مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا:

درباره صلح پایدار و تعیین وضعیت قره باغ هنوز نیاز به مذاکره وجود دارد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن حمایت از توافق باکو، مسکو و ایروان برای توقف جنگ بر سر قره‌باغ کوهستانی اعلام کرد که هنوز برای صلح پایدار و تعیین وضعیت این منطقه باید مذاکره شود.

درباره صلح پایدار و تعیین وضعیت قره باغ هنوز نیاز به مذاکره وجود دارد
کد خبر: 449682
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۳ ۱۵:۱۶:۱۶

اعتمادآنلاین| مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست سازمان امنیت و همکاری اروپا مواضع این اتحادیه درباره تحولات مربوط به قره‌باغ کوهستانی و بحران در مناطق شرقی اوکراین را تشریح کرد.

به گزارش وبسایت دفتر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، جوزپ بورل در این سخنرانی درباره توافق اخیر سه جانبه جمهوری آذربایجان، روسیه و ارمنستان برای توقف جنگ بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی اظهارنظر کرد.

بورل گفت: «در موضوع ناگورنو-قره‌باغ (قره باغ کوهستانی) ما از توقف درگیری‌ها استقبال می‌کنیم. این آتش‌بس نهم نوامبر با میانجیگری مسکو بین ارمنستان و (جمهوری) آذربایجان انجام شد و ما امیدواریم که این توافق اولین گام به سمت حل جامع (مناقشه قره باغ کوهستانی) باشد اما آتش‌بس، (حصول به توافق) صلح نیست همانطور که ما اروپایی‌ها به خوبی با این موضوع آشنا هستند».

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه داد: «درباره صلح پایدار و تعیین وضعیت ناگورنو-قره باغ هنوز هم نیاز به مذاکره وجود دارد. اتحادیه اروپا حمایت کامل خودش را از تنها ساختار مستقر (در موضوع مناقشه قره باغ کوهستانی) که گروه مینسک سازمان همکاری و امنیت اروپا اعلام می‌کند».

وی افزود: «ما در اتحادیه اروپا هم آمادگی داریم که به این تلاش‌ها و اجرای توافقات به منظور حصول به صلح پایدار و توسعه موفق برای کل منطقه قفقاز جنوبی کمک کنیم».

بورل درباره تحولات در اوکراین به ویژه درگیری‌ها در مناطق شرقی که از سال 2014 به صحنه درگیری بین نیروهای دولتی و روس تبارهای حامی جدایی‌طلبی تبدیل شده و نقش سازمان امنیت و همکاری در اروپا در اوکراین اظهارنظر کرد.

این مقام بروکسل گفت: «من از تحولات مثبت اخیر در اوکراین استقبال می‌کنم. از ماه جولای آتش‌بس تا حد زیادی پابرجا بوده است و این موضوع باعث حفظ جان‌های زیادی شده و این موضوع برای اتحادیه اروپا بسیار مهم است».

وی ادامه داد: «متاسفانه کریمه و شهر سواستوپول هنوز هم به صورت غیرقانونی در الحاق روسیه (به این کشور) باقی مانده است. اتحادیه اروپا حمایت ناگسستنی خودش را از استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تکرار می‌کند».

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: «ما به یک راه‌حل سیاسی بلندمدت برای رسیدن به صلح پایدار در شرق اوکراین نیاز داریم. این موضوع به اراده سیاسی همه طرف‌های درگیری نیاز دارد. اجرای کامل توافقات مینسک، شرط کلیدی برای این منظور است».

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها