کد خبر: 449539
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۳ ۰۸:۲۵:۲۲
| |

تلاش برای بهبود روابط ترکیه و عربستان

طبق گزارش‌های رسانه‌ای در روزهای گذشته، آنکارا تمایل سیاسی برای بهبود و روابط با ریاض دارد و چند مسئول ترکیه‌ای به میدل ایست آی گفته‌اند که ترکیه در این راستا تلاش می‌کند و سعی دارد اختلافات به وجود آمده در پی کشته شدن جمال خاشقچی را بر طرف کند.

تلاش برای بهبود روابط ترکیه و عربستان
کد خبر: 449539
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۳ ۰۸:۲۵:۲۲

اعتمادآنلاین| مقامات ترکیه‌ای به وبسایت میدل ایست آی گفتند که آنکارا و ریاض در تلاش برای بهبود روابط و کاهش تنش میان یکدیگر هستند.

به گزارش شفقنا، به نقل از میدل ایست آی، گفت و گوی تلفنی اخیر میان ملک سلمان و رجب طیب اردوغان، سؤالات بسیاری را در خصوص اینکه آیا این مکالمه توانایی ایجاد تحول در روابط دو کشور را دارد یا نه و به خصوص اینکه سعودی‌ها از استقبال ریاض برای بهبود روابط با قطر سخن می‌گویند.

طبق گزارش‌های رسانه‌ای در روزهای گذشته، آنکارا تمایل سیاسی برای بهبود و روابط با ریاض دارد و چند مسئول ترکیه‌ای به میدل ایست آی گفته‌اند که ترکیه در این راستا تلاش می‌کند و سعی دارد اختلافات به وجود آمده در پی کشته شدن جمال خاشقچی را بر طرف کند. این مسئولین همچنین از برقراری ارتباطاتی میان مسئولان عالی رتبه دو کشور خبر دادند.

یک مسئول ترکیه‌ای دیگر نیز در خصوص گفت و گوی تلفنی پادشاه سعودی و رئیس‌جمهور ترکیه گفت که ملک سلمان در این مکالمه تلاش داشته تا از با ادبیاتی متفاوت از قبل سخن بگوید تا فضای روابط دو کشور تغییر کند.

در این مکالمه اردوغان نیز به طور غیر مستقیم مسأله تحریم کالاهای ترکیه‌ای در عربستان را که از تابستان گذشته آغاز شده را مطرح کرده پیشنهاد داده است تا نشست میان وزرای خارجه دو کشور برای حل این مسأله برگزار شود.

به نوشته میدل ایست آی در پی زلزله ازمیر ترکیه در اکتبر گذشته، پادشاه سعودی همراه با پیام گرمی فورا کمک‌های مالی و بشردوستانه به ترکیه ارسال کرد. هرچند تحلیلگران سعودی معتقد بودند که این کمک‌ها، اهداف سیاسی نداشت.

رسانه‌ها در حالی سخن از بهبود احتمالی روابط میان ریاض و آنکارا می‌گویند که کویت نیز در راستای میانجیگری میان قطر و چهار کشور عربستان، امارات، بحرین و مصر توفیقات خوبی به دست آورده و سعودی‌ها تمایل زیادی برای پایان بحران قطر نشان داده‌اند و نشست‌های محرمانه‌ای میان وزرای چهار کشور مذکور در این رابطه انجام شده است.

منبع: انتخاب

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها