کد خبر: 449469
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۴ ۱۱:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

آیا آمریکا در صدد تکرار سناریوی ونزوئلا در سوریه است؟

با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در سوریه حرف و حدیث‌ها در مورد این رویداد نیز افزایش یافته است.

آیا آمریکا در صدد تکرار سناریوی ونزوئلا در سوریه است؟
کد خبر: 449469
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۴ ۱۱:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در سوریه حرف و حدیث‌ها در مورد این رویداد نیز افزایش یافته است.

به گزارش اعتمادآنلاین، برخی از رسانه‌های نزدیک به بشار اسد اعلام کردند یکی از شخصیت‌هایی که گفته می‌شود قصد نامزدی در این انتخابات را دارد عامل سازمان سیا و دولت عربستان است.

به نوشته این رسانه‌ها، دولت آمریکا به کمک سعودی‌ها قصد دارد سناریویی را که در ونزوئلا شکست خورد این بار به شکل دیگری در سوریه به مرحله اجرا برساند.

به عقیده طرفداران بشار اسد، دولت آمریکا همان‌گونه که خوان گوایدو را در ونزوئلا رودرروی رئیس‌جمهور مشروع و منتخب این کشور قرار داد، قصد دارد با مطرح کردن نام یکی از شخصیت‌های مرتبط با خود و ایجاد توفان تبلیغاتی-رسانه‌ای و روانی او را به عنوان جانشین مشروع بشار اسد جا بزند.

در این گزارش آمده است، در آستانه فرا رسیدن موعد انتخابات ریاست‌جمهوری در سوریه آمریکایی‌ها قصد دارند به هر شکل ممکن از این رویداد بهره‌برداری حداکثری کنند.

آنها در چارچوب این سناریو قصد دارند فارغ از نتایج واقعی انتخابات، یکی از عوامل خود را که نامزد انتخابات خواهد بود به عنوان پیروز انتخابات معرفی کنند و کارها را به این ترتیب علیه بشار اسد پیش ببرند.

به گفته منابع سوری، این سناریو از چند سال پیش بعد از شکست انقلاب‌های رنگین و سپس شورش‌های تکفیری در سوریه کلید خورده و پیشرفت‌های قابل توجهی هم داشته است.

نقش اول این سناریو را فردی به نام «معاذ عبدالرحیم السباعی» بر عهده دارد که در دوره پیش رو از او زیاد خواهیم شنید.

السباعی یک سوری‌تبار است که در سال 1972 در لندن به دنیا آمده و ساکن ریاض است. او از چند سال پیش یک سازمان سیاسی به نام «وطن» در خاک سوریه تاسیس کرده که البته از استانبول هدایت می‌شود.

او می‌گوید ثروت خود را از طریق فعالیت در پروژه‌هایی در عربستان سعودی به دست آورده است، گرچه مخالفانش نسبت به این مساله ابراز شک و تردید می‌کنند و این ثروت را دارایی‌های سازمان اطلاعات عربستان می‌دانند.

از دیگر نکات جالب در مورد السباعی آن است که پدر او از بنیان‌گذاران گروه اخوان المسلمین سوریه به شمار می‌رود که به دلیل فعالیت علیه دولت حافظ اسد مجبور به فرار از سوریه شده بود.

در کنار ارتباطاتی که السباعی سوری با بریتانیا، ترکیه و عربستان دارد، ایالات متحده نیز به این فرد توجه ویژه‌ای پیدا کرده و به او برای دوره پساانتخابات ریاست‌جمهوری سوریه دل بسته است.

برخی از شخصیت‌های سوری معتقدند این طرح چنان پیش رفته است که آمریکایی‌ها این مساله را با روس‌ها که اصولاً به دنبال مشارکت مخالفان در روند تصمیم‌گیری سوریه هستند نیز در میان گذاشته‌اند.

به گفته کارشناسان، السباعی به صورت چراغ‌خاموش گام‌به‌گام در حال حرکت به سمت قدرت است، اما دیر یا زود شاهد صعود این شخصیت به صدر رسانه‌ها خواهیم بود. و با گرم شدن آتش انتخابات ریاست‌جمهوری نام او را بیشتر خواهیم شنید.

گفتنی است در اولین اعلام رسمی، انتخابات ریاست‌جمهوری در سوریه طی روزهای 16 آوریل تا 16 مه 2021 (اردیبهشت 1400) برگزار خواهد شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها