کد خبر: 450469
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۷ ۱۱:۱۶:۴۶
| |

سرپرست دبیری فدراسیون شطرنج:

شطرنج ایران تعلیق نمی‌شود

محسن سمیع‌زاده سرپرست دبیری فدراسیون شطرنج، گفت: بحث تعلیق شطرنج ایران وجود ندارد.

شطرنج ایران تعلیق نمی‌شود
کد خبر: 450469
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۷ ۱۱:۱۶:۴۶

اعتمادآنلاین| سرپرست دبیری فدراسیون از قانون جدید فیده خبر داد و گفت:‌ بحث تعلیق شطرنج ایران در مجمع عمومی فدراسیون جهانی شطرنج مطرح نشد و این موضوع منتفی است.

محسن سمیع‌زاده سرپرست دبیری فدراسیون شطرنج درباره مجمع عمومی فدراسیون جهانی شطرنج، گفت: مجمع عمومی فدراسیون جهانی روز گذشته از ساعت 5:30 بعد از ظهر به وقت ایران آغاز شد و تا حدود 11:30 شب به طول انجامید. در ابتدا رئیس فدراسیون جهانی شطرنج موضوعات جهانی شطرنج را ارائه داد. سپس خزانه دار و بازرس موضوعات مالی و بودجه را ارائه کرده و در خصوص آن رای گیری را انجام دادند.


او افزود: موضوعی که بسیاری را نگران کرده بود طرح آقای نایجل شورت از طرف فدراسیون شطرنج انگلستان برای تعلیق شطرنج ایران بود. متاسفانه علاوه بر شطرنج انگلستان، فدراسیون شطرنج کانادا هم همین موضوع را تایید کرده بود و اصرار داشت فیده موضوعات ایران را به جد پیگیری کند. در ابتدا باید از رئیس فدراسیون جهانی شطرنج به جهت تدبیر و مدیریت مجمع به دلیل اعتقاد به نهضت و جنبش المپیک تشکر کنم. همچنین تشکر ویژه از جامعه جهانی داریم زیرا هنگامی که فدراسیون انگلستان در مجمع از طرح خود دفاع می کرد رئیس فدراسیون الجزایر صحبت خود را انجام داد که به شدت این طرح را محکوم کرد و بیان داشت که بسیاری از کشور ها با هم رقابت نمی کنند و این دلیلی برای تعلیق و تنبیه نیست و به شدت از این طرح باید پرهیز شود.

سمیع زاده ادامه داد: رئیس فدراسیون مالزی هم این طرح را بسیار نادرست دانست و بیان کرد که روس ها با اوکراینی ها بازی نمی‌کنند. حتی از آقای نایجل شورت سوال شد که چرا در خصوص عربستان سعودی این موضوعات را مطرح نکرده و چرا فقط تعلیق ایران را در دستور کار قرار داده شده است؟ این علامت سوالی بود که در مجمع ایجاد شد.


سرپرست دبیری فدراسیون گفت: رئیس فدراسیون فرانسه هم موضع بسیار خوبی نسبت به این مسئله گرفت. در نهایت آقای نیکوخصال دفاع جانانه ای را در مجمع از شطرنج ایران کرد. او در ابتدا برای همه آرزوی سلامتی کرد و سپس از جمعیت قابل توجه شطرنج بازان ایرانی سخن گفت. نیکو خصال به موفقیت شطرنج بازان ایران اشاره داشت و گفت که ایران در برگزاری مسابقات جزو کشور های اول فدراسیون جهانی شطرنج است و خود این موضوع یک رکورد است. نهایتا نیکوخصال اشاره داشت که شش ماه گذشته ایران نامه ای از فیده دریافت کرد و در پاسخ به آن اشاره شد که ایران به نهضت المپیک و جنبش المپیک آن پاینداست. سوال ما از نایجل شورت در مجمع این بود که در این شش ماه چه اتفاقی افتاده که این موضوع را مطرح کرده است؟ آیا این موضوعات فقط باعث ایجاد استرس به جوانان ایرانی نخواهد بود؟ اینها پرسشهایی بود که نیکو خصال از نایجل شورت داشت و از او و از فدراسیون کانادا خواسته شد که به موضوعات داخلی فدراسیون های ملی ورود نکنند چرا که اگر آنها دخالتی داشته باشند این حق برای ایران وجود دارد که در کارهای آن ها دخالت کنند و این باعث هرج و مرج می شود. چه طور آقای نایجل شورت از ما درخواست های جنبش المپیک داشته و این موضوعات را مطرح می کند درحالی خود که فدراسیون شطرنج کانادا و انگلستان هنوز عضو کمیته ملی المپیک کشور خودشان نیستند؟ این درحالی است که فدراسیون شطرنج ایران عضوی از کمیته ملی المپیک ایران است و بر این اساس به قوانین فیده احترام می گذارد.


او افزود: در نهایت طرح آقای نایجل شورت به کلی رد شد و بحث تعلیق اصلا طرح و بررسی نشد. رئیس فدراسیون جهانی شطرنج هم یک پیشنهاد در خصوص ایران ارائه داده که در متن آمده است: مجمع جهانی فدراسیون شطرنج در خصوص فدراسیون شطرنج جمهوری اسلامی ایران و تمامی فدراسیون شطرنج دیگر کشور ها توصیه می کند که به بازیکنان کشورشان بیاموزند که به اصول المپیک و فیده احترام بگذارند. شطرنج، ملت ها و فرهنگ ها را به هم متصل می کند و نباید از آن به عنوان ابزاری برای جدا سازی و تحریم استفاده شود. مجمع جهانی فدراسیون شطرنج از فدراسیون شطرنج ایران می خواهد که اطمینان حاصل کند که در آینده مواردی از تحریم بازیکنان علیه یک کشور دیگر علی الخصوص در مسابقات رسمی فیده اتفاق نیفتد و علاوه بر آن بازیکنان به بازی نکردن با کشور های دیگر تشویق نشوند. همچنین در وبسایت فدراسیون شطرنج از این پس از انتشار دیدگاه سیاسی که با اصول فیده تفاوت دارد اجتناب شود. در غیر اینصورت چنین مواردی می تواند ایجاد تنبیه ها از طرف فیده را همراه داشته باشد که ممکن است به بازیکنان شطرنج ایران آسیب بزند. فیده از رورش های دیپلماتیک برای حل مشکلات و اختلافات باقی مانده صحبت خواهد کرد. تمامی این موارد باید قابل توجه تمامی کشور ها باشد.


سمیع زاده در آخر بیان کرد: خوشبختانه این موضوعات فقط مختص ایران نبود و به نوعی قانون جهانی شد. این یک قانونی در فیده شده که باید همه به آن احترام بگذارند بنابراین بحث تعلیق شطرنج ایران وجود ندارد و اگر کسی اتفاقات گذشته را تکرار کند جریمه و تنبیه خواهد شد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها