کد خبر: 449423
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۲ ۱۳:۴۷:۱۱
| |

محمد حمیدی‌مقدم:

سینماحقیقت اولین جشنواره کاملا برخط سینمای ایران است

نشست خبری دبیر چهاردهمین دوره جشنواره سینماحقیقت به صورت آنلاین برگزار شد.

سینماحقیقت اولین جشنواره کاملا برخط سینمای ایران است
کد خبر: 449423
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۲ ۱۳:۴۷:۱۱

اعتمادآنلاین| نشست رسانه‌ای چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت ساعتی پیش با حضور محمد حمیدی‌مقدم دبیر این دوره از جشنواره برگزار شد.

حمیدی‌مقدم این نشست خبری را با تسلیت و ادای احترام به مقام رفیع شهید دکتر محسن فخری‌زاده مجاهد دانشمند هسته‌ای کشور و ضمن ادای احترام به درگذشتگان سینمای ایران که سال غم‌انگیزی را برای سینمای ایران به وجود آوردند، آغاز کرد و درباره لزوم برگزاری چهاردهمین دوره جشنواره سینماحقیقت در این شرایط گفت: ما سال گذشته با جمع کثیری از نمایندگان مطبوعات اینجا نشسته بودیم و امسال سال جدید و فرمت جدیدی را تجربه می‌کنیم. با شیوع کرونا، بسیاری از رویدادها و جشنواره‌های دنیا دچار تغییر در شکل برگزاری یا تاخیر در برپایی آن شد اما امروز بسیاری از جشنواره‌ها بر این شدند که برای مقاومت و ایجاد ساختارهای اجتماعی باید جشنواره‌های هنری را برگزار کنند و بگویند سینما زنده است و شور و شعف باید در جامعه‌ای که لحظه های تلخی را تجربه می‌کند، ایجاد شود.

مدیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در ادامه گفت: در ماه‌های اخیر چندین جشنواره سینمایی در ابتدای راه فرمت جدید اکران آنلاین قرار گرفتند.

ما هم در جشنواره سینماحقیقت، توسط تیم‌های همراه و پژوهشی، این رویدادهای بزرگ ایران و دنیا را دنبال کرده و رصد کردیم و بر آن شدیم با شورای سیاست‌گذاری دوره چهاردهم جشنواره، با حضور دانشگاهیان و پیشکسوتان سینمای مستند به سمت تجربه تازه‌ای برویم. این تجربه خطرات و نشدن‌هایی داشت البته با تصمیمی که در سازمان سینمایی کشور شکل گرفت، قرار شد سامانه‌های جامع سینمایی به این سمت حرکت کنند.

حمیدی‌مقدم سپس با اشاره به برگزاری بخشی از جشنواره سینمای کودک به شکل آنلاین گفت: ما جشنواره سینماحقیقت را کاملا آنلاین برگزار خواهیم کرد.

با تصمیم شورای سیاست‌گذاری جشنواره، بخش فیزیکی از جشنواره حذف شد بنابراین سینماحقیقت اولین جشنواره کاملا برخط سینمایی خواهد بود. امیدوارم برای دیگر رویدادهای فرهنگی سینمایی کشور راه را باز کنیم.

دبیر چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت در ادامه با بیان اینکه انتظار نداشتیم این تعداد اثر به جشنواره برسد گفت: بعد از اینکه فراخوان جشنواره را با تأخیر دادیم، آثار زیادی به جشنواره رسید به طوری‌که با رشد 3 تا 4 درصدی دریافت آثار در جشنواره «سینماحقیقت» روبه‌رو شدیم. 894 فیلم در دبیرخانه ثبت شد و این با توجه به شرایط حاد کشور، شگفت‌آور است.

وی گفت: بعد از ثبت‌نام قرار شد شورای انتخاب کار خود را بلافاصله شروع کند و قرار شد امسال هم شکل مشاوره و انتخاب اتفاق بیافتد بنابراین از مستندسازان دعوت کردیم و گروه‌ها بررسی را آغاز کردند و به این آمار رسیدیم: 67 در بخش مسابقه ملی، 26 اثر در بخش مستند کوتاه، 25 نیمه بلند، 16 بلند، شهید آوینی: 31 فیلم، مستند کارآفرینی: 16 اثر به جشنواره ارسال شده بود. در واکنش مسئولانه به اتفاق و رویداد مهم سال یعنی کرونا، بخش روایت کرونا به جشنواره اضافه و 25 فیلم برای نمایش در این بخش انتخاب شدند. همچنین امسال 10 فیلم در بخش خارج از مسابقه نمایش داده می‌شود.

حمیدی‌مقدم همچنین درباره تعامل با صداوسیما برای پوشش بخش‌های مختلف این دوره از جشنواره گفت: فعالیت‌های ما در حوزه فیزیکی اجرا نمی‌شود اما در حوزه برنامه‌سازی‌های تلویزیونی و محتوایی است که در ستاد تولید شده است. جا دارد تشکر کنم از توجه شورای سیاست‌گذاری و تعاملی که جشنواره با تلویزیون در پخش مستند دارد. شبکه‌های مختلف در کنار جشنواره قرار گرفتند و قرار است گپ و گفت و جلساتی با محوریت مستندها با یاری شبکه‌های مختلف شکل بگیرد. از شبکه‌های یک، دو، چهار، مستند و افق سیما به ویژه شبکه مستند تشکر می‌کنم که با دو برنامه کنار جشنواره است.

ادامه این نشست خبری که به صورت مستقیم از سایت هاشور و اینستاگرام جشنواره سینماحقیقت پخش می‌شد، به سوالات اهالی رسانه و پاسخ دبیر این دوره از جشنواره اختصاص یافت.

محمد حمیدی‌مقدم در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره افزودن بخش‌هایی با موضوعات معارف دینی و مسائل قرآنی در جشنواره سینماحقیقت گفت: جشنواره «سینماحقیقت» جشنواره موضوعی نیست و موضوعات متفاوت و گسترده‌ای می‌تواند سرفصل طراحی یک بخش در آن باشد.

اما توجه به مسائل قرآنی و معارف دینی در مفاهیم ریشه‌ای جشنواره مستتر است و مرزی برایش قائل نیستیم که یک بخش ویژه و جداگانه برایش بگذاریم. اگر برای موضوعاتی مانند کرونا و کارآفرینی بخش ویژه‌ای طراحی شده، با توجه به شعار اصلی کشور در سال‌های 98 و 99 و همراهی با آن بوده است.

وی در ادامه گفت: تصور می‌کنم طراحی بخش‌های ویژه می‌تواند بخش اصلی را تحت شعاع قرار دهد و از جذابیت و قدرتمندی آن کم کند اما بخش آوینی موضوع متفاوتی است که توانسته خود را به سطح مسابقه اصلی رسانده و هدف‌هایش را تامین کند. اما موضوعات دیگر، در تمام بخش‌های جشنواره «سینماحقیقت» جاری است.

مدیر مرکز گسترش مستند و سینمای تجربی در پاسخ به سوال دیگری درباره بخش کرونا گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا مرکز گسترش سینمای مستند در اولین روز این همه‌گیری در حوزه تولید هم وارد کار جهادی شد و مستندسازان وارد جریان تولید شدند. احساس کردیم می‌توانیم بخشی جوشان در شرایط سخت باشیم، با توجه به توضیحات مقام معظم رهبری در خصوص تلاش‌های واقع گرا در این شرایط باید ثبت و ضبط شود، ما هم عزممان را جذب کردیم. خوشبختانه بخش کرونا بخش جذابی است که امسال در سبد سینمای مستند داریم.

حمیدی‌مقدم درباره اینکه اهالی رسانه چطور فیلم‌های این دوره از جشنواره را به تماشا خواهند نشست گفت: افراد حرفه‌ای رسانه و مطبوعات به صورت رایگان از تمام محتوای تولید شده جشنواره از طریق سامانه برخط هاشور بهره‌مند خواهند شد.

دبیر جشنواره سینماحقیقت گفت: در ادامه درباره سهم مستندسازان زن از حضور در جشنواره سینماحقیقت گفت: سال گذشته و در جشنواره سیزدهم، 14 فیلمساز خانم حضور داشتند و در جشنواره چهاردهم رشد داشتیم و این تعداد به 19 خانم رسید.

اینکه بخواهیم بحث گروه انتخاب را در حوزه‌های این چنین تقلیل دهیم به نظرم کار درستی نیست. از سال گذشته این مسیر را طراحی کردیم و خانم آزاده بیزارگیتی هم در شورای سیاست‌گذاری حضور داشته و کاملا موثر بوده‌اند.

وی ادامه داد: در سه حوزه مستند کوتاه، نیمه بلند و بلند از مستندسازان خانم بهره گرفتیم و افرادی به شدت موثر در آرا، صحبت و گفتگو و تبادل نظر حضور داشتند. الان باید از این فراتر برویم. دوستان ما در حوزه انتخاب به اثر توجه می‌کردند نه سازنده و گاهی حتی گروه سازنده را نمی‌شناختند.

حمیدی مقدم درباره مسیر اصلی برای تماشای آثار این دوره از جشنواره گفت: چهار پلتفرم پرتال جشنواره سینما حقیقت است که دوستان برای رسیدن به پلتفرم‌ها آماده می‌شوند. این مسیر راه نرفته است که آن را تجربه می‌کنیم و تعامل با جهان بیرون را از این طریق عملی می‌کنیم.

وی با تاکید بر این نکته که ما اختراع کننده این چرخ نیستیم، درباره احتمال کپی غیرقانونی آثار در حین نمایش آنلاین آن گفت: ما صادقانه در ابتدا به فیلمسازان گفتیم این امکان وجود دارد که با تمام بحث‌های فنی این تکنولوژی، اتفاق و رخنه‌ای رخ دهد و شما با این شرط و پذیرش احتمال وقوع چنین اتفاقی می‌توانید در جشنواره شرکت کنید. همه جشنواره‌های بین‌المللی هم این شرط را با فیلمسازان خود دارند، مثل جشنواره کن. بنابراین راهی جز این نیست.

محمد حمیدی‌مقدم در پاسه به سوال خبرنگار دیگری درباره شیوه نمایش آنلاین فیلم‌ها گفت: ما یک خانه جشنواره داریم که مثل همیشه تمام آثار در این سامانه به نمایش درمی‌آید و شاید بعضی فیلم‌ها امکان نمایش عمومی نداشته باشند.

در بخش سامانه‌های برخط فیلیمو و نماوا،هاشور و تیوا آنچه در فضای عمومی نمایش داده می‌شود، یکسان و یکدست است. اگر کسی نتواند فیلمی را در روز اول ببیند دیگر نگران و مضطرب نیست که بخواهد حتما در ساعت مشخصی تماشای فیلم را شروع کند. وارد سامانه که می‌شود فیلم‌هایی که در یک روز نمایش داده می‌شود را می‌تواند در ظرف زمانی 12 ساعت ببیند.

وی در ادامه گفت: از طرفی مسأله ورود به اقتصاد و بازار را مطرح کردیم تا دنیای جدید، آورده بیشتری برای مستندساز داشته باشد. بنابراین در بخش عمومی، بلیت‌ها تک سانس خریده می‌شود و بین 5 تا 10 هزار تومان -با توجه به مضامین و تنوع- قیمت گذاری می‌شود و مخاطب می‌تواند سه فیلم را در بازه 6-7 ساعت ببیند. پس نمایش یکدستی در همه سامانه‌های برخط خواهیم داشت و اگر کسی فیلم مورد علاقه خود را از دست بدهد می‌تواند به سامانه دیگری رجوع کند و فیلم را ببیند پس نمایش فیلم در سامانه‌ها به شکل گردشی خواهد بود.

دبیر جشنواره چهاردهم سینماحقیقت درباره استقبال مستندسازان از فراخوان جشنواره و تعداد آثار رسیده به دبیرخانه این دوره از سینماحقیقت گفت: انتظار استقبال تا این اندازه را از جانب فیلمسازان نداشتیم. 894 فیلم در بخش‌های مختلف به دبیرخانه امسال جشنواره رسیده است.

جشنواره سینما حقیقت امسال شامل بسیاری از مضامین است. توجه ویژه به مبحث مقاومت، حوزه‌های برون‌مرزی، داخلی و مسائل حوزه‌های گفتمان انقلاب و دفاع مقدس و... از بخش‌هایی است که در این دوره فیلم‌هایی با این مضامین وجود دارد. در حوزه مسائل زیست‌محیطی، اجتماعی فیلم‌های تاثیرگذاری داریم. همچنین امسال به آیین‌ها، رسوم و فولکلور و خرده فرهنگ‌ها مثل گذشته توجه کرده‌ایم.

در ادامه این نشست خبری خبرنگاری درباره امکان برگزار نکردن این دوره از جشنواره و تامین اعتبار ساخت مستندهای بیشتری در طول سال از محل صرفه‌جویی در عدم برگزاری جشنواره پرسید که شهنام صفاجو مدیر روابط عمومی جشنواره پاسخ داد: هر بخش از مجموعه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در زمینه تولید انیمیشن، سینمایی و تولیدات مختلف بودجه مستقل دارد و به واسطه موضوع مورد بحث هزینه می‌شود. برگزار نکردن جشنواره نمی‌توانست بودجه را به بخش‌های دیگر تزریق کند.

منبع: خبرآنلاین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها