کد خبر: 449986
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۵ ۱۰:۵۰:۵۲
| |

استقبال بین المللی از پیشرفت مذاکرات قطر و عربستان

کشورها و سازمان‌های مختلف از پیشرفت مذاکرات میان قطر و عربستان و توافق برای حل بحران منطقه خلیج فارس استقبال کردند.

استقبال بین المللی از پیشرفت مذاکرات قطر و عربستان
کد خبر: 449986
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۵ ۱۰:۵۰:۵۲

اعتمادآنلاین| به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، لولوه الخاطر، سخنگوی وزارت خارجه قطر در گفتگو با خبرگزاری آناتولی ترکیه تاکیدکرد: توافق برای حل بحران منطقه خلیج فارس به نفع همه خواهد بود و ضامن وحدت مردم کشورهای حوزه خلیج (فارس) و نیز ضامن امنیت منطقه و استقلال و حاکمیت تمامی کشورهای آن است.

الخاطر گفت: بزرگترین متضرر این بحران شوری همکاری خلیج (فارس)، منطقه حوزه خلیج و منطقه بودند و حل این بحران به نفع همه خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه قطر در ادامه تاکید کرد که کشورش به این گفتگوها با رویکردی مثبت و مسؤولانه با توجه به منفعت منطقه و آینده آن ادامه خواهد داد.

او افزود: در این لحظات تنها می‌توان تلاش‌های خالصانه شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح، امیر فقید کویت را به یاد آورد که امروز شیخ نواف الاحمد الجابرالصباح آنها را با همان اشتیاق و خلوص ادامه می‌دهد.

محمد بن عبد الرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر هم در توییتی ضمن تشکر از تلاش‌های کویت، تاکید کرد: اولویت قطر منافع و امنیت ملت‌های حوزه خلیج و منطقه بوده و خواهد بود.

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان نیز با انتشار توییتی از تلاش‌های کویت برای نزدیک‌ کردن رویکردها و نظرات درباره بحران منطقه خلیج فارس تقدیر و تشکر کرد.

سازمان ملل نیز از نزدیک شدن به حل بحران منطقه خلیج فارس استقبال کرد.

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای ضمن استقبال از تلاش‌های کویت برای ایجاد پل‌های تفاهم در منطقه و بیرون آن، ابراز امیدواری کرد که همه کشورهای درگیر در این اختلافات با هم برای اختلافات خود تلاش کنند.

دوجاریک در ادامه بر اهمیت اتحاد منطقه خلیج (فارس) برای صلح، امنیت و توسعه در این منطقه تاکید کرد.

دبیرکل سازمان همکاری اسلامی نیز ضمن استقبال از بیانیه وزارت خارجه کویت درباره مذاکرات نتیجه‌بخش برای حل بحران منطقه خلیج فارس، از اقدامات امیر فقید کویت و تلاش‌های امیر فعلی این کشور و نیز اقدامات دوستان کشورهای این منطقه و در راس آنها رئیس جمهور آمریکا جهت حل بحران تقدیر کرد.

همچنین این سازمان بر همبستگی و ثبات کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای عربی که تکیه‌گاهی برای امنیت و ثبات کشورهای عضو این سازمان هستند، تاکید کرد.

دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس نیز در بیانیه‌ای ضمن استقبال از بیانیه کویت اعلام کرد: این بیانیه قدرت و همبستگی شورای همکاری خلیج (فارس) و نیز توانمندی آن در پشت سر گذاشتن تمامی موانع و چالش‌ها را نشان می‌دهد.

در ادامه این بیانیه تاکید شد: مردم حوزه خلیج (فارس) از این بیانیه خوشحال بوده و به تقویت روابط کشورهای این حوزه و رویکرد آنها برای آینده منطقه هستند.

یک منبع مسؤول در دبیرخانه اتحادیه عرب اعلام کرد، احمد ابوالغیط، دبیرکل این اتحادیه از تلاش‌ها و اقداماتی که کویت در این مرحله برای از بین بردن اختلافات کشورهای عربی انجام می‌دهد، استقبال می‌کند.

این منبع به دنبال اظهارات اخیر ناصر الاحمد الصباح، وزیر خارجه کویت درباره حل بحران منطقه خلیج فارس، به نقل از ابوالغیط اعلام کرد: هرگونه اقدام عربی و صادقانه‌ای که هدف از آن پایان دادن به اختلافات عربی بر اساس شفافیت، صراحت و احترام متقابل باشد، به منزله تقویت همکاری عربی و تلاشی ستوده و قابل تقدیر است.

منبع یاد شده به نقل از دبیرکل اتحادیه عرب تاکید کرد: ادامه یافتن اختلاف‌نظرها از قدرت و توانمندی ساختار عربی در رسیدن به موضعگیری‌هایی مشترک در مورد مسایل مهم و حیاتی می‌کاهد و تنها راه واقعی برای پایان یافتن این اختلافات اعتمادسازی دوباره میان برادران از طریق نابودی ریشه‌های مشکلاتی است که اساسا به بروز اختلاف نظر منجر شدند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا اظهار کرد: آمریکا امید بسیاری به حل اختلافات منطقه خلیج (فارس) دارد و حل این اختلافات اقدامی مناسب برای ملت‌های منطقه است.

پامپئو در اظهارات خود در گفتگوی منامه از پیش‌بینی زمان رسیدن به چنین راه‌حلی خودداری کرد و تنها گفت: واشنگتن به تلاش‌ها برای سهولت بخشیدن به انجام گفتگوهایی برای حل این مساله ادامه خواهد داد.

ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن با استقبال از توافق‌های اعلام شده از سوی کویت در چارچوب تلاش‌ها برای حل بحران منطقه خلیج فارس اظهار کرد: بیانیه منتشر شده از سوی کویت در راستای خواسته‌های مردم منطقه از جمله رشد و شکوفایی بوده و در تقویت امنیت کشورهای عربی برای مقابله با چالش‌های مشترک نقش به سزایی دارد.

الصفدی با تقدیر از تلاش‌های گسترده صباح الاحمد الجابر الصباح، امیر فقید کویت و تلاش‌های نواف الاحمد الجابرالصباح، امیر فعلی کویت برای پایان دادن به بحران منطقه خلیج فارس و تحقق همبستگی میان کشورهای این منطقه و نیز تلاش‌های آمریکا برای پایان دادن به این بحران تاکید کرد: پایان یافتن اختلافات منطقه خلیج فارس و رسیدن به آشتی در واقع منفعت مشترک کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای عربی است چرا که امنیت و ثبات منطقه خلیج (فارس) پایه اصلی امنیت و ثبات کشورهای عربی است.

وزارت خارجه عمان نیز در بیانیه‌ای از بیانیه کشور کویت استقبال کرده و تلاش‌های امیر فقید کویت و نیز امیر کنونی این کشور در حل اختلافات منطقه خلیج فارس و همچنین اقدامات دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در مورد این بحران را ستود.

این وزاتخانه تاکید کرد: این تلاش‌ها اشتیاق همه طرف‌ها به همبستگی و ثبات کشورهای حوزه خلیج (فارس) و منطقه را برای رسیدن به توافقی قطعی که همبستگی دائم میان تمامی این کشورها را برقرار کرده و رشد و شکوفایی را برای ملت‌های آنها رقم بزند، نشان می‌دهد.

خبرگزاری رسمی فلسطین (وفا) نیز اعلام کرد، تشکیلات خودگردان فلسطین از اقدامات کویت برای نزدیک‌سازی رویکردهای کشورهای عربی حوزه خلیج (فارس) استقبال می‌کند.

به گزارش وفا، تشکیلات خودگردان ابراز امیدواری کرد تلاش‌های کویت به موفقیت برسند و موجب تقویت همبستگی کشورهای عربی و فلسطین شوند.

همچنین تشکیلات خودگردان فلسطین از تعاملی که وزرای خارجه عربستان و قطر با اقدامات کویت داشتند، تقدیر کرد.

وزارت امور خارجه ترکیه نیز با انتشار بیانیه‌ای از اقدامات اخیر برای حل اختلافات در خلیج استقبال و از تلاش‌های صمیمانه کویت برای یافتن راه‌حل قدردانی کرد.

در این بیانیه آمده است: امیدواریم اختلافات موجود در اسرع‌وقت از طریق گفتگوی بی‌قیدوشرط حل شود و تحریم‌های نابه‌حق علیه قطر بدون تاخیر پایان یابد. ترکیه مثل همیشه به تلاش برای امنیت و ثبات خلیج ادامه خواهد داد.

عربستان، مصر، بحرین و امارات متحده عربی 5 ژوئن 2017 تمام روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع و علیه این کشور تحریم‌های اقتصادی اعمال کردند.

این کشورها قطر را به حمایت از گروه‌های تروریستی متهم کرده و بر دوحه یک درخواست 13 ماده‌ای برای عادی‌سازی روابط با این کشور تحمیل کردند.

قطر نیز اتهامات این کشور را رد و اعلام کرد که هیچ درخواست مغایر حقوق بین‌المللی را نخواهد پذیرفت.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها