کد خبر: 450313
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۷ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

بریتانیا، واکسن کرونا و برگزیت

وزارت بهداشت و منابع ارشد وزارت دفاع بریتانیا تایید کردند که از تاریخ اول ژانویه محموله‌های بزرگ واکسن کرونا از مسیر هوایی وارد این کشور خواهند شد. ده‌ها میلیون دُز واکسن کووید-19 تولیدشده در بلژیک توسط هواپیماهای نظامی به انگلیس منتقل می‌شود تا از تاخیر احتمالی ناشی از برگزیت در بنادر جلوگیری شود.

بریتانیا، واکسن کرونا و برگزیت
کد خبر: 450313
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۷ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| منیژه موذن- هفته گذشته بریتانیا با صدور مجوز برای واکسن کرونای شرکت فایزر و بیون‌تک، تبدیل به اولین کشوری شد که واکسیناسیون کرونا را آغاز خواهد کرد. اما ممکن است گره خوردن مذاکرات برگزیت روند واکسیناسیون در این کشور را تحت تاثیر قرار دهد. در حالی که همچنان بسیاری از جنبه‌های روابط آینده بریتانیا و اتحادیه اروپا نامشخص است، دوره انتقالی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا روز آخر دسامبر 2020 به پایان می‌رسد و به همین دلیل احتمال دارد از تاریخ اول ژانویه 2021 تاخیرهای گسترده در واردات از طریق مسیرهای ریلی و دریایی بریتانیا رخ دهد.

v

انتقال واکسن‌های تولیدشده در بلژیک توسط هواپیماهای نظامی به انگلیس

وزارت بهداشت بریتانیا (DHSC) و منابع ارشد وزارت دفاع این کشور روز شنبه در گفت‌وگو با Observer تایید کردند که از تاریخ اول ژانویه محموله‌های بزرگ واکسن کرونا از مسیر هوایی وارد این کشور خواهند شد. ده‌ها میلیون دُز واکسن کووید-19 تولیدشده در بلژیک توسط هواپیماهای نظامی به انگلیس منتقل می‌شود تا از تاخیر احتمالی ناشی از برگزیت در بنادر جلوگیری شود.

v

کارمندان وزارت دفاع و ستاد برنامه‌ریزی نظامی بریتانیا اخیراً با مقامات کارگروه ویژه واکسن ملاقات کرده‌اند تا با لحاظ کردن اولویت انتقال سریع دزهای واکسن کرونا در مورد برنامه‌های خود گفت‌وگو کنند.

این اقدامات نشان می‌دهد که وزرا برای اختلالات احتمالی شدید در بنادر و فرودگاه‌های تجاری آماده هستند و تحت هیچ شرایطی محموله‌های واکسن را در گمرک نگه نخواهند داشت.

اخبار مربوط به آماده‌سازی مقدمات وارد کردن واکسن با پرواز در حالی منتشر می‌شود که اعلام شده است مذاکرات برگزیت از روز یکشنبه در بروکسل از سر گرفته می‌شود.

بیانیه مشترک نخست وزیر انگلستان و رئیس کمیسیون اروپا

بوریس جانسون نخست وزیر انگلستان و اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا، پس از یک مکالمه تلفنی توافق کردند که هنوز جای امیدواری برای رسیدن به توافق طی چند روز آینده وجود دارد.

در حالی که تنها سه هفته تا خروج انگلیس از بازار واحد و اتحادیه گمرک اروپا باقی مانده است، این رهبران در یک بیانیه مشترک اعلام کردند که عصر دوشنبه دوباره صحبت خواهند کرد و 2 طرف در جست‌وجوی دستیابی به موفقیت هستند.

o

در این بیانیه آمده است: «ما امروز در یک تماس تلفنی از پیشرفت حاصل‌شده در بسیاری از زمینه‌ها استقبال کردیم. با این حال، اختلافات قابل توجهی در سه موضوع مهم وجود دارد. هر 2 طرف تاکید کردند که در صورت حل نشدن این مسائل هیچ توافقی عملی نیست.»

در ادامه این بیانیه ذکر شده است: «ضمن اذعان به جدی بودن اختلافات، ما توافق کردیم که تلاش بیشتری باید از سوی تیم‌های مذاکره‌کننده انجام گیرد تا ارزیابی شود که آیا این مشکلات قابل حل هستند یا نه. بنابراین ما به مذاکره‌کنندگان ارشد خود دستور می‌دهیم که فردا در بروکسل تشکیل جلسه دهند. عصر دوشنبه دوباره صحبت خواهیم کرد.»

هنوز احتمال توافق وجود دارد

یک منبع دولتی نزدیک به مذاکرات گفت: «زمان بسیار کمی باقی مانده و شکی نیست که این روند ممکن است به توافق ختم نشود. این پرتاب نهایی تاس است. یک توافق عادلانه وجود دارد که باید انجام شود، اما این اتفاق تنها در صورتی رخ خواهد داد که اتحادیه اروپا مایل به رعایت اصول اساسی حاکمیت و کنترل بریتانیا باشد.»

مقامات بریتانیا با اطلاع از برنامه واردات واکسن گفته‌اند که روش‌های دیگری علاوه بر هواپیماهای نظامی نیز برای حمل آنها در نظر گرفته خواهد شد؛ از جمله خدمات حمل‌ونقل سریع که برای حمل داروها و تجهیزات پزشکی از طریق جاده، راه‌آهن و قایق به بریتانیا در سال 2019 ایجاد شده است.

اما همچنان وارد کردن واکسن با هواپیماهای نظامی سریع‌ترین راه بوده و کمترین خطر تاخیر را به همراه دارد و باعث می‌شود محموله‌ها به فرودگاه‌های نظامی یا سایر فرودگاه‌های نزدیک مراکزی که می‌توان واکسن را توزیع کرد، منتقل شوند.

از هفته گذشته که واکسن فایزر و بیون‌تک برای استفاده در انگلیس تایید شد 800 هزار دُز از طریق تونل کانال وارد شده و در مکان‌های امن نگهداری می‌شود. همچنین پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 2020 حدود پنج میلیون دز واکسن وارد بریتانیا شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها