رویکرد نامتعارف و اما قانونی در کاندیداتوری چندباره در ایران / کاندیداتوری روسای‌جمهور و نامزدهای همیشگی

برند انتخاباتی‌ برخی باعث شده هربار هم فعالیتی می‌کنند و سخنی می‌گویند دیگران این‌گونه تفسیر کنند که این افراد قصد انتخاباتی دارند و احتمالا از الان تا زمانی که انتخابات بعدی ریاست‌جمهوری برگزار شود، در حال برنامه‌ریزی و تبلیغات هستند. 

رویکرد نامتعارف و اما قانونی در کاندیداتوری چندباره در ایران / کاندیداتوری روسای‌جمهور و نامزدهای همیشگی
کد خبر: 449271
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۲ ۰۷:۴۵:۰۰

اعتمادآنلاین| انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران گویا برای عده‌ای هر 4 سال یک بار تنوعی است در زندگی سیاسی‌شان! کسانی که هر 4 سال تا زمزمه برگزاری انتخابات در فضای سیاسی کشور شنیده می‌شود، نام‌شان بر زبان‌ها می‌افتد. هر فهرستی که از کاندیداهای احتمالی منتشر شود، اسمی از این افراد در آن فهرست‌ها به چشم می‌خورد. هر بار هم که شرکت کنند و رای نیاورند، ولی همان لحظه اعلام نتایج دوباره به این فکر می‌کنند که دور بعد با شعار و ژستی جدید در انتخابات شرکت کنند. جالب این است که آنان در این دور تسلسل شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری تنها نیستند و عده‌ای هم از ایده آنان حمایت می‌کنند. هر بار به امیدی می‌آیند که شاید نظر مردم تغییر کند یا شرایطی پیش بیاید که اینان بتوانند وارد «پاستور» شوند و کلید ساختمان ریاست‌جمهوری را به دست بگیرند. این موضوع آنقدر تکرار شده که حتی برخی از چهره‌های سیاسی که سالیان سال در مناصب مهم فعالیت می‌کرده‌اند، حالا مردم آنان را بیشتر با حضورشان در انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شناسند. برند انتخاباتی‌شان باعث شده هربار هم فعالیتی می‌کنند و سخنی می‌گویند دیگران این‌گونه تفسیر کنند که این افراد قصد انتخاباتی دارند و احتمالا از الان تا زمانی که انتخابات بعدی ریاست‌جمهوری برگزار شود، در حال برنامه‌ریزی و تبلیغات هستند.


طی دوره‌های گذشته هم چند بار شاهد این اتفاق بوده‌ایم که یک کاندیدا با اینکه در ادوار گذشته نتوانسته اعتماد مردم را جلب کند و به «پاستور» برسد برای دو و حتی چند نوبت وارد عرصه رقابت شده و گویا قرار است انتخابات 1400 نیز شاهد این تکرار چهره‌ها باشیم. آنچنان که از شواهد پیداست محمدباقر قالیباف که ازجمله این چهره‌های ثابت انتخاباتی است و حالا البته پس از نخستین توفیق در یک انتخابات، کلیددار «بهارستان»، می‌خواهد بار دیگر در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 نام‌نویسی کند. این تصمیم قالیباف هرچند به مرحله عمل نرسیده اما از حالا حتی همقطاران اصولگرایش نیز نسبت به آن انتقادهایی را مطرح کرده‌اند. به‌غیراز او هم سیدمحمد غرضی و محسن رضایی ازجمله کسانی هستند که احتمالا دوباره در انتخابات نام‌نویسی کنند. در این باره اسماعیل گرامی مقدم فعال سیاسی اصلاح‌طلب و از اعضای حزب اعتماد ملی به «اعتماد» می‌گوید که این اقدام نادر و منحصر به فرد ایران است. جدای از این یک رسم دیگر هم در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران درحال شکل‌گیری است. فردی که یک دوره 8 ساله رییس‌جمهوری بوده دو یا حتی چندباره بخواهد در انتخابات شرکت کند. دوره قبل محمود احمدی‌نژاد با وجود توصیه نهی کاندیداتوری، به وزارت کشور رفت و نام‌نویسی کرد و این دوره هم درباره او زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد. علاوه بر این، عده‌ای هم سخن از کاندیداتوری سیدمحمد خاتمی رییس‌جمهوری دولت اصلاحات به عنوان گزینه مطلوب اصلاح‌طلبان سخن به میان آورده و می‌گویند که چه خوب است که او در انتخابات ثبت‌نام کند. آنچه با این مقدمه در ادامه می‌خوانید گفت‌وگوی «اعتماد» است با دو چهره سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا درباره این دو سنت سیاسی نامتعارف و البته مجاز به‌لحاظ قانونی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران؛ سنت‌هایی که ازقضا هم اسماعیل گرامی‌مقدمِ اصلاح‌طلب و هم امیررضا آشتیانی اصولگرا چندان روی خوشی به آن نشان نداده و نمی‌دهند.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها