کد خبر: 449888
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۵ ۰۷:۱۷:۳۳
| |

همراهی صداوسیما، مجلس یازدهم و شورای نگهبان در مقابل دولت روحانی

شاید کسی تصور نمی‌کرد روزی شرایط چنان تغییر کند که حسن روحانی و محمدباقر قالیباف، روسای دو قوه انتخابی جمهوری اسلامی نه در ملاقات‌های خصوصی بلکه در مراسم‌های رسمی به زد و خوردهای لفظی بپردازند

همراهی صداوسیما، مجلس یازدهم و شورای نگهبان در مقابل دولت روحانی
کد خبر: 449888
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۵ ۰۷:۱۷:۳۳

اعتمادآنلاین| هفتم خردادماه که کرسی ریاست یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی رسما به محمدباقر قالیباف واگذار شد و او حداقل برای یک سال مالک قدرتمندترین کرسی پارلمان شد و مجلسی را در اختیار گرفت که مخالفان دولت و اصولگرایان در آن اکثریت مطلق را تشکیل داده بودند و تعداد اصلاح‌طلبان و اعتدالیون انگشت‌شمار بود، بسیاری از ایجاد تنش در روابط قوای مجریه و مقننه در آینده نه چندان دور گفتند، اما شاید همان‌ها هم تصور نمی‌کردند روزی شرایط چنان تغییر کند که حسن روحانی و محمدباقر قالیباف، روسای دو قوه انتخابی جمهوری اسلامی نه در ملاقات‌های خصوصی بلکه در مراسم‌های رسمی به زد و خوردهای لفظی بپردازند اما پس از آنکه موضوع حضور قالیباف در بیمارستان بیماران مبتلا به کرونا در تهران و لغو جلسه سران قوا از سوی رییس‌جمهوری موجبات زد و خورد لفظی، علنی و غیرمستقیم رییس‌جمهوری و رییس مجلس ایران را فراهم آورد، دیگر کسی از گفته‌های تند و تیز آنان علیه یکدیگر تعجب نمی‌کند. شاید به همین دلیل است که آنچه در یکی- دو روز گذشته بیش از اظهارات تند و تیز قالیباف علیه حسن روحانی مورد توجه قرار گرفته، ورود رسمی صداوسیما چون شورای نگهبان به جدال دو قوه انتخابی ایران و ایستادن‌شان کنار مجلس تمام اصولگراست.


هول نشوید!


ماجرا با اظهارات حسن روحانی آغاز شد. او که از حضور در جلسه علنی مجلس مدت‌هاست به بهانه کرونا امتناع می‌کند، نه خود و نه معاون اولش حاضر به تقدیم بودجه 1400 به مجلس نشدند و برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی نه رییس مجلس بودجه را تحویل گرفت و نه رییس‌جمهوری آن را تحویل داد و این وظیفه به علی نیکزاد، نایب رییس دوم مجلس و حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رییس‌جمهوری واگذار شد. اما آنچه در این میان حاشیه‌ساز شد، مخالفت رسمی دولت روحانی با مصوبه اقدام راهبردی مجلس برای لغو تحریم‌ها بود. روحانی روز چهارشنبه و در جلسه دولت از مخالفت خود و قوه مجریه با مصوبه نمایندگان خبر داد اما اصل اظهارات او به روز پنجشنبه موکول شد. رییس‌جمهوری ایران در مراسم افتتاح طرح‌های وزارت نیرو، نیروهای مسلح، قوای قضاییه و مقننه و سایر نهادهای مسوول در ایران را مخاطب قرار داد و به طعنه خطاب به آنان گفت: «برادران عزیز که در کشور مشغول خدمت هستید همه باید دست به دست هم دهیم تا در کشور امید و ثبات ایجاد کنیم. هیچ عجله نکنیم و هول نشویم که کاری انجام دهیم. اشکالی ندارد اگر دولت موفقیتی به دست آورد آن موفقیت را تقدیم شما می‌کند. غصه نخورید که دولت مسائل را حل کرده و تمام می‌کند.»اظهارات حسن روحانی صراحتا به موضوع روی کار آمدن جو بایدن در کاخ سفید و افزایش احتمال بازگشت ایالات متحده امریکا به برجام و مذاکره تهران و واشنگتن و البته لغو تحریم‌ها اشاره دارد، موضوعی که چندان به مزاج اصولگرایان خوش نیامد و آنان بار دیگر به انتقاد از دولت دوازدهم پرداخته و روحانی و تیم دیپلماسی‌اش را متهم به «غرب‌زدگی» کردند. رییس‌جمهوری ایران در جریان این مراسم به سابقه خود و دولتش در مذاکره اشاره کرد و گفت: «ما دست همه کسانی که به فکر کمک به مردم هستند را می‌بوسیم. مسائل با حوصله و خردورزی حل خواهد شد. بگذاریم کسانی که تجربه بیست و چند ساله دارند و در دیپلماسی موفق بوده و امریکا را در این سه سال بارها و بارها شکست داده‌اند، کار را با تأنی و دقت به پیش ببرند. شما هم کمک کنید. ما همه برادریم و هدف واحد داریم. می‌دانیم سایر قوا هم نیت خیر دارند و می‌خواهند کارها را سریع‌تر انجام دهند اما با هم مشورت کرده و هماهنگ باشیم و کارها را پخته‌تر پیش ببریم.»


هول نشدیم! منتظریم!


انتظار می‌رفت گفته‌های روحانی حداقل تا یک هفته و آغاز دوباره جلسات مجلس با پاسخ قالیباف همراه نشود، همان پنجشنبه شب، صداوسیما در شرایطی تریبون خود را به مناسبت روز مجلس در اختیار رییس مجلس گذاشت که مطابق معمول این بار هم خبری از پرسش و پاسخ اساسی با روسای قوای ایران نبود و مجریان تاییدکنندگان اظهارات قالیباف بودند. رییس مجلس در این برنامه روحانی را بی پاسخ نگذاشت و خطاب به او گفت که «آنها گفتند عده‌ای هول شدند در صورتی که باید اجازه دهند ما کارمان را انجام دهیم! همه ما و مردم 7 سال است که منتظر انجام کاری از جانب دولت هستند و آرزو داریم در 8 ماه باقی مانده از دولت کاری انجام دهند که مردم با خاطره خوش با دولت دوازدهم خداحافظی کنند، ما نیز می‌خواهیم رفع تحریم به دست این دولت اتفاق بیفتد و در مجلس در حوزه اقتصادی نیز خود را برای مقابله با اثرات تحریم‌ها قوی می‌کنیم زیرا اگر قوی نشویم عزت‌مان لگدمال می‌شود.»


«شعام»؛ موافق بود یا مخالف؟!


قالیباف در جریان اظهارات خود به تکذیب گفته‌های دولتی‌ها مبنی بر مخالفت شورای عالی امنیت ملی پرداخت و گفت که «برخی نیز درباره این قانون گفتند که در اختیار شورای عالی امنیت ملی است اما دیدیم که شورای نگهبان آن را تصویب کرد.» این اظهارنظر بدان معناست که اگر شورای عالی امنیت ملی مخالفتی با مصوبه مجلس داشت، آن را به شورای نگهبان اعلام می‌کرد حال آنکه رییس دفتر رییس‌جمهوری نه تنها از عدم هماهنگی با شورای عالی امنیت ملی درباره مصوبه «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» خبر داده بلکه شورای نگهبان حاضر نشد ساعاتی برای وصول نامه دولت و شرح دلایلش برای مخالفت با طرح نمایندگان صبر کند. جالب آنکه محمد مهاجری، فعال اصولگرا در توییتی ادعای قالیباف مبنی بر همراهی با شورای عالی امنیت ملی را تکذیب کرده وبا اطمینان و اطلاع از نادرست بودن اظهارات رئیس مجلس نوشته حرف دیشب قالیباف درباره اینکه مصوبه ضدبرجامی مجلس یازدهم با تایید شورای عالی امنیت ملی صورت گرفته، خلاف و بنابر مصوبه‌ای مربوط به چندماه پیش، هر اقدامی در این زمینه باید با هماهنگی وزارت خارجه انجام شود.


روحانی چه کند؟


حالا و با تمام این اظهارات ضد و نقیض، حسن روحانی در قامت رییس قوه مجریه قانونا موظف به ابلاغ مصوبه مجلس برای اجراست و براساس قانون در صورت استنکاف از این مهم، رییس مجلس همچون دوران احمدی‌نژاد راسا مصوبه را برای اجرا به نهادهای زیرمجموعه قوه مجریه ابلاغ خواهد کرد. در این میان روحانی یا می‌تواند مساله را به هیات حل اختلاف قوا ارجاع دهد یا از رهبری درخوست پا در میانی کند. آنچه اما از قرار معلوم برای فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و اعتدالگرایی چون مصطفی هاشمی‌طبا مهم است، پرهیز روحانی از ابلاغ طرحی برای اجراست که در نتیجه آن ایران احتمالا علاوه بر تحریم‌های امریکا با تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد هم مواجه خواهد شد. هاشمی‌طبا از این طرح تحت عنوان «محاصره» گازانبری ایران نام برده و درباره وظیفه روحانی در قبال آن به «برنا» گفته است: «راهی که دوستان در مجلس انتخاب کردند، به قفل شدن مسائل مملکت می‌انجامد. باید بدانیم که در دنیا می‌خواهیم زندگی کنیم یا نه، اگر بنا داریم همانند کره شمالی باشیم که بحث دیگری است. اگر رییس‌جمهور بودم به این طرح عمل نمی‌کردم ولو اینکه دادگاهی شوم و به خلع من بینجامد و به زندان بروم، شجاعت این را داشتم که این طرح را عملیاتی نکنم و مجازات آن را به جان می‌خریدم.»

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها