رئیسی از حضور در انتخابات کناره‌گیری کرد / میراث رئیسی بین قالیباف و جلیلی تقسیم می‌شود؟

محمدصادق کوشکی، فعال سیاسی اصولگرا گفت: هستند کسانی که احتمالا شرایط مورد نظر شورای نگهبان را ندارند و رجل سیاسی به حساب نمی‌آیند. حدس من این است که این دوستان پست‌های سیاسی کافی نداشته‌اند و شانس تایید شورای نگهبان را ندارند و سرنوشتشان احتمالا شبیه آقای لنکرانی است. اگر این دوستان تایید صلاحیت شوند، دسته سوم از حامیان آقای رئیسی از آنان حمایت خواهند کرد، اما اگر تایید صلاحیت نشود رای بین جلیلی و قالیباف تقسیم خواهد شد.

رئیسی از حضور در انتخابات کناره‌گیری کرد / میراث رئیسی بین قالیباف و جلیلی تقسیم می‌شود؟
کد خبر: 450631
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۸ ۰۸:۴۵:۲۷

اعتمادآنلاین| فهرست کاندیدا‌های احتمالی در انتخابات آتی روز به روز غربال‌تر می‌شود. برخی گمانه‌ها پررنگ‌تر شده، برخی رسما برای نامزد شدن اعلام آمادگی می‌کنند و برخی هم صراحتا یا تلویحا قید پاستور را می‌زنند. تازه‌ترین تغییر در این گمانه‌زنی‌ها، اما وقتی ایجاد شد که سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه که در ماه‌های اخیر یکی از گزینه‌های اصلی اصولگرایان به حساب آمده و بار‌ها درباره ورود یا عدم ورود او، منع یا عدم منع او از کاندیداتوری حاشیه ایجاد شده بود؛ در دیدار با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی از عدم کاندیداتوری خود خبر داد.


او وقتی که از اجرای سند تحول قضایی سخن می‌گفت، تاکید کرد که «همه هم و غم من اجرایی شدن این سند تا پایان دوره پنجساله مسئولیتم در دستگاه قضائی است تا انشاالله تحول مد نظر رهبر انقلاب در بستر گام دوم در قوه قضائیه محقق شود.» و به این ترتیب تلویحا اعلام کردن که به کرسی ریاست جمهوری حداقل در 1400 چشم ندارد.


حال باید دید که عدم ورود او به انتخابات ریاست جمهوری پیش رو چه تاثیری در آرایش نیرو‌های اصولگرا دارد. سوال اینجاست که پایگاه اجتماعی او از این پس به کدام سو می‌رود و از کدام گزینه حمایت می‌کند. سعید جلیلی قبلا گفته بود که اگر رئیسی کاندیدا شود، کاندیدا نخواهد شد لذا حالا که رئیسی خیال کاندیداتوری ندارد، او احتمالا به میدان می‌آید. شنیده‌های خبرنگار نامه نیوز، اما حاکی از آن است که پایگاه اجتماعی این طیف خیال حمایت از جلیلی را هم ندارد و در عوض حرف از گزینه‌های است که تا اینجای کار خیلی هم جدی گرفته نشده و بعضا رجل سیاسی هم به حساب نیامده‌اند. مثل علیرضا زاکانی یا رستمی قاسمی، وزیر نفت احمدی نژاد.


محمدصادق کوشکی، فعال سیاسی اصولگرا، اما معتقد است کل رای رئیسی به سبد یک نفر نخواهد ریخت و تقسیم می‌شود. او به پیش‌بینی سرنوشت رای رئیسی در انتخابات پیش‌رو پرداخت. کوشکی پایگاه اجتماعی رئیسی را به سه گروه تقسیم کرد و گفت: «گروه نخست از کسانی که به آقای رئیسی گرایش داشتند، نیرو‌های حزب‌الهی سخت‌گزین هستند که دنبال گزینه ارزشی که با ملاک و معیارهای آنان سازگار باشد، خواهند گشت. من نمی‌دانم که آقای جلیلی نامزد خواهد بود یا نه، اما اگر او نامزد باشد، این قشر که وفاداران جدی نظام و انقلاب هستند، از او حمایت خواهند کرد».


وی افزود: «گروه دیگری از طرفداران آقای رئیسی که در انتخابات 96 نیز از وی حمایت کردند، گروهی هستند که گرایش عمل‌گرایانه دارند و نگاه آنان این است که باید از نامزدی حمایت کرد که بتواند کار را پیش ببرد و سخت گیری زیادی ندارند. این گروه در صورت کاندیداتوری آقای قالیباف احتمالا از او حمایت خواهند کرد. این گروه بیشتر عمل‌گرا هستند و همان زمان هم به آقای رئیسی رای دادند، زیرا تلقی آنان این بود که او می‌تواند فرد پرکار و فعالی باشد».


این فعال سیاسی اصولگرا در ادامه گفت: «گروه سوم نیز حد وسطی از این دو گروه است. یعنی گرایشاتی به ارزش‌های انقلاب دارند و در عین حال به موضوع کارآمدی توجه دارند. این گروه احتمالا به نامزد‌هایی رای خواهند دادند که داری این دو ویژگی باشند، رای خواهند داد. یعنی نامزد‌هایی که هم به ارزش‌های انقلاب گرایش دارند و هم پرکار و فعال هستند».


وی در پاسخ به اینکه از بین گزینه‌های موجود کدام گزینه‌ها می‌تواند نظر این گروه را جلب کند؟ گفت: «برخی افراد فعلا مطرح هستند و در این دسته جای می‌گیرند، اما امکان رد صلاحیت آنان وجود دارد. ترجیح می‌دهم اسم نبرم، اما هستند کسانی که احتمالا شرایط مورد نظر شورای نگهبان را ندارند و رجل سیاسی به حساب نمی‌آیند. حدس من این است که این دوستان پست‌های سیاسی کافی نداشته‌اند و شانس تایید شورای نگهبان را ندارند و سرنوشتشان احتمالا شبیه آقای لنکرانی است. اگر این دوستان تایید صلاحیت شوند، دسته سوم از حامیان آقای رئیسی از آنان حمایت خواهند کرد، اما اگر تایید صلاحیت نشود رای بین جلیلی و قالیباف تقسیم خواهد شد».


کوشکی همچنین تاکید کرد: «دقت داشته باشید که انتخابات آینده انتخابات بین نیرو‌های انقلاب نیست و اصلاح‌طلبان به صورت جدی حضور دارند. حتی احتمالا شاهد ائتلاف آنان با چهره‌های میانه مثل آقای لاریجانی یا باهنر خواهیم بود. این نکته‌ای است که در پیش بینی انتخابات آینده باید حتما به آن توجه کنیم».

منبع: نامه‌نیوز

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها