کد خبر: 450623
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۲ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

لبنان وارد بحران تازه‌ای می‌شود؟

در حالی که سعد حریری نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه همچنان برای تشکیل کابینه دلخواه خود که در چارچوب پارامترهای خاص (سعودی-فرانسوی) است درجا می‌زند، تهدیدهای جسته‌گریخته امنیتی، سیاسی و اقتصادی علیه این کشور به تدریج رنگ واقعیت به خود می‌گیرد.

لبنان وارد بحران تازه‌ای می‌شود؟
کد خبر: 450623
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۲ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سید عماد حسینی- در حالی که سعد حریری نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه همچنان برای تشکیل کابینه دلخواه خود که در چارچوب پارامترهای خاص (سعودی-فرانسوی) است درجا می‌زند، تهدیدهای جسته‌گریخته امنیتی، سیاسی و اقتصادی علیه این کشور به تدریج رنگ واقعیت به خود می‌گیرد.

به گزارش اعتمادآنلاین، امروز هیچ کسی در لبنان منکر به بن بست خوردن تلاش‌های سعد حریری برای تشکیل کابینه نیست. این در حالی است که به نوشته لوموند، فرانسوی‌ها هر نوع تزریق کمک‌های مالی و اقتصادی بین‌المللی را برای بازسازی بندر بیروت و البته کمک اقتصادی به لبنان را منوط به تشکیل کابینه و اصلاحات سیاسی کرده‌اند.

عربستان سعودی هم در همین راستا از طریق احزاب تحت حمایت خود تاکید کرده است تا زمان تشکیل کابینه سعد حریری آن هم در چارچوب پارامترهای دلخواهش (بخوانید اصل عدم حضور حزب‌الله در چیدمان کابینه) نه تنها خبری از کمک‌های مالی نخواهد بود بلکه باید منتظر مشکلات جدیدی هم باشند.

این در حالی است که دولت حسان دیاب به عنوان کابینه پیشبرد امور نیز به دلیل سلب شدن اختیاراتش قادر به پیشبرد بسیاری از مسائل خاص و ویژه کشور نیست.

در سایه بحرانی که از خلاء قدرت در لبنان به وجود آمده، 2 پیام ویژه از ریاض به بیروت رسید.

بنا بر اخبار رسانه‌های لبنانی، به نقل از رهبر یکی از احزاب سنی نزدیک به جریان 8 مارس (حزب‌الله و میشل عون)، او از یکی از دوستان سعودی‌اش که پیشتر در لبنان فعالیت می‌کرده مطلع شده است که سعودی‌ها قصد ندارند به طور مستقیم و علنی وارد پروسه تشکیل کابینه شوند، اما تاکید می‌کنند تا زمانی که سعد حریری رسماً نخست‌وزیر نشود خبری از کمک‌های سعودی نخواهد بود.

این مسئول سعودی در پیام خود خطاب به لبنانی‌ها به صراحت اعلام کرده است: «ما دغدغه‌های مهم‌تری را دنبال می‌کنیم، اما هر نوع مشارکت حزب‌الله در کابینه به معنای عدم اختصاص هیچ نوع کمک اقتصادی به لبنان است. این تصمیمی است که رهبری عربستان گرفته است و هیچ تبصره و استثنایی هم در آن وجود نخواهد داشت.»

اخبار رسیده به رسانه‌های لبنان حکایت از آن دارد که ریاض نه تنها به طور قاطعانه در ضدیت با حزب‌الله موضع گرفته بلکه صحنه سیاسی لبنان را نیز تهدید کرده است که هر شخصیتی که خود را به حزب‌الله نزدیک کند به طور حتم در دایره تحریم و بایکوت عربستان خواهد رفت.

این تهدیدها دقیقاً با اخبار احتمال آغاز دوباره‌ی موج ترورها در لبنان مصادف شده است.

فشارهای سیاسی و تهدیدهای اقتصادی در کنار هشدارهای برخی از طرف‌های نزدیک به 14 مارس (تحت حمایت عربستان) در رابطه با احتمال وقوع حوادث امنیتی و ترورهای هدفمند در آینده نزدیک در لبنان نگرانی صاحب‌نظران را برانگیخته است.

به نوشته رسانه‌های لبنانی، برخی از طرف‌های عربی به یک مسئول امنیتی لبنانی خبر داده‌اند که تهدیدهای امنیتی و تروریستی علیه لبنان شوخی نبوده و احتمال وقوع آن بسیار زیاد است.

به زعم کارشناسان، وقتی در هشدارهای مربوط به این تهدیدها آدرس برخی از مراکز تجمع و کانون‌های فعالیت گروه‌های سلفی و تکفیری داده می‌شود نمی‌توان تاثیرگذاری سعودی‌ها بر آنها را نادیده گرفت.

گویی سعودی‌ها امروز به منزله‌ی آن دانشجوی خلبانی هستند که وقتی در امتحان رد شد فوراً درخواست اشتغال در باند فرودگاه را داد و گفت، وقتی من نتوانم پرواز کنم آنها هم نباید بتوانند این کار را انجام دهند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها