معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش:

توزیع بسته های غذایی بین فرهگیان در صورت تداوم کرونا

علی الهیار ترکمن، معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش کلیات لایحه بودجه 1400 در وزارت آموزش و پرورش را تشریح کرد. 

توزیع بسته های غذایی بین فرهگیان در صورت تداوم کرونا
کد خبر: 450990
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۹ ۱۳:۵۳:۳۰

اعتمادآنلاین| علی الهیار ترکمن در نشستی خبری با بیان اینکه بودجه سال 1400 اولین بودجه قرن پانزدهم است که تدوین شده گفت: همچنین این بودجه آخرین بودجه دولت دوازدهم و اولین بودجه مجلس در دور جدید است.


وی افزود: با توجه به رویکردهای بخشنامه، بودجه به مجموعه‌های اجرایی ابلاغ و در مجلس درحال بررسی است. در بخشنامه بودجه 1400 کلیاتی داریم که براساس آن بودجه تدوین شده و چارچوب این تدوین بر سه مبنا صورت گرفته است لذا شش رویکرد مشخص و برای تدوین لایجه وجود دارد.


الهیار با اشاره به ضرورت‌های بودجه در لایحه گفت: بودجه عمومی کشور در سال 1400، حدود 841 هزار میلیارد و 300 میلیون است که نسبت به سال گذشته که 580 هزار میلیارد تومان بود، 47.3 درصد رشد داشته است. بودجه عمومی دولت در 4 بخش درآمدها، واگذاری سرمایه ای، واگذاری دارایی و درآمد اختصاصی دیده شده است. در بودجه 1400 درآمد دولت 10 درصد، واگذاری سرمایه ای 110 درصد، واگذاری مالی 71 درصد، هزینه تملک 46 درصد، اعتبارات تملک دارایی 18 درصد رشد دیده شده که به طور کلی بودجه عمومی کشور نسبت به سال 99، 47.3 درصد رشد داشته است.


الهیار با بیان اینکه اعتبارات هزینه ای در بودجه براساس فصول هزینه ابلاغ می‌شود گفت: فصل اول 76 درصد، فصل دوم 52 درصد، فصل سوم 1.3 درصد، فصل چهارم 44 درصد، فصل پنجم یعنی کمک بلاعوض 29 درصد منفی، فصل ششم 39 درصد و فصل هفتم 33 درصد رشد داشته است.


الهیار ادامه داد: در آموزش و پرورش اعتبارات مورد نیاز براساس حجم فعالیت‌های سال بعد مشخص می‌شود. بودجه آموزش و پرورش برای تحت پوشش قرار گرفتن تمام دانش‌آموزان لازم التعلیم و انجام فعالیت‌های اولویت دار سند تحول بنیادین پیش بینی می‌شود. در سال 1400 براساس برآوردها در حوزه آموزش دولتی 13 میلیون نفر دانش‌آموز با نیروهای رسمی و پیمانی داریم، این تعداد 880 هزار و 514 نفر هستند که 83 درصد درحوزه معلمی و مابقی در سایر بخش‌ها هستند.

ریزش منفی و کاهش نیروی انسانی آموزش و پرورش تا سال 1403


معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بر اساس مستندات موجود با پدیده ریزش منفی تا سال 1403 مواجهیم که به معنای کاهش نیروی انسانی در مقابل جمعیت دانش آموزی است گفت: اگر این روند برعکس بود ریزش مثبت می شد اما فعلا تا 1403 با پدیده ریزش منفی مواجهیم که بر نرم کلاس های درسی اثر دارد و 13 درصد کلاس های آموزش و پرورش یعنی65 هزار و 316 کلاس خارج از نرم و دارای تراکم بالای 35 نفر هستند و شمار کلاس های زیر نرم 5 نفر، حدود 3 هزار و 209 مورد می شود.


وی افزود: وزارت آموزش و پرورش اعتباراتش به دو دسته عمده تقسیم می شود که ذیل ستاد و سازمان های تابعه است. در لایحه بودجه 25 ردیف داریم که اعتبارات از رشد قابل توجهی برخوردار است.


وی ادامه داد: سهم اعتبارات در بودجه عمومی دولت، 112 هزار میلیارد تومان است که 13.4 درصد از اعتبارات عمومی را به خود اختصاص داده است که سال گذشته حدود. 10.9 درصد بود.

رشد 30 درصدی اعتبارات سرانه دانش آموزی در لایحه بودجه 1400


معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه از 25 ردیف، 14 ردیف ذیل اعتبارات ستاد وزارتخانه پیش بینی شده که سرانه دانش آموزی، سرویس ایاب ذهاب روستامرکزی، فعالیت های تربیت بدنی، برونسپاری و توسعه مشارکت، کمک به صندوق ذخیره فرهنگیان، خرید خدمات در مناطق محروم، توسعه عدالت آموزشی، آموزش و پرورش استان ها از جمله ردیف های بودجه ای هستند گفت: اعتبارات سرانه دانش آموزی 30 درصد، طرح جامع حمایت از دانش آموزان 197 درصد رشد پیدا کرده است. اگر مدارس به علت کرونا بازگشایی نشوند سرانه غذای خوابگاه مدارس شبانه روزی را در قالب بسته های غذایی توزیع می کنیم.


وی ادامه داد: بودجه فعالیت های تربیت بدنی 36درصد، توسعه پیش دبستانی 25 درصد رشد، تامین تجهیزات کاردانش 43 درصد، فعالیت های پرورشی 42 درصد، اداره مدارس خارح از کشور 48 درصد، ادارات کل آموزش و پرورش استان ها 68 درصد رشد پیدا کرده است. در مجموعه 14 ردیف اعتبارات ستادی،94 درصد مربوط به ادارات کل استان ها و 6درصد مربوط به هزینه های ملی است.


وی به هزینه های تملک دارایی های سرمایه ای اشاره کرد و گفت: اعتبارات ما در 9 طرح ملی حدود 30 درصد افزایش یافته و درآمدهای ما 11 درصد رشد کرده است. برای برخی فعالیت های موردی در جدول 8 و 9 که ردیف های متفرقه هستند نیز اعتباراتی پیش بینی شده است.


وی افزود:11 ردیف مربوط به سازمان های وابسته به وزارتخانه هستند که در مجموع 33 درصد رشد نسبت به سال گذشته دارد.

تخصیص 20 درصد عوارض گاز برای تجهیز مدارس به وسایل گرمایشی


الهیار با بیان اینکه 11 تبصره در لایحه بودجه با آموزش و پرورش مرتبط است گفت: بند دال تبصره یک به اختصاص منابعی به نوسازی مدارس درچنداستان محروم از محل بودجه وزارت نفت اشاره دارد. همچنین 20 درصد عوارض گاز برای تجهیزات گرمایشی اختصاص می‌یابد. بند واو تبصره 9 برای رتبه بندی معلمان پیش بینی شده است که امید است در قالب قانون آن را دنبال کنیم.

اجازه آموزش و پرورش برای تغییر کاربری املاک مازاد


وی ادامه داد: جز 4 بند ب تبصره 8 اجازه تامین زمین برای احداث مدارس در مناطق مختلف را داده است. بند دال تبصره 9 به ساماندهی املاک آموزش و پرورش اشاره شده و هرملکی مازاد تشخیص داده شود آموزش و پرورش اجازه تغییر کاربری دارد. بند ی تبصره 9 به معافیت واحدهای آموزشی از پرداخت هزینه آب و برق و گاز اشاره دارد. بند ج تبصره 18 به هوشمندسازی مدارس و استفاده از اعتبارات توسعه الکترونیک پرداخته است.

رشد بودجه آموزش و پرورش خوب اما غیرقابل قبول


وی با بیان اینکه رشد بودجه آموزش و پرورش رشد قابل قبولی است اما متناسب با نیازهای ما نیست و باید تقویت شود عنوان کرد: پیشنهاداتی ارائه شده که در جریان تصویب بودجه موارد را دنبال می کنیم. تقویت و توجه ویژه به آموزش و پرورش عشایری، آموزش در شبکه شاد، تقویت اعتبارات مربوط به سندتحول بنیادین و اجرای بسته های تحولی، تقویت اعتبارات مقابله با آموزش و پرورش در این پیشنهادات گنجانده شده اند.

وضعیت رتبه بندی فرهنگیان در سال آینده


وی در پاسخ به پرسشی درباره رتبه بندی معلمان گفت: اعتبارات جداگانه ای برای رتبه بندی و اعمال مدرک دوم فرهنگیان پیش بینی شده است. نگران اعتبارات اعمال مدرک دوم نیستیم زیرا از مجموع اعتبارات داخلی ما قابل تامین است و منتظریم تا نهایی و ابلاغ شود.

وی با اشاره به توسعه و تقویت زیرساخت های شبکه شاد گفت: از روش های دیگر آموزش مانند مدرسه تلویزیونی و غیره نیز استفاده می شود و پکیجی طراحی شده که آموزش مجازی بخوبی دنبال شود که به تنهایی وظیفه آموزش و پرورش نیست و دستگاه‌های دیگر چون وزارت صمت و وزارت ارتباطات در آن سهیم هستند و باید به توسعه عدالت آموزشی در زیست بوم جدید کمک کنند.

کسری بودجه 6000 میلیاردی وزارتخانه

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در مورد کسری بودجه وزارت آموزش و پرورش نیز اظهار کرد: کسری بودجه یک دهه است در شکل تامین اعتبارات اتفاق می افتد و بودجه سه مرحله ای تامین می‌شود. 75 درصد در لایحه، 10 درصد از محل سرجمع منابع در تخصیص ها و 5 تا 10 درصد به عنوان کسری به سال بعد منتقل می شود. امسال پیگیر هستیم تا مبالغی تامین شود که طبق محاسبات ما که 6000 میلیارد است، مبالغی تامین شود تا با کسری کمتری به سال بعد منتقل شویم.

الهیار درباره اعتبار رتبه بندی معلمان توضیح داد که در لایحه 1400، رتبه بندی در بند ی تبصره 2 رتبه بندی دیده‌شده و مجوز تامین اعتبار داده شده و در اعتبارات متفرقه نیز 5200 میلیارد دیده شده اما بودجه مورد نیاز باید در قانون رتبه بندی دیده شود. شیرمدارس نیز در ردیف های متفرقه دیده شده و قابل پرداخت در بخش های دیگر نیست.


به گفته وی لایحه جدید رتبه بندی کاملا طراحی شده منطبق با شرایط کار معلمی است. این سازوکارها در لایحه پیش بینی و به دولت ارسال شده است همچنین اکنون در کمیسیون مربوطه و در حال پیگیری است. در کمیسیون تخصصی نهایی و به صحن دولت ارئه می‌شود و به مجلس خواهد رفت تا وقتی به قانون تیدبل و در سال 1400 اجرا شود.

تغییر شکل ساماندهی نیروهای انسانی در سال 1400


معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در سال 99 حدود 34 هزار نفر مشمول بازنشستگی قطعی هستند که تا کنون 26 هزار محقق شده و پیش بینی می‌شود درخواست در سال آینده کمتر باشد،درباره ساماندهی نیروی انسانی گفت: مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، شکل صدور مجوز را مبتنی بر روش های خاص می کند، مجوزهای سال بعد بازتر و مبتنی بر نیازها خواهند بود. بر این اساس شکل ساماندهی نیروی انسانی ما سال آینده تغییر می کند.

با شیوع کرونا، بدنبال افزایش درآمدها نیستیم


الهیار درباره درآمدهای اختصاصی آموزش و پرورش در بودجه گفت: سال آینده نیز درآمدهای ناشی از اجرای قوانین مانند عوارض شهرداری ها، مراکز آموزشی رفاهی و... را داریم که به علت شرایط کرونا برخی فعالیت های ما مانند مراکز رفاهی کاهش می یابد. خیلی روی درآمدهای اختصاصی نمی‌خواهیم ورود کنیم زیرا رسالت آموزش و پرورش فراتر است. هرچند باید طبق قوانین وصول درآمد کنیم که برای سال آینده 11 درصد و مبتنی بر واقعیت ها و قوانین موجود است. دنبال افزایش قطعی درآمد نیستیم، اما آنچه قانون گفته و مطمئن است را دنبال می‌کنیم.


وی درباره افزایش حقوق فرهنگیان گفت: فعلا افزایش حقوق سال آینده همان 25 درصد است که دولت اعلام کرده است.


الهیار درباره آخرین وضعیت تامین مسکن فرهنگیان اظهار کرد: تفاهم نامه احداث 170 هزار واحد با وزارت راه داریم که باید طی سه سال اجرایی شود. در 18 استان 44 هزار واحد مسکونی احداث شده و واجدین شرایط در حال افتتاح حساب هستند. برای موارد بعدی و حضور در شهرهای جدید نیز در حال پیگیری هستیم.

منبع:

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها