کد خبر: 450203
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۶ ۱۰:۱۵:۱۳
| |

امیر حاج رضایی:

فرهنگ استفاده از کانال هواداری را نداریم

امیر حاج رضایی، کارشناس فوتبال ایران، گفت: آلوده کردن فضا در کانال های هواداری به معنی آلوده بودن تکنولوژی نیست بلکه بحث فرهنگی است و باید تعقیب‌کنندگان و افرادی که با این فضا سروکار دارند به یک آگاهی برسند که این نوع ادبیات موجود در فضای مجازی خیلی زشت است. درست نیست افراد باوجود دیدگاه‌های مختلف به هم اهانت کنند.

فرهنگ استفاده از کانال هواداری را نداریم
کد خبر: 450203
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۶ ۱۰:۱۵:۱۳

اعتمادآنلاین| امیر حاج رضایی درباره فضای موجود در کانال‌های هواداری فوتبال ایران که تشنج‌ها و مشکلات زیادی را ایجاد کرده است، اظهار داشت: با تکنولوژی هیچ مشکلی ندارم، اما باید قبول کنیم فرهنگ استفاده از آن در کشورمان وجود ندارد. اگر بخشی از جامعه ما از ابزار تکنولوژی بد استفاده کرده و ضد اخلاقی به وجود آمده است، به فرهنگ استفاده از آن بازمی‌گردد. فرهنگ هم ارتباط مستقیم با شرایط معیشتی، محیطی و زندگی آدم‌ها دارد.

وی افزود: با استفاده درست از تکنولوژی، افراد حتی اگر دیدگاه های مختلفی با هم داشته باشند می‌توان به همدیگر احترام بگذارند. برخی مواقع مردم در خیابان به من می‌گویند با توجه به اینکه در فلان برنامه درباره تیم قرمز صحبت کرده اید به همین دلیل طرفدار آن تیم هستید در حالی که این برداشت غلط بود. بارها با این مسائل مواجه شدم و گاهی کار به فحاشی‌های رکیک رسید.

کارشناس فوتبال اضافه کرد: آلوده کردن فضا در کانال های هواداری به معنی آلوده بودن تکنولوژی نیست بلکه بحث فرهنگی است و باید تعقیب‌کنندگان و افرادی که با این فضا سروکار دارند به یک آگاهی برسند که این نوع ادبیات موجود در فضای مجازی خیلی زشت است. درست نیست افراد باوجود دیدگاه‌های مختلف به هم اهانت کنند، زیرا گاهی مواقع نظر مخالف سبب می‌شود فردی که مورد انتقاد قرار گرفته از آن نظر استفاده کند. اما کشیده شدن کار به جای دیگر درست نیست.

حاج رضایی عنوان کرد: یک چاقو کارکرد فراوانی دارد و استفاده‌های مختلف و زیادی از آن می‌شود. بدترین کارکرد آن هم به قتل رساندن، وارد کردن جراحت و... است. خوبی‌اش هم استفاده از چاقو در زندگی روزمره برای کارهای عادی خواهد بود. فضای مجازی هم همین حالت را دارد. تا زمانی که درباره آن به آگاهی نرسیم، نمی‌توانیم استفاده درستی از آن داشته باشیم.

وی ادامه داد: هیچ گاه نمی‌توان فضای مجازی را پالوده و پاک کرد، هیچ جای دنیا هم چنین موضوعی وجود ندارد اما متأسفانه در کشورمان این فضا تهوع‌آور شده است. گاهی توهین‌هایی به افراد مختلف و خانواده‌شان صورت می‌گیرد که به هیچ وجه مستحق آن نیست. از طرفی حالتی هم به وجود می‌آید که افراد برای اظهارنظر درباره فوتبال دست به خودسانسوری زده و با خود می‌گویند اگر فلان مطلب را بگویم احتمال دارد به من فحش بدهند. این موضوع سبب دور شدن ما از حقیقت فوتبال خواهد شد.

پیشکسوت فوتبال ایران خاطرنشان کرد: مدتی قبل یکی از اهالی رسانه از من درباره تیم‌های لیگ برتر این فصل سؤال پرسید که به وی جواب دادم جوانگرایی در بین مربیان، اتفاق نویی در فوتبال ایران است. برخی باشگاه‌ها هم سرمربیانی را انتخاب کردند که به تازگی فوتبال را کنار گذاشته است. این موضوع هم نکات مثبت و منفی دارد. اگر انتخاب مربیان با دانش و آگاهی صورت گرفته باشد به سود فوتبال است. همه مربیان هم قطعا نمی‌توانند به این سمت حرکت کنند و شاید تنها چند نفر به مربی خوب تبدیل شوند، اما مدیران هم باید در باره انتخاب این افراد صبور باشند و پس از 4 هفته با نتیجه نگرفتن مربیان جوان، تحت تاثیر فضای مجازی قرار نگرفته و آنها را از کار برکنار نکنند. تمام این مسائل نیاز به آگاهی دارد.

حاج رضایی افزود: باید دیدگاه‌ها گسترده شود و فرهنگ‌سازی لازم هم صورت بگیرد. فرهنگ هم با حرف زدن درست نمی‌شود. برای درک واضح تر موضوع باید یک مثال بزنم. برای رسیدن به ورزشگاه آزادی اگر ماشین شخصی داشته باشید، وقتی اتومبیل خود را در پارکینگ پارک می‌کنید، باید فاصله زیادی را هم تا رسیدن به ورزشگاه پیاده طی کنید. اگر هم فردی ماشین نداشته باشد وضعیت بدتر می شود. باید فرد با وسایل ارزان‌قیمتی مانند مترو خود را به چندین کیلومتری ورزشگاه برساند و با خوردن یک ساندویچ بی‌کیفیت آماده تماشای بازی شود. این فرد پس از شنیدن اولین سوت به ضرر تیمش تحت تاثیر این مرارت ها و شاید ناکامی‌های زندگی شخصی اش شروع به اهانت علیه داور یا تیم حریف می‌کند.

وی افزود: قصد تطهیر این افراد را ندارم و نمی‌خواهم آنها را پاک و منزه جلوه بدهم، اما فرهنگ با شرایط زندگی و مالی ارتباط مستقیم دارد. قبل از شروع شیوع ویروس کرونا برای خریدن کتاب به اطراف دانشگاه تهران رفتم. یک فرد جوان وارد فروشگاه شد و کتاب‌هایی را انتخاب کرد.

وقتی می‌خواست هزینه آن کتاب‌ها را پرداخت کند، به دلیل محدودیت مالی دو کتاب را از سبد خرید خود حذف کرد. قشر فرهنگی ما که با کتاب سروکار دارد، با چنین مشکلاتی مواجه است، در این حالت از افرادی که سواد و اطلاعات آن چنانی هم ندارند چه انتظاری وجود دارد. محکوم کردن یک طرفه افراد در فضای مجازی نمی‌تواند ما را به راه حل و رستگاری برساند. باید ابتدا پیش زمینه‌ها را حل کرد و سپس سراغ کاهش مشکلات موجود در این فضا و کانال‌های هواداری رفت.

کارشناس فوتبال ایران در باره تحت تأثیر قرار گرفتن مدیران، بازیکنان و مربیان فوتبال ایران از فضای مجازی که بسیاری از مواقع سبب انتشار مطالبی نادرست در این فضا می‌شود، توضیح داد: قضیه خیلی ساده و روشن است. سالیان درازی در فوتبال ایران به جز برخی استثنا‌ها از سوءمدیریت لطمه خورده‌ایم. 76 سالم است و با این فوتبال زندگی کرده‌ام. اکنون هم به پیری رسیده‌ام اما هیچ‌گاه مدیرانی به ضعیفی مدیران فعلی در فوتبال کشورمان ندیدم. فردی که می‌خواهد مجموعه‌ای را مدیریت کند، اگر توانایی اداره آن را نداشته باشد با مشکلات و سختی‌های زیادی مواجه می‌شود.

حاج رضایی ادامه داد: هر چه هم باشگاه بزرگ‌تر باشد، بزرگنمایی این ضعف مدیریتی بیشتر می‌شود و بیشتر زیر ذره‌بین قرار می‌گیرد. مدیر برای این که بگوید ناتوان نیستم، سعی می‌کند مسائل را به سمت و سوی دیگری هم ببرد و از حقیقت دور خواهد شد. در این راه برای نجات دادن خود تلاش زیادی می‌کند. پس از تغییر هم و علیه برخی از بازیکنان یا مربی تیم خود خود شروع با افشاگری کرده و از هر تریبونی برای پاسخگویی استفاده خواهد کرد. این موضوع را در هفته های اخیر بارها دیده ایم.

وی افزود: می‌خواهم بگویم چرا زمانی که آن فرد سر کار بود، با وجود بحران دست به افشاگری نمی زد. اما وقتی برکنار می شود به دلیل اینکه منافعش با سرمربی یا بازیکن در تضاد قرار می گیرد از فضای مجازی و هر رسانه دیگری برای طرح صحبت های خود استفاده می کند.افراد بزرگ‌تر از من این مسیر طولانی را در فوتبال طی کرده‌اند و می‌دانند ماجرا چیست.

تحلیلگر فوتبال کشورمان تصریح کرد: باید در فوتبال عاشق باشید، اگر در فوتبال کاسب باشید نمی‌توانید کاری انجام بدهید.فردی که در فوتبال می‌خواهد از راه‌های نامشروع کاسبی کند، نمی‌تواند به درد آن برسد. در گوشه و کنار اخباری می‌شنویم که نمی‌توانم صحت آن را تأیید کنم، زیرا فقط اطلاعات رسانه‌ای دارم و نزدیک به هیچ سیستمی نیستم. پول فراوان در فوتبال اکثریت را به هوس می‌اندازد و برای این که در این شرایط بد اقتصادی پولی دربیاورند از حضور در این رشته ذوق‌زده می‌شوند. این مسائل زنجیروار به هم وصل است و فضای نامناسبی را برای فوتبال کشور ایجاد می‌کند.

حاج رضایی خاطرنشان کرد: راهکارهایی هم که مسئولان اتخاذ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند به هیچ وجه درست نیست. روزگاری به اخلاق‌مدارترین بازیکن زمین یک گوشی موبایل هدیه می‌دادند، آیا این تدبیر و تمهید فرهنگی است؟ بازیکنی که قراردادی با مبلغ سنگین داشت، با دریافت گوشی ای که در آن زمان شاید مبلغش زیر یک میلیون تومان بود، چگونه برای انجام دادن کار فرهنگی ترغیب می شود. به هر حال وقتی چیزی را نکاشته‌ایم چه توقعی برای درو داریم. الان هم برای مقابله با بداخلاقی های مربوط به فضای مجازی کاری انجام نداده ایم که انتظار نتیجه گیری داریم.

وی افزود: بسیاری از اصحاب پاکدل رسانه که فوتبال را دوست دارند و دنبال چیزی هم نیستند همراه با برخی فوتبالی‌ها این نارسایی‌ها را می‌گویند اما گوش شنوایی وجود ندارد. ماجرای ویلموتس و غرامتی که باید به وی پرداخت می‌شد به کجا رسید؟ در عمل هیچ اتفاقی رخ نداده و آقایان همچنان آزادانه مشغول فعالیت هستند. این ماجرا هم مانند خیلی از موارد دیگر در گرد و غبار روزگار و مرور ایام فراموش می‌شود.

کارشناس فوتبال کشورمان اضافه کرد: زمانی عطار نیشابوری کتابی به نام مصیبت‌نامه نوشت. اکنون هم باید فردی در فوتبال پیدا شود و مصیبت‌نامه فوتبال ایران را بنویسد. مطمئنا نمی‌تواند به شیوه عطار بنویسد اما باید این کتاب به نگارش دربیاید. از هر طرفی به فوتبال کشورمان نگاه می‌کنیم مانند جزیره‌ای شده که هیچ راه نجاتی برای آن نیست. برای بهبودی شرایط به عواملی نیاز داریم. راهکار ابتدایی هم استفاده از مدیرانی کارآمد با نیتی پاک و عاشق به کار در فوتبال است تا بتوانند امور آن را پیش ببرند.

حاج رضایی عنوان کرد: مدیری که تحت تأثیر فضای مجازی قرار می‌گیرد و جواب همتای خود را در فضای مجازی می‌دهد، شخصیت درست و حسابی ندارد. این موضوع را نمی‌پسندم که مدیر فضای مجازی را ابزار کند و از طریق آن بخواهد دیگران را خراب کند. همیشه می‌گویم به مخالف منصف خود علاقه دارم زیرا به من کمک می‌کند، اما اگر قرار باشد مدیر در فضای مجازی پته دیگران را روی آب بریزد و دیالوگ‌های بدی برقرار شود از مربی و شاگردانی که زیر نظرش هستند، توقع می رود به چه شکل و شیوه‌ای صحبت کنند.

وی افزود: ادبیات جاری فوتبال ایران را می‌بینید، عملکرد بسیاری از آدم‌های فوتبال را دوست ندارم به دلیل این که اشتباهی وارد شده‌ و اشتباهی منصوب شده‌اند. افراد باید شهامت داشته و حیثیت خود را دوست داشته باشند. در این حالت راحت می گویند از پس کار برنمی‌آییم، اما مدیر غیرتوانمند توجهی به این مسائل ندارد و با خود می‌گوید دوست دارم به هر طریقی روی صندلی مدیریت باشگاهی که 40 میلیون هوادار دارد بنشینم. برخی چهره‌های فوتبال هم به این جریان کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

این کارشناس فوتبال افزود: به این اعتقاد ندارم که یک مدیر در فدراسیون و‌ باشگاه ها باید حتما فوتبالیست خوبی باشد بلکه مدیری که توانمند باشد و کادر خوبی را به خدمت بگیرد برای مدیریت مشکلی ندارد. در جایی خوانده بودم یکی از مدیران فوتبالی از بودجه باشگاه 20 میلیون تومان برای خود کت و شلوار خریده، اگر این موضوع صحت داشته باشد دردآور است و آدم می‌ماند چگونه امکان دارد مدیری که خودش فوتبالی بوده چنین کاری انجام بدهد. اکثریت 99 درصدی مدیران طالب پول و دنبال رسیدن به آن هستند اما فردی که مدعی اخلاق‌مداری و مدیریت در فوتبال است، نباید چنین کاری انجام دهد.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها