کد خبر: 450532
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۹ ۱۲:۴۵:۰۰
| |

در ویدئوتیتر «اعتمادآنلاین» ببینید:

مسئولیت رفع فیلترینگ در کشور با کدام نهاد است؟

فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر و تلگرام و درخواست برای رفع فیلتر آنها از موضوعات داغ سال‌های اخیر بوده است. اما صدور دستور فیلترینگ یا رفع فیلترینگ در کشور بر عهده چه ارگانی است؟

حجم ویدیو: 4.47M | مدت زمان ویدیو: 00:02:28 دانلود ویدیو
کد خبر: 450532
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۹ ۱۲:۴۵:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر و تلگرام و درخواست برای رفع فیلتر آنها از موضوعات داغ سال‌های اخیر بوده است.

اما صدور دستور فیلترینگ یا رفع فیلترینگ در کشور بر عهده چه ارگانی است؟

کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه سال 88 و در چارچوب قانون جرائم رایانه‌ای تاسیس شد.

بر اساس ماده 22 این قانون، قوه قضائیه موظف است نسبت به ایجاد کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در محل دادستانی کل کشور اقدام کند.

این کارگروه زیر نظر دادستان کل کشور و با 12 عضو تشکیل می‌شود. 6 عضو این کارگروه را قوه مجریه و 2 نفر را قوه مقننه معرفی می‌کند.

اعضای این کارگروه عبارت‌اند از وزیر یا نماینده وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، ارتباطات، اطلاعات، دادگستری، علوم و ارشاد و رؤسای سازمان تبلیغات اسلامی، صداو‌سیما و فرمانده نیروی انتظامی به همراه 2 نماینده مجلس.

ریاست این کمیته بر عهده دادستان کل کشور است و دبیرخانه آن هم در محل دادستانی کل کشور قرار دارد.

دبیری این کارگروه در حال حاضر بر عهده جواد بابایی معاون فضای مجازی دادستانی کل کشور است.

پیش از این 8 عضو این کارگروه شامل 6 وزیر و 2 نماینده مجلس دهم در سال 97 در نامه‌ای به دادستان کل کشور خواستار رفع فیلتر توییتر شدند.

این نامه به تأیید و امضای آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، بطحایی وزیر آموزش و پرورش، علوی وزیر اطلاعات، آوایی وزیر دادگستری، غلامی وزیر علوم، صالحی وزیر ارشاد، سبحانی‌فر نماینده مردم سبزوار (رئیس کمیته مخابرات مجلس) و کاظمی نماینده مردم ملایر در مجلس رسید.

اما درخواست این اعضا بعد از گذشت چند سال همچنان بدون پاسخ مانده است.

به تازگی محمدجواد آذری‌جهرمی با اشاره به رفع فیلتر تلگرام گفته: «بعید می‌دانم نظر دستگاه قضایی درباره رفع فیلتر تلگرام عوض شده باشد.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها