کد خبر: 449936
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۵ ۰۹:۰۷:۲۴
| |

تعامل رسانه و ستاره

رسانه‌های معتبر و حرفه‌ای دنیا از «اعتبار» خود برای یک نیروی حرفه‌ای هزینه کرده و زمینه‌های رشد او را فراهم می‌کنند تا «محبوب» و مشهور شوند. پس از کسب شهرت قاعده برعکس می‌شود و رسانه‌ از این شهرت و رابطه‌ تحت عنوان «رابطه رسانه و ستاره» استفاده می‌کند.

تعامل رسانه و ستاره
کد خبر: 449936
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۵ ۰۹:۰۷:۲۴

اعتمادآنلاین| مجید رضاییان در یادداشتی نوشت:

نکته اول: یکی از فعالیت‌های رسانه‌های معتبر و حرفه‌ای دنیا اعم از تلویزیونی، رادیویی‌، مطبوعاتی و بر بستر وب، این است که از «اعتبار» خود برای یک نیروی حرفه‌ای هزینه کرده و زمینه‌های رشد او را فراهم می‌کنند تا «محبوب» و مشهور شود.

پس از کسب شهرت و محبوبیتِ نیروی حرفه‌ای، «قاعده برعکس» می‌شود و رسانه‌ از این شهرت و اعتبار استفاده می‌کند.

چنانچه بخواهیم این موضوع را تبیین کنیم باید از آن تحت عنوان «رابطه رسانه و ستاره» نام ببریم. به این معنا که در گام اول زمینه موفقیت و شهرت یک فرد یا برنامه برای جلب مخاطب توسط رسانه ایجاد می‌شود و در ادامه رسانه از شهرت فرد یا برنامه برای باورپذیری بهره می‌گیرد.


نکته دوم: در رسانه‌های حرفه‌ای اعم از تصویری یا غیرتصویری جذب مخاطب در گام اول و «جلب اعتماد» او در گام دوم مورد توجه قرار دارد. انتقال مضمون‌های موردنظر رسانه -از طریق ستاره یا فرد به شهرت رسیده- یکی از راه‌های کسب اعتماد رسانه است.


به این ترتیب، ستاره‌سازی در رسانه‌ها یک روش هدفمندِ حرفه‌ای در هر نقطه جهان و در بازار رقابت رسانه‌ای است تا بتوانند در جلب مخاطب و به دست آوردن اعتماد آنها موثرتر عمل کنند.


نکته سوم: از ستاره در رسانه‌های حرفه‌ای استفاده سومی هم صورت می‌گیرد که «کسب درآمد» است. ستاره‌ها، قادرند جذب آگهی‌ و اسپانسر برای رسانه‌های متبوع‌شان را افزایش د هند.


اما یک نقد:


قاعده‌ای که در رسانه‌های حرفه‌ای دنیا حکمفرماست؛ در رسانه‌های ما شکل معکوس به خود می‌گیرد. براساس طبیعت رسانه، مجری یا خبرنگاری که در یک عرصه مشخص، برنامه می‌سازد و می‌نویسد؛ در آن حوزه شهرت پیدا می‌کند و رسانه می‌تواند از این امر برای سه مورد ذکر شده استفاده کند.

اما رسانه‌های حرفه‌ای ما


-اعم از تلویزیون، رادیو، مطبوعات و رسانه‌های تحت وب- نه تنها از این مزیت بهره نمی‌گیرند که گاه شاهدیم از عبارتی استفاده می‌کنند مبنی بر اینکه مجری از مدار خارج شده است. این درحالی است که ستاره می‌تواند مخاطب و درآمد بیشتر برای رسانه تامین کند. از این رو، ما باید به دنبال آن باشیم که ستاره بسازیم و از شهرت و محبوبیت او برای اعتماد مخاطب استفاده کنیم.

رسانه‌های حرفه‌ای دنیا بر یک مثلث درآمدی تکیه دارند که اضلاع آن درآمدهای بازرگانی، مشتریان و اسپانسرها هستند. اگر رسانه‌ها وابسته دولتی باشند و از نهادهای رسمی بودجه بگیرند ممکن است نخواهند به این قواعد حرفه‌ای پایبند باشند و از دست دادن ستاره، درآمد و مخاطب برای‌شان مهم نباشد در حالی که در رسانه حرفه‌ای مستقل مخاطب و درآمد به هم وابسته‌اند و صاحبان رسانه خود را ملزم به کسب اعتماد مخاطب می‌دانند.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها