سفیر ایران در چین:

فعالیت‌های هسته ای ایران با ترور فخری‌زاده متوقف نخواهد شد

سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران عاملان ترور محسن فخری زاده را پیدا و مطابق با قوانین بین المللی آنها را مجازات خواهد کرد.

فعالیت‌های هسته ای ایران با ترور فخری‌زاده متوقف نخواهد شد
کد خبر: 449561
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۳ ۰۹:۲۳:۳۸

اعتمادآنلاین| محمد کشاورززاده سفیر جمهوری اسلامی در چین در مصاحبه‌ای اختصاصی با روزنامه گلوبال تایمز چین تصریح کرد که شواهد اولیه حکایت از آن دارد که ترور محسن فخری زاده دانشمند دفاعی و هسته‌ای ایران به دست «عواملی صورت گرفته است [که] لیست بلندبالایی از ترور در مناطق حساس غرب آسیا و فراتر از آن دارند».

این دیپلمات ایرانی ضمن تأکید بر حق مسلم ایران برای دفاع از حقوق خود، ادامه داد: «ایران حقوق خود را برای انجام تمامی اقدامات ضروری برای دفاع از مردم خود و حفظ منافعش در مقابل هرگونه اقدامات ماجراجویانه ایالات متحده و اسرائیل علیه کشورم به ویژه در دوران باقیمانده از دولت فعلی (ترامپ) در ایالات متحده، محفوظ می‌دارد».

کشاورززاده در پاسخ به سؤالی درباره ارتباط مقام‌های جمهوری اسلامی ایران با تیم «جو بایدن» نامزد دموکرات که بعنوان رئیس‌جمهور منتخب آمریکا معرفی شده است، گفت: «از آنجاییکه ایالات متحده عضوی از برجام نیست، ما با آنها مذاکره نخواهیم کرد».

این دیپلمات ایرانی در ادامه به توطئه قدیمی دشمنان برای هدف قرار دادن فخری‌زاده گفت که این دانشمند ایرانی در دو دهه گذشته، هدف «دشمنان» بوده است.

وی در این خصوص توضیح داد: «ما می‌دانیم که وی در چندین مناسبات مختلف، مورد تهدید قرار گرفته است».

سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین در خصوص پاسخ مناسب به ترور این دانشمند هسته‌ای و دفاعی ادامه داد: «ایران قطعاً از حق خود برای پیدا کردن عاملان اصلی این ترور و تنبیه آنها مطابق با قوانین بین‌المللی استفاده خواهد کرد».

کشاورززاده ادامه داد: «شکی نیست که جمهوری اسلامی ایران حق اقدام در چارچوب اصول دفاع مشروع در برابر اقدامات سازمان‌یافته تروریستی را برای خود محفوظ می‌دارد و قطعاً چنین اقدامات مجرمانه‌ای که صلح و امنیت بین‌المللی را در معرض خطر قرار می‌دهد، بدون مجازات نخواهد بود».

وی سپس با اشاره به این موارد تصریح کرد: «قطعاً ایران پاسخ حساب‌شده و قاطعانه‌ای به جنایتکارانی می‌دهد که فخری‌زاده را از ملت ایران گرفتند».

کشاورزاده همچنین از جامعه بین‌المللی نیز درخواست کرد تا اقداماتی را برای پاسخگو نگه داشتن عاملان ترور فخری‌زاده انجام دهند.

این دیپلمات ایرانی سپس تأکید کرد که ترور فخری زاده منجر به توقف فعالیت‌های هسته‌ای ایران نخواهد شد و گفت: «ما به فعالیت‌های خود برای تضمین حقوق مردم ایران در استفاده صلح‌آمیز از برنامه هسته‌ای ایران ادامه خواهیم داد».

این دیپلمات ایرانی در خصوص ادامه فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفت: «مرگ فخری‌زاده برنامه هسته‌ای ما را که غیرنظامی و متمرکز بر انرژی است، متوقف نخواهد کرد. اگر دولت یا فردی بر این گمان است که می‌تواند از ابزار ترور برای جلوگیری از پیشرفت‌ها و پیشروی ایران در مسیر علم، دانش و فناوری جلوگیری کند، کاملاً در اشتباه است. تلاش‌ها برای پیشرفت و پیشروی در تمامی زمینه‌های علمی با قدرت و سرعت پیش خواهد رفت و اخلالی در آن به وجود نخواهد آمد».

کشاورززاده در پاسخ به سؤالی درباره تأثیر ترور شهید فخری‌زاده در روابط میان دولت آینده ایالات متحده و جمهوری اسلامی ایران گفت که بنیان‌گذاران و حامیان سیاست ناکام فشار حداکثری در تلاش هستند تا از روزهای پایانی دولت ترامپ برای «تنش‌زایی و تخریب جو لغو تحریم‌های ظالمانه استفاده کنند».

وی سپس ادامه داد: «ترور وی [فخری زاده] نشان می‌دهد که دشمنان دیپلماسی، روزهای پراضطرابی را سپری می‌کنند و در صددند تا با مشوش کردن اوضاع منطقه (غرب آسیا) صلح و امنیت جهانی را در معرض خطر قرار دهند».

کشاورززاده در پاسخ به سؤالی درباره انتظار ایران از دولت بایدن گفت که تهران امیدوار است که دولت آینده ایالات متحده «در گام‌های اولیه، صراحتاً سیاست‌های ترامپ علیه ایران را محکوم کرده و اقدامات ضدبشری تروریستی [و] سیاست‌های اشتباهی را که دولت قبلی (آمریکا) در چهار سال گذشته دنبال کرده، جبران کند».

کشاورززاده سپس تأکید کرد: «دولت بعدی (آمریکا) باید برای جبران اشتباهات گذشته و تمامی آنچه که وجهه آمریکا را لکه‌دار کرد، گام‌های بزرگی بردارد».

این دیپلمات ایرانی در بخش‌های بعدی به برخی انتظارات جمهوری اسلامی از دولت آینده آمریکا اشاره کرد و گفت: «ایران و آمریکا هر دو می‌توانند تصمیم بگیرند و اعلام کنند که به وضعیت قبل از 20 ژانویه 2017، [زمانیکه ترامپ دولت را به دست گرفت] بازگردند و این می‌تواند راه‌حل بزرگی برای بسیاری از موضوعات و مشکلات باشد و کاملاً مسیر و شرایط را تغییر می‌دهد و سپس ما می‌توانیم به برداشتن گام‌های بعدی در خصوص موضوعات مختلف ادامه دهیم».

وی در پایان به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش در قبال جامعه بین‌المللی اشاره کرد و گفت: «در صورتیکه دیگر طرفین به صورت مسئولانه رفتار کنند، ایران همواره، به تعهدات خود پایبند خواهد بود و ما بعنوان راهبرد خود، تعامل سازنده با جهان را مورد بررسی قرار می‌دهیم».

محسن فخری‌زاده، رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع بعدازظهر جمعه هفتم آذر ماه در حمله عناصر تروریست مسلح به خودروی ایشان به شهادت رسید.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها