حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در جلسه هیأت دولت:

دولت با مصوبه روز گذشته مجلس موافق نیست/ بودجه امسال اهمیت ویژه‌ای دارد / بخاطر رقابت‌های انتخاباتی، حقایق را زیر پا نگذاریم

رئیس‌جمهوری گفت: ممکن است گمانه‌زنی‌هایی در رسانه‌ها مطرح شود که عدم حضور من در مجلس برای تقدیم بودجه، به دلیل مصوبه دیروز است؛ البته دولت با آن مصوبه موافق نیست اما نرفتن به مجلس صرفاً به دلیل رعایت پروتکل بهداشتی بوده است.

دولت با مصوبه روز گذشته مجلس موافق نیست/ بودجه امسال اهمیت ویژه‌ای دارد / بخاطر رقابت‌های انتخاباتی، حقایق را زیر پا نگذاریم
کد خبر: 449318
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۲ ۰۹:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در جلسه هیأت دولت اظهار کرد: بسیار علاقمند بودم سخنان امروزم خطاب به نمایندگان در صحن علنی ایراد می‌شد عدم حضور در مجلس صرفاً به دلیل مصوبات ستاد ملی کروناست و ما همه موظفیم دستورات ستاد ملی را به عنوان وظیفه قانونی و شرعی را اجرا کنیم.

وی افزود: گمانه‌زنی‌هایی که ممکن است در رسانه‌ها مطرح شود که عدم حضور من به دلیل مصوبه دیروز مجلس است، البته دولت با آن مصوبه دولت موافق نیست اما نرفتن به مجلس صرفاً به دلیل رعایت پروتکل بهداشتی بوده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه بوجه امسال اهمیت ویژه‌ای دارد، گفت: سال آینده سال پایانی قرن 14 است و در آستانه ورود به قرن 15 خواهیم بود و از طرف دیگر این بودجه زمانی به مجلس تقدیم می‌شود که ما احساس می‌کنیم شرایط سال آینده با دهه‌ای که گذشت از آغاز سال 90 تا امروز کمی متفاوت خواهد بود.

وی ادامه داد: دشمنان ما همه توانشان را در این دهه برای فشار به مردم به کار گرفتند به ویژه در سه سال اخیر تحریم را به جنگ تمام عیار اقتصادی تبدیل کردند اما در عین حال ما فکر می‌کنیم با شکست این جنگ در سال آینده شرایط متفاوت خواهد شد؛ نه تنها به خاطر شکست ترامپ بلکه هر دولتی در آمریکا روی کار می‌آمد به خاطر شکست جنگ اقتصادی ناچار بود در برابر ملت ایران سر تسلیم فرود بیاورد.

رئیس دولت اضافه کرد: ما در شرایطی دولت را آغاز کردیم که برای اولین بار بعد از جنگ تحمیلی ما شرایط رکود تورمی عمیقی را در کشور شاهد بودیم.

روحانی با بیان اینکه برای اولین بار بعد از جنگ تحمیلی بود که با تورم بیش از 34 درصدی و رشد اقتصادی منهای 7.7 درصدی شرایط رکود همرا با تورم دولت را تحویل ‌و کار خود ر ا آغاز کردیم. اظهار داشت: دولت در تلاش شش ماهه اول کار خود و با ورود به سال 93 در هر دو مسئله یعنی هم تورم و هم در مسئله رکود تغییرات اساسی را ایجاد کرد. در زمینه تورم در سال 93 ما به تورم 15.6 درصدی رسیدیم یعنی تورم را از رشد بی‌سابقه مهار کردیم و همزمان در سال 93 به رشد اقتصادی رسیدیم. یعنی شرایطی سال 91 در سال 93 به طور کلی تغییر کرد و رشد اقتصادی ما به 3.2 دهم رسید این در حالی بود که نیمه دوم سال 93 ما با سقوط شدید قیمت نفت مواجه شدیم که این سقوط بی‌سابقه بود یعنی نفت 120 دلاری به تدریج به 30 دلار تبدیل و به چهارم قیمت تنزل پیدا کرد.

وی خاطر نشان کرد: در این شرایط ما توانستیم کشور را بدون اینکه تکانه اقتصادی در کشور باشد اداره کنیم و در عین حال مذاکرات هسته‌ای را در سال 93 و 94 ادامه دادیم تا به توافق هسته‌ای دست یافتیم. چالش‌های بسیار مهمی در کشور ایجاد شد، اقتصاد شرایط جدیدی را پیدا کرد ما در این شرایط بود که توانستیم فازهای مختلف پارس جنوبی را به افتتاح کنیم؛ در این شرایط توانستیم پروژه های متنوع را تکمیل و به اتمام برسانیم و نیز در این شرایط بود که توانستیم پالایشگاه ستاره خلیج فارس را تکمیل و افتتاح کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه شرایط اقتصادی به طور کلی در پایان سال 94 و آغاز سال 95 تغییر پیدا کرد تا جایی که در سال 95 بالاترین نرخ رشد اقتصادی دنیا از آن ایران بود؛ ایران در سال 95 با مثبت14.5 درصد بالاترین رشد اقتصادی جهان را داشت و نرخ تورم از اواخر سال 95، در سال 96 و حتی در اوایل سال 97 که جنگ اقتصادی آغاز شده بود تک رقمی بود. مقایسه نرخ تورم 4 سال فعالیت از سال 93 تا 96 نشان می‌دهد که متوسط تورم هر ماه 11 درصد بوده و رشد اقتصادی ما بالای 4 درصد بوده است؛ بنابراین در مقایسه با یک زمان بلند مدت 50 ساله دولت تدبیر و امید توانست شرایط اقتصادی بی‌نظیری را به وجود بیاورد.

وی با اشاره به اهمیت اشتغال و اهمیت آن برای دولت تاکید کرد: می‌دانیم که از سال 85 تا 91 تقریباً رشد اشتغال سفر بوده است. امادر سال 93 شاهد دو پدیده بود یکی اینکه جمعیت فعال ما یک مرتبه افزایش پیدا کرد و هم اکنون که سال بسیار سختی را می‌گذرانیم آمار بیکاری ما کاهش پیدا کرد؛ اما مشکلی که ما داریم این است که جمعیت فعال ما نیز هم کاهش پیدا کرده است. یعنی مردم به دلیل شرایط اقتصادی، بیکاری به سمت کار کردن نمی‌روند.

رئیس دولت دوازدهم اظهار داشت: از سال 93 به بعد روند جمعیت فعال را در حال افزایش دیدیم و تقریباً در هر فصلی مشابه با فصل سال قبل بیش از 900 هزار نفر جمعیت فعال موثر پیدا کردیم و البته همزمان اشتغال نیز افزایش پیدا کرد. یعنی از سال 93 تا 96 در همه فصول ما نسبت به فصل‌های سال قبل اشتغال 700 هزار نفری را داشتینم که در این نرخ اشتغال در جهان کم سابقه و در تاریخ ایران بی سابقه است.

وی یادآور شد: در هفت سال گذشته علیرغم فراز و نشیب‌ها و با توجه به اینکه مذاکرات هسته‌ای کمی طولانی شد و تا در سال 94 به طول انجامید، و در شرایط اقتصادی و شرایط سیاسی به وجود آمده در کشور، کلیه پایه‌های قدرت و مقاومت کشور را در برابر فشارهای بیرونی تقویت کردیم و به برکت همین فضا بود که از سال 97 به بعد می‌بینیم آمریکا هر قطعنامه‌ای را که می‌خواهد در شورای امنیت سازمان ملل ارائه کند، ناموفق است.

وی با بیان اینکه در زمینه‌های دفاعی قدرتمند شده‌ایم به افزایش قدرت دریایی، زمینی، هوایی، موشکی و پدافند اشاره کرد و تاکید کرد: قدرت ما نسبت به هشت سال پیش چند برابر شده و این موفقیت‌هایی بود که در شرایط اقتصادی خاص، بنیه دفاعی کشور را از هر زمان دیگر قوی‌تر و تقویت کردیم.

رئیس جمهور بیان کرد: بسیار مهم است که آمار و ارقام و شرایط سال‌های گذشته را مورد توجه قرار دهیم در تمام زمینه‌ها از جمله در زمینه هسته‌ای شرایطی که امروز در زمینه هسته‌ای داریم به مراتب بالاتر از هشت سال گذشته است. ما از یک IR1 و IR2 به Ir8 رسیده ایم که چنین قدرتی هیچ وقت در تاریخ ایران نبوده است.

وی ادامه داد: امروز ما از لحاظ هسته‌ای از هر زمان دیگر قدرتمندتر و توانمندتر هستیم و شرایط ما از لحاظ امکانات تحقیق و توسعه از هر زمان دیگر بهتر است. نباید به دلیل رقابت‌های سیاسی و رقابت‌های انتخاباتی اخلاق و حقایق را زیر پا بگذاریم و باید واقعیت‌ها را با آمار و ارقام در اختیار مردم بگذاریم.

وی افزود: البته ما همه این توفیقات را در شرایطی به دست آوردیم که در بهترین شرایط صادرات نفتی ما یعنی در سال 96 درآمد ما تقریباً به اندازه بدترین سال‌های دولت قبل بوده است. علیرغم اینکه درآمد نفتی ما محدود شد اما تلاش بخش های عمومی و خصوصی و دولتی ما به گونه‌ای بود که توانستیم این پیشرفت‌ها را حاصل کنیم.

روحانی گفت: همه ما می‌دانیم قبل از اینکه ترامپ سر کار بیاید، برخی با برجام مخالف بودند؛ تندروهای امریکا و رژیم صهیونیستی و مرتجعین منطقه قصد داشتند برجام به ثمر نرسد اما موفق نشدند. چون دولت قبلی آمریکا تا حدی با سیاست آشنا بود اما کسی در آمریکا روی کار آمد که تدبیر،‌ مدیریت و سیاست بلد نبود.

رئیس دولت اظهار کرد: متأسفانه رئیس جمهوری قبلی آمریکا یک قراردادی که برای ثبات جهان و ثبات منطقه مفید بود و می‌توانست زمینه ساز تعامل سازنده در سطح جهان باشد را زیر پا گذاشت.

وی ادامه داد: ما در سال 97 علیرغم فشارهای شدیدی که از طریق آمریکا علیه ما آغاز شد، نگذاشتیم کشور دچار بحران شدید شود. تحریم سال 90 در سال 91 و 92 چه کرد و مردم برای تهیه کالاهای اساسی چگونه صف می‌بستند. در سال 97 هیچ گاه شاهد صف برای دریافت کالای اساسی نبودیم علیرغم همه فشارهای سال 97، ما در 98 به کنترل پرداختیم. شرایط در سال 98 از اردیبهشت به بعد بهتر شد حتی در سال 98 رشد اقتصادی بدون نفت ما مثبت شد اما متأسفانه دنیا با کرونا مواجه شد و همه کشورها دچار مشکل شدند و ما هم به همان نسبت دچار مشکلات اقتصادی شدیم.

روحانی گفت: به طور طبیعی صادرات و واردات ما در سال 99 افت کرد و در شرایطی قرار گرفتیم که در سال 99 در هشت ماهه اول امسال صادرات غیر نفتی از لحاظ وزنی 14درصد و از لحاظ ارزشی 19 درصد کاهش پیدا کرد و درآمد نفتی ما نیز به همان نسبت کاهش یافت به دلایلی که روشن است و فروش نفت در صحنه بین‌المللی با دشواری‌های فراوانی روبرو شد.

وی افزود: علیرغم همه این مشکلات ما خوشحالیم که امروز شرایط به سمت بهبود تدریجی حرکت می‌کند و امید مردم بیشتر شده و محاسبات مردم بر این است که جنگ اقتصادی رو به پایان است و محاسبات جهان این است که فشار حداکثری راه به جایی نبرده است. آنها می‌خواستند شرایط زندگی را برای مردم غیرقابل تحمل بودند و ناموفق بودند البته مردم سختی های زیادی را تحمل کردند اما دولت و مردم و قوای دیگر در کنار یکدیگر هم با جنگ مبارزه کردند و هم با کرونا مبارزه کردند.

رئیس جمهور اظهار کرد: در ماه‌های اخیر ما شاهد حرکتی مثبت در زمینه اقتصادی هستیم در مهر ماه امسال نسبت به مهر ماه پارسال تولید و فروش فعالیت های اقتصادی مثبت بوده است و 5.6 درصد در تولید و 11.5 درصد در فروش رشد داشتیم.

وی گفت: همچنین در طول 7 ماهه ابتدایی سال جاری در بخش صنعت تولید 6.4 و فروش 8.9 درصد رشد داشته است. در زمینه های مختلف حرکتی خوب انجام شد و تولید داخل جهش خوبی داشت.

رئیس دولت بیان کرد: در لایحه بودجه امسال که امروز تقدیم مجلس می‌شود رقم درآمد عمومی 841 هزار میلیارد تومان است و نسبت به سال گذشته رقمی افزایشی است و ما معتقدیم که با کمک یکدیگر این رقم هم در بخش درآمدهایی که از قبیل مالیات، گمرکات و عوارض و هم در زمینه نفت، اوراق و فروش سهام قابل تأمین است.

وی گفت: ما همه امکانات خود را بسیج کرده و شرایط را نیز مناسب می‌دانیم که در سال آینده فروش نفت را افزایش دهیم، این افزایش که بیش از دو میلیون بشکه نفت و میعانات پیش بینی کردیم. البته به معنای آن نیست که اتکای بودجه را به نفت بیشتر کرده ایم. ما معتقدیم این دو میلیون و 300 هزار بشکه در بازار بین المللی و یا بازار داخلی قابل فروش است و ما می‌توانیم آنها را بفروشیم اما این به معنای اتکای بودجه به نفت نیست.

رئیس جمهور تاکید کرد: اتکای بودجه به نفت همانند سال‌های گذشته است اما افزایش درآمد نفتی ما عمدتاً در دو سرفصل مصرف خواهد شد. البته ممکن است عده‌ای بگویند دولت بر مبنای خوش بینی اینکه می‌تواند مسائل هسته‌ای و مشکلات خارجی را حل کند این موضوع را پیشنهاد داده است، خیر اینگونه نیست به این مساله دقت کنیم ما دو میلیون و 300 هزار بشکه را در بازار خارجی یا بازار داخلی خواهیم فروخت. پس بنابراین این یک بودجه قطعی برای ماست اما بخشی از درآمدهای نفت صرف بودجه جاری نخواهد شد.

روحانی ادامه داد: ما معتقدیم فاصله گرفتن بودجه جاری از نفت روز به روز باید بیشتر شود اما خلط مبحث نشود، اتکای بودجه عمرانی به نفت خوب است، ما تا جایی که بتوانیم بودجه عمرانی را دو یا سه برابر کنیم خوب است این اشکالی ندارد. ما در سال آینده نفت مان را بیشتر خواهیم فروخت اما درآمد حاصل از آن را یا برای توسعه مصرف می‌کنیم و یا برای توانمندی سازی اقشار محروم. بسیار مهم است که این اشتباه رخ ندهد که اتکای دولت در بودجه به نفت بیشتر شد.

رئیس جمهور تصریح کرد: دولت همانند سال جاری مصمم است که سهام شرکت‌های خود را ارائه کند و در بودجه رقم بسیار بالاتری برای فروش سهام پیش بینی شده است. حدود 95 هزار میلیارد تومان برای فروش سهام در سال آینده پیش بینی کرده ایم و ما معتقدیم که باید سهام دولت را در بازار عرضه کنیم. فروش سهام دولت موجب می‌شود مدیریت به مردم واگذار شود که شرایط خوبی برای کشور ایجاد می‌کند.

روحانی فروش سهام و اوراق مشارکت را از جمله راه‌های تأمین بودجه دانست و گفت: تلاش ما این است که منابع حاصل از درآمدهای دولت را برای توسعه هزینه کنیم، سازمان برنامه و بودجه در لایحه امروز و در پیوست‌های این لایحه به خوبی مشخص کرده که این درآمدها در چه زمینه‌ای هزینه خواهد شد. تا خرداد 1400 می‌خواهیم برنامه‌های دولت در حوزه دولت الکترونیک را به ثمر برسانیم.

وی با اشاره به افتتاح جامع تجارت در چند روز گذشته گفت: این سامانه یعنی شفافیت، مبارزه با فساد و همچنین پیش بینی درست برای نیازمندی‌های مردم. این سامانه به معنای آن است که تمامی انبارها کنترل می‌شود کار گمرک، وزارت صمت و بانک مرکزی سرعت پیدا می‌کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه در بودجه سال آتی توجه ویژه ای به دولت الکترونیک شده است، گفت: حمایت از شرکت‌های دانش بنیان که در این مدت کمک‌های بسیاری به دولت در تأمین داروها و نیازمندی‌ها در مقابله با کرونا کرده اند برای ما بسیار حائز اهمیت است و در بودجه سال آتی این مهم مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: برخی امور در ظاهر به معنای بودجه جاری هستند مانند دانشگاه‌ها، پارک‌های علمی و فناوری، آموزش و پرورش و حوزه سلامت. اما همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند اینها بودجه جاری نیست و بودجه عمرانی است به دلیل اینکه ما نیروی علمی کافی و سلامت جامعه را در این حوزه‌ها تأمین می‌کنیم.

روحانی خاطرنشان کرد: در بودجه جاری اتکای کافی به نفت باید کاهش پیدا کند اما مردم ما بدانند در بودجه 1400 تلاش خواهیم کرد به اقشاری که تحت فشار هستند و درآمد آنها ثابت است کمک کنیم، همچنین افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان 25 درصد پیش بینی شده و معافیت‌های مالیاتی را برای حقوق بالا بردیم که این عدد از سه میلیون به چهار میلیون تومان افزایش پیدا کرده است و حداقل دریافتی حقوقی کارمندان را از 2 میلیون و 800 به 3 میلیون و 500 رسانده ایم.

رئیس جمهور ادامه داد: برای کاهش فقر مطلق 16 هزار میلیارد تومان منبع مد نظر قرار داده ایم. کمک‌های معیشتی به 60 میلیون نفر و یارانه نقدی ادامه خواهد داشت. همچنین درمان رایگان برای 30 میلیون نفر در نظر قرار گرفته شده است.

رئیس جمهور ادامه داد: در بخش سلامت نیز بودجه را به بیش از دو برابر رساندیم. همچنین استخدام 53 هزار نفر نیروی جدید برای بخش بهداشت و درمان مدنظر قرار داریم. بودجه عمرانی سال 1400 نیز 104 هزار میلیارد تومان است برای اینکه بتوانیم در استان‌ها و طرح‌ها و پروژه‌های ملی سریع‌تر به نتیجه برسیم. از سوی دیگر در بودجه سال آینده توجه ویژه ای به بخش تولید، اشتغال، اقشار محروم و آنهایی که دارای درآمد ثابت هستند شده است. مساله اشتغال و حمایت اجتماعی و پشتیبانی از صندوق‌های تأمین اجتماعی از جمله مسائل مهم در بودجه سال آتی است.

روحانی گفت: تلاش خواهیم کرد از طریق توسعه حمل و نقل و زیرساخت‌های این بخش ظرفیت‌های منطقه‌ای ایران را افزایش دهیم همچنین ارتقای امنیت غذایی، حوزه تحقیق و توسعه و مقابله با بیماری کرونا در بودجه مورد توجه قرار گرفته است. از نمایندگان محترم خواهش می‌کنم در زمان مقرر این بودجه را بررسی و تصویب کنند و طبق معمول که در ماه بهمن که باید بودجه را به ما برگردانند تا ما بتوانیم در نیمه دوم بهمن و اسفند آئین نامه‌های لازم را تدوین کنیم تا سال 1400 به خوبی آغاز شود. امروز به دلیل شرایط کرونایی نتوانستم در مجلس حاضر شوم امیدوارم در آینده فرصتی پیش بیاید تا از نزدیک خدمت نمایندگان مجلس شورای اسلامی برسم.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها