مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی:

واردات ذرت با اجرای طرح جایگزینی نهاده‌های دامی کاهش 3 میلیون تنی خواهد داشت

فرامک عزیز کریمی، مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: با اجرای طرح کاهش وابستگی به واردات نهاده‌های دام در یک پروژه یک‌ساله می توانیم حدود 3 میلیون تن حجم ذرت وارداتی کشور و حدود 400 هزار تن کنجاله سویا را کاهش دهیم.

واردات ذرت با اجرای طرح جایگزینی نهاده‌های دامی کاهش 3 میلیون تنی خواهد داشت
کد خبر: 450684
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۸ ۱۰:۵۹:۳۳

اعتمادآنلاین| فرامک عزیز کریمی، مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با طرح کاهش وابستگی به واردات نهاده‌های دام، طیور و آبزیان اظهار کرد: از تیرماه طرح کاهش وابستگی به واردات نهاده‌های دامی تهیه شده است که با توجه به تغییر قیمت نهاده‌ها و خرید تضمینی، نیازمند برخی تغییرات است.

وی افزود: این طرح در زمینه چندین محصول جایگزین برای ذرت مانند ارزن، سورگوم، تریتیکاله، ماشک‌ها و همچنین دانه روغنی سویا و کنجاله آن، کنجاله پنبه، کنجد، کلزا و آفتابگردان است که به توصیه موسسه تحقیقات علوم دامی و محققین تهیه شده که می‌تواند جایگزین بخشی از ذرت و کنجاله سویا شود.

عزیزکریمی در رابطه با کشت کاملینا گفت: برنامه توسعه دانه روغنی کاملینا هم از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی است که در دستورکار قرار گرفته است.

مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص الزامات اجرای این طرح، خاطرنشان کرد: از جمله الزامات این طرح، یارانه بذر، یارانه ماشین‌آلات، تامین ارز برای واردات بذر دانه‌های جایگزین، کشت قراردادی برای اطمینان از فروش محصولات تولید شده توسط کشاورز، تامین اعتبارات و تسهیلات برای تولید و تضمین خرید این محصولات است.

وی افزود: اگر این طرح در تمام استان‌ها به طور دقیق اجرا شود می‌تواند در یک پروژه یک‌ساله، حدود 3 میلیون تن حجم ذرت وارداتی کشور و حدود 400 هزار تن کنجاله سویا را کاهش دهد. همچنین با شروع این طرح در سال اول، افزایش 450 هزار تنی تولید جو در کشور را شاهد خواهیم بود.

عزیزکریمی تصریح کرد: این طرح به دولت و سازمان برنامه و بودجه ارسال شده اما هنوز تصمیمی درباره این طرح اتخاذ نشده که بتوانیم برای آن بودجه و اعتباری دریافت کنیم.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها