ناآگاهی و فقدان ایمنی، عامل اصلی مرگ‌های خاموش کشور

همواره در مدت نیمه دوم سال هشدار کارشناسان ایمنی درباره حوادث گازگرفتگی بیشتر می شود چرا که این آمار به دو دلیل سردتر شدن هوا و بسته بودن پنجره ها و راه تهویه هوا افزایش پیدا می کند.

ناآگاهی و فقدان ایمنی، عامل اصلی مرگ‌های خاموش کشور
کد خبر: 449514
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۳ ۰۶:۵۶:۲۳

اعتمادآنلاین| همواره در مدت نیمه دوم سال هشدار کارشناسان ایمنی درباره حوادث گازگرفتگی بیشتر می شود چرا که این آمار به دو دلیل سردتر شدن هوا و بسته بودن پنجره ها و راه تهویه هوا افزایش پیدا می کند. البته ضمن اینکه برای کاهش آمار این دسته از مسمومیت و مرگ های ناگوار باید به دنبال راهکار اصلی باشیم، اما در این زمان از سال یکی از راه های موثر در زمینه کاهش آمار این است که ضمن بررسی جدی راهکار های اصلی راهکار های موقتی را هم در نظر بگیریم.

دکتر جواد نوفرستی مدیر عامل انجمن جامعه ایمن در این باره اظهار کرد: بر اساس آمار رسمی هفت ماهه امسال که پزشکی قانونی اعلام کرده است 291 نفر بر اثر مرگ خاموش جان خود را از دست دادند و این آمار حدود 19 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

وی گفت: نگرانی جدی تر و زنگ خطری که سال جاری با آن روبرو هستیم مهر ماه به صدا درآمد، مهر ماه اولین ماه سرد است که با افزایش 61 درصدی در زمینه مرگ خاموش مواجه شدیم.

نوفرستی تاکید کرد: نکته دیگری که باید درنظر بگیریم این است که هر ساله حدود 70 درصد مرگ خاموش مربوط به آخر سال است و عمده آن از آذرماه آغاز می شود. معمولا تا اسفند ماه آمار فوت سه رقمی داریم و الان وقت هشدار دادن است.

مدیر عامل انجمن جامعه ایمن اظهار کرد: همانطور که گفته شده زمستان سردی را هم در پیش داریم اما عامل موثر دیگری که امسال قطعا با آن دست و پنجه نرم خواهیم کرد، حضور بیشتر افراد در خانه بخاطر کروناست که احتمال مسمومیت افراد با مونوکسید کربن و مرگ خاموش را بیشتر خواهد کرد، البته در خانه ماندن یک موضوعی است که حتما باید انجام شود اما باید شرایطی را فراهم کنیم که گرفتار مسمومیت با گاز مونوکسید کربن نشویم.

وی ادامه داد: در این شرایط حضور افراد خانواده در خانه بیشتر و در نتیجه مصرف گاز هم بیشتر می شود؛ در این شرایط زمینه بیشتری هم برای گازگرفتگی ایجاد می شود.

مدیر عامل انجمن جامعه ایمن با تاکید بر لزوم آموزش شهروندان در زمینه حوادث گازگرفتگی گفت: طبق گزارش هایی که از جلسات ملی که تشکیل دادیم منتشر کردیم ؛ سال 96 و 98 از شرکت ملی گاز خواستیم که میزبان شوند و نمایندگان بیش از شش وزارت خانه و بیش از 10 سازمان که در بحث گازگرفتگی مسئولیت دارند را دعوت کنیم، چرا که این افراد مسئولند؛ در هر حادثه ای که اتفاق می افتاد نمی‌توان گفت که فقط خود فرد مسئول است، در واقع زنجیره ای از اشتباهات و کوتاهی ها و عدم انجام مسئولیت های سازمان ها منجر به یک حادثه می شود.

وی افزود: در آن زمان شرکت ملی گاز استقبال کرد و امیدواریم که در این ماه سومین جلسه ملی را هم داشته باشیم. با استقبال خوبی مواجه شد به خصوص که عمدا و آگاهانه از رسانه ها و قوه قضاییه هم دعوت کردیم. این عقیده را دارم که برخی از سازمان ها یا نمی‌دانند که مسئولیت دارند یا اینکه می دانند اما به روی خود نمی آورند. بنابراین برخی از سازمان ها را باید با فشار دادستانی برای مطالبه گری و هم‌فشار رسانه ها به مشارکت رو بیاورند.

مدیرعامل انجمن جامعه ایمن تاکید کرد: باید از سازمان ها مطالبه گری کرد و نقش رسانه ها در این خصوص بسیار پررنگ است. فکر میکنم در این حوزه رسانه ها هم کوتاهی میکنند. اینکه فقط خبر منتشر کنیم که حادثه ای اتفاق افتاد و چند نفر جان خود را از دست دادند اهمیتی ندارد، در پایان باید علت آن مشخص شود و پیام های آموزشی ارایه شود.

وی افزود: پیگیر موضوع حساس سازی و مطالبه گری هستیم که مردم بدانند برخی سازمان ها مسئولیت دارند. آیا وزارت بهداشت درباره خطر مشترک کرونا و گازگرفتگی نمی‌داند یا اگر می داند پس چرا نمی گوید؟

نوفرستی با اشاره به جهل ایمنی مسئولین و مردم ؛ گفت: با گزارش هایی که هر ساله HSE شرکت ملی گاز برای حوادث مشترکین گاز می دهد از حوادث گازی که در خانه ها اتفاق می افتاد بیش از 80 درصد به عامل نقص دودکش ها مربوط می شود. یا اساسا نقص این دودکش به زمان طراحی و اجرا باز میگردد یا به موضوعات نگهداری و سرویس کاری و ... . پس اولا باید به مردم خیلی هشدار داد که مراقب دودکش ها باشند، مردم باید بدانند که دودکش های نا ایمن چیز خیلی پیچیده ای نیست.

نوفرستی اظهار کرد: موضوع دیگری هم که باید در نظر گرفت است که مراکز غیر مجاز برای سرویس آبگرمکن ها و موتورخانه ها و.. وجود دارند. یکی از مسئولیت های دیگر هم بخش اصناف وزارت صنایع است که باید بر کار نصاب ها و تعمیرکاران نظارت و با موارد غیر مجاز برخورد کند.

وی افزود: نکته مهم این است که در تمام جلسات هم اعلام کردیم که در ساخت و ساز های جدید جایی برای نصب آبگرمکن و پکیج در نظر گرفته شده در بیش از 50 درصد این ها امکان نصب ایمن آبگرمکن و پکیج وجود ندارد.

نوفرستی ادامه داد: زمانی که یک شرکت معتبر سرویس کار مجاز خود را می فرستد و او شرایط را نا ایمن تشخیص می دهد، معمولا به شرکت اعلام می شود که محل نا ایمن بوده و نصب انجام نمی شود، آیا در این شرایط برای آن ایمن سازی انجام می شود؟؛ خیر تغییر اساسی انجام نمی شود و نصب به صورت نا ایمن انجام می شود.

وی گفت: پس یکی از اولین اقدامات که موجب وقوع این دسته از حوادث می شود همان طراحی تاسیسات و جانمایی اشتباه است، این می تواند برای ابگرمکن، پکیج و... باشد.

مدیرعامل انجمن جامعه ایمن اظهار کرد: در این چهار ماهه قطعا ریشه ای حل نمی شود، اما باید هشدار داد تا افراد آگاه باشند. حالا هم هزینه تعمیرات بالا رفته و شاید افراد بیشتری از بخاری ها استفاده کنند، همه این ها هشدار را جدی تر می کند.

وی افزود: همه رسانه ها اولا باید پاسخگویی از سازمان ها را جدی بگیرند. همچنین موضوعی هم بود به نام مبحث 22، اگر مبحث 22 مقررات ملی ساختمان اجرایی شود، که موضوع آن هم بازدید های ادواری است، سال 92 این مبحث منتشر و ابلاغ شد اما تا به امروز هنوز اجرا نشده است. اگر این اجرایی شود از بیش از 50 درصد حوادث گازگرفتگی، برق گرفتگی، آتش سوزی و.. در ساختمان ها جلوگیری می شود.

نوفرستی با تاکید بر لزوم اجرایی شدن مبحث 22 گفت: بدون شک و متاسفانه پیش بینی می کنیم که به خاطر شرایط فعلی حوادث گاز گرفتگی افزایش پیدا کند. همواره تاکید کردیم که رمز نجات در برابر گازگرفتگی دو چیز است، یکی دودکش و دیگری تهویه هوا. اگر تهویه هوا وجود داشته باشد فرد متوجه گازگرفتگی می شود.درباره کرونا هم گفته می شود که اگر در محلی چند نفر حضور دارید تهویه هوا را جدی بگیرید. پس راهکار مشترک برای پیشگیری از گازگرفتگی و کرونا تهویه هوا است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها