وزارت خارجه آلمان:

اروپا منتظر نظرات دولت جدید آمریکا درباره توافق هسته‌ای ایران است

وزرات خارجه آلمان اعلام کرد اروپا منتظر نظرات دولت جدید آمریکا درباره توافق هسته‌ای ایران است و آن‌ها را مورد بررسی قرار خواهد داد.

اروپا منتظر نظرات دولت جدید آمریکا درباره توافق هسته‌ای ایران است
کد خبر: 449991
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۵ ۱۰:۵۵:۰۳

اعتمادآنلاین| وزرات خارجه آلمان اعلام کرد اروپا منتظر نظرات دولت جدید آمریکا درباره توافق هسته‌ای ایران است تا بتواند درباره آن تصمیم‌گیری کند.

به گزارش الجزیره، این وزارتخانه افزود: در حال حاضر باید به مفاد توافق هسته‌ای ایران پایبند باشیم و بعداً پیشنهادها را بررسی کنیم.

پیشتر هایکو ماس وزیر خارجه آلمان گفته بود برلین به دنبال یک جایگزین و توافق هسته‌ای گسترده‌تر با ایران است زیرا به گفته او توافق فعلی دیگر کافی نیست.

وی در مصاحبه با مجله اشپیگل گفت: شکلی از توافق هسته‌ای پلاس نیاز است که مطابق با منافع ما است. ما از ایران انتظارات روشنی داریم: نبود سلاح هسته‌ای و همچنین نبود هیچ برنامه موشک بالستیک که کل منطقه را تهدید می‌کند. ایران همچنین باید نقش دیگری در منطقه بازی کند.

او در ادامه گفت توافق گسترده‌تر نیاز است زیرا نمی‌توان به ایران اعتماد کرد.

درخواست برلین به عنوان یکی از اعضای اروپایی برجام برای محدود کردن مولفه‌های قدرت جمهوری اسلامی ایران همسو با آمریکا در حالی است که بارها مقامات کشورمان تاکید کرده‌اند که برجام بار دیگر قابل مذاکره نیست.

جو بایدن که در آستانه ورود به کاخ سفید قرار دارد، در رقابت‌های انتخاباتی گفته بود اگر ایران به پایبندی کامل به تعهداتش ذیل برجام بازگردد، او واشنگتن را به این توافق بازخواهد گرداند. به طور کلی گرچه او و مشاورانش در چند موضع‌گیری از قصد بازگشت به برجام در صورت پیروزی در انتخابات گفته بودند، اما با عباراتی مبهم و غیرصریح از لزوم توافقی دیگر با ایران صحبت کرده‌اند که این موضوع بیشتر با عنوان تقویت توافق فعلی مورد بحث قرار گرفته است.

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال 1397 از این توافق خارج شد و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد. تروئیکای اروپا علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل نکردند. جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی‌عملی کشورهای اروپایی در 5 گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل این توافق را کاهش داد.

منبع: انتخاب

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها