بازار سرمایه به وضعیت گزارش آبان ماه بانکی‌ها می‌پردازد و عنوان می‌کند: برخی بانک‌ها به دلیل فروش دارایی‌ها و اتفاقات داخلی در وضعیت خوبی به‌سر می‌برند. به‌طور کلی با رفع شدن تحریم‌ها و محدودیت‌ها شرایط بانک‌ها تغییر خواهد کرد و صنعت مناسبی برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند. وی در مورد تفاوت وضعیت گزارش صنایع مختلف درآبان امسال و مدت مشابه سال قبل خاطرنشان می‌کند: برخی اتفاقاتی که در اقتصاد کشور رخ داد عملکرد شرکت‌ها را وارد فاز دیگری کرد. افزایش نرخ دلار و تورم تاثیربسزایی در عملکرد شرکت‌ها دارد این در حالی است که سال گذشته نه خبری از نوسانات شدید قیمت دلار بود و نه خبری از این میزان تورم. گزارش‌هایی که شرکت‌های تولید‌کننده مواد پتروشیمی و شرکت‌های فولادی ارایه کرده‌اند به هیچ عنوان قابل مقایسه با گزارش همین شرکت‌ها در مدت مشابه سال قبل نیست. این شرکت‌ها از نظر میزان فروش با رشد عجیبی روبه‌رو شده‌اند.

تاج‌بر به هیجان فروش سهامداران در ماه‌های اخیر اشاره می‌کند و می‌گوید: هیجان فروش در بازار سهام بعد از صعود شارپی قیمت‌ها غیرعادی نیست. وقتی قیمت‌ها بدون پشتوانه و غیرمنطقی افزایش می‌یابد سرانجام با اصلاح مواجه می‌شود. ریزش شاخص از اواسط مرداد ماه ربطی به عوامل بنیادی سهام ندارد. در حال حاضر روند معاملات سهام متفاوت‌تر از گذشته جلو می‌رود بر همین اساس صنایعی که عملکرد مثبتی از خود نشان داده‌اند با اقبال بازار مواجه شده‌اند از این‌رو شاهد مثبت بودن همه سهم‌ها بر اثر هیجانات سهامداران نیستیم.

روی خوش صنایع بنیادی

طی چهارماه گذشته شاهد این موضوع بودیم که صنایع بنیادی وضعیت ناخوشی در سامانه کدال داشتند اما؛ این روزها وضعیت مطلوب‌تری به خود گرفته‌اند و شاهد رشد تولید و فروش از سوی صنایع بورسی بودیم، صنایعی مانند پتروشیمی، معدنی، فولادی و بانکی نیز در 8 ماه گذشته در مقایسه با سایر صنایع تزار مثبت‌تری داشته‌اند و به نظرمی رسد تا ماه‌های باقی مانده تا پایان سال شرایط شرکت‌ها باتوجه به تحریم‌ها تغییر می‌کند و در نتیجه شاهد تغییرات گزارش شرکت‌ها خواهیم بود. براساس وضعیت بورس و عملکرد شرکت‌ها مهم‌ترین موردی که می‌تواند وضعیت و مسیر بازار سرمایه را تغییر دهد تحولات سیاسی-اقتصادی و تحولات بین‌المللی است. همچین حمید میرمعینی کارشناس بازار سرمایه درخصوص شرکت‌های کادمویتی محور می‌گوید: شرکت‌های صادرات‌محوری که درآمدشان رابطه مستقیمی با نرخ ارز دارند عمدتا در 6 ماه اول سال تولیداتشان را با دلار 17 هزارتومانی فروخته‌اند. با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود قیمت دلار به زیر 20 هزارتومان کاهش پیدا نکند، ثبات قیمت دلار در همین محدوده باعث می‌شود میزان فروش و صادرات شرکت‌ها حتی از 6 ماه اول سال نیز بهتر باشد، از این رو کاهش قیمت دلار از 30 هزارتومان به نرخ فعلی تهدیدی برای صنایع بورسی محسوب نمی‌شود.

پیامد افت قیمت دلار در آبان ماه، سقوط شاخص به کانال یک میلیون و 200 هزارواحد را رقم زد، به همین دلیل نگرانی در مورد ریزش دوباره قیمت سهام در بازار سرمایه وجود ندارد. این کارشناس با بیان اینکه شرکت‌های خصوصی که حاکمیت شرکتی در آنها رعایت نمی‌شود ممکن است میزان تولید و فروش را دستکاری کنند، اظهار می‌کند: اما در مجموع شرکت‌ها و صنایع بورسی گزارش‌های جذابی ارایه کردند و به مرور با معاملات بیشتری رو به رو خواهیم بود.

منبع: تعادل

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها