خبرهایی از دوره جدید جایزه «ارغوان»

فراخوان چهارمین دوره جایزه «ارغوان» با چند تغییر در مقررات این جایزه ادبی، اول دی‌ماه منتشر می‌شود.

خبرهایی از دوره جدید جایزه «ارغوان»
کد خبر: 450420
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۷ ۰۹:۱۷:۰۰

اعتمادآنلاین| اوژن حقیقی، دبیر چهار دوره جایزه داستان‌نویسی «ارغوان» با اعلام این خبر به ایسنا گفت: چهارمین دوره جایزه «ارغوان» همچون دوره‌های گذشته، یکم دی‌ماه فراخوان خود را منتشر خواهد کرد و جوانان زیر 30 سال که تا به حال کتابی از آن‌ها منتشرنشده، تا 15 فروردین سال 1400 فرصت دارند داستان‌های خود را برای شرکت در این جایزه ارائه دهند.

به گفته او، چهارمین دوره این جایزه از نظر چینش هیات انتخاب و داوران، تغییری نخواهد داشت ولی در قوانین و مقررات، تغییراتی دارد.

حقیقی درباره این تغییرات توضیح داد: دو تغییر کلی داریم؛ تا به حال فقط به نفر اول جایزه نقدی می‌دادیم ولی از این دوره، جایزه نقدی به نفرات اول تا سوم اهدا خواهد شد.

او با یادآوری این‌که جایزه «ارغوان» ویژه جوانان زیر 30 سالی است که داستان چاپ‌شده‌ای نداشته باشند، درباره دیگر تغییر چهارمین دوره جایزه «ارغوان» گفت: پیش‌تر برندگان دوره‌های قبل حتی اگر جزء 10 نفر برگزیده بودند و کتاب‌های‌شان از سوی جایزه منتشر می‌شد، می‌توانستند در دوره بعدی شرکت کنند ولی در دوره چهارم این امکان را برداشتیم. بنابراین دوستانی که یک دوره جزء 10 نفر برگزیده قرار می‌گیرند و کتاب‌شان منتشر می‌شود، دیگر امکان شرکت در این جایزه را نخواهند داشت چون همان کتابی که از سوی جایزه منتشر می‌شود، جزء رزومه آنان محسوب خواهد شد.

حقیقی در ادامه ضمن ابراز خرسندی از استقبال شرکت‌کنندگان از دوره پیشین این جایزه افزود: هرچند این نگرانی را داشتیم که همه‌گیری کرونا و خانه‌نشینی‌های اجباری، تاثیر منفی بر استقبال شرکت‌کنندگان بگذارد، ظاهرا همین موضوع اتفاقا باعث استقبال بیشتر متقاضیان شد به طوری که تعداد شرکت‌کنندگان دوره سوم نسبت به دوره دوم، تقریبا 43 درصد افزایش داشت و خوشبختانه این پیشرفت فقط از نظر کمی نبود، بلکه طبق گواه داوران‌مان از نظر کیفی هم شاهد رشد خوبی بوده‌ایم تا جایی که این پیشنهاد مطرح شد که در صورت امکان، به بیش از 10 نفر جایزه داده شود.

دبیر جایزه «ارغوان» با یادآوری اهداف این جایزه، اضافه گفت: گرد هم آمدن شمارِ بیشتری از جوانان علاقه‌مند به داستان‌نویسی، مایه خوشحالی ماست و معتقدیم اعتبار واقعیِ جایزه ارغوان این است که هدف از برگزاری آن صرفا برگزاری مسابقه و اهدای جوایزِ نقدیِ چشمگیر نیست. ارزش این جایزه ناشی از اعتبار و جایگاه فرهنگی و هنری کسانی است که مسئولیت بررسی و انتخاب قصه‌ها و داوری نهایی را بر عهده دارند. نام این عزیزان وزن جایزه ارغوان را مشخص می‌کند. ضمن این‌که رویکرد اصلی این جایزه، کشف استعدادهای جوان و تلاش برای ارتقای جایگاه آنان از سطح آماتوری به سطح حرفه‌ای است، و همچنین ترویج داستان‌نویسی و فرهنگ کتاب‌خوانی.

او سپس با ارائه توضیحاتی درباره اقداماتی که در یک سال گذشته از سوی برگزارکنندگان این جایزه انجام شده، بیان کرد: هدف ما صرفا معرفی چهره‌های مستعد جوان نیست بلکه می‌کوشیم بعد از معرفی، آنان را رها نکنیم و برای ورود به فضای حرفه‌ای یاری‌شان دهیم که در همین زمینه، کارهای زیادی انجام شده است. به جز برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای برگزیدگان، تلاش کردیم با همکاری گالری «اُ» کارگاه‌هایی را به صورت هفتگی و هر هفته ویژه یک‌سری از منتخبان برپا کنیم تا آنان هر چه بیشتر با فضای حرفه‌ای نوشتنِ کتاب و ورود به حوزه ادبیات آشنا شوند.

حقیقی از تهیه کتاب‌های صوتی (پادکست‌) داستان‌های برگزیده به عنوان دیگر اقدام جایزه «ارغوان» برای معرفی بیشتر داستان‌نویسان جوان یاد کرد و ادامه داد: همچنان‌که پیش‌تر وعده داده بودیم، تهیه کتاب‌های صوتی داستان‌های برگزیده در حال انجام است و تاکنون دوستانی مانند امید نعمتی، محمدرضا غفاری، آزاده صمدی و سارا رسول‌زاده در این زمینه ما را همراهی کرده‌اند. تهیه این کتاب‌ها همچنان ادامه خواهد داشت و قرار است ماهی یک داستان را در فضای مجازی منتشر کنیم.

دبیر جایزه ادبی «ارغوان» گفت: از آن‌جا که این روزها کتاب‌های صوتی مورد اقبال بخش گسترده‌ای از مخاطبان بویژه جوانان است، امیدواریم با تولید کتاب‌های صوتی، داستان‌های برگزیدگان جوان‎مان بیشتر شنیده و خوانده شود.

حقیقی همچنین از انتشار 10 داستان جدید از برگزیدگان دوره‌های قبلی جایزه «ارغوان» در یک مجلد خبر داد و گفت: این هم یکی دیگر از اقداماتی است که در راستای زمینه‌سازی برای ورود به فضای حرفه‌ای داستان‌نویسان جوان انجام می‌دهیم. به این صورت که از بین برندگان دوره‌های قبل، 10 نویسنده انتخاب شده‌اند تا داستان‌های جدیدی برای انتشار در یک مجموعه داستان کوتاه که از سوی نشر «هفت‌رنگ» منتشر می‌شود، بنویسند. در حال حاضر این داستان‌ها نوشته شده و در مرحله آماده‌سازی هستیم.

او سپس افزود: کارهای زیاد دیگری پیش ‌رو داریم ولی کرونا بر سرعت برنامه‌های ما هم مانند دیگر امور زندگی تاثیر گذاشته و همه چیز را کند کرده است. با این حال همه تلاش خود را به کار می‌گیریم تا برنامه‌های‌مان را جلو ببریم.

اوژن حقیقی در پایان با بیان این‌که پوستر و فراخوان دوره چهارم جایزه «ارغوان» با طراحی مجید عباسی منتشر می‌شود، از حامیان مالی و فرهنگی این جایزه و شورای سیاستگذاری آن قدردانی کرد و گفت: بدون همراهی آنان، این جایزه در این جایگاه نبود و امیدواریم جوانان علاقه‌مند به داستان‌نویسی در دوره‌های جدید هم همچنان از این رویداد فرهنگی استقبال کنند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها