کد خبر: 451224
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۰ ۱۴:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

سومین سالگرد پایان داعش و جای خالی سرداری که طومار تروریست‌ها را پیچید

امروز سومین سالگرد پایان حاکمیت سرزمینی داعش بر خاک عراق است، حاکمیتی که با اشغال چند روستا در منطقه الانبار آغاز و با تصرف کامل موصل به نقطه اوج خود رسید.

سومین سالگرد پایان داعش و جای خالی سرداری که طومار تروریست‌ها را پیچید
کد خبر: 451224
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۰ ۱۴:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| امروز سومین سالگرد پایان حاکمیت سرزمینی داعش بر خاک عراق است، حاکمیتی که با اشغال چند روستا در منطقه الانبار آغاز و با تصرف کامل موصل به نقطه اوج خود رسید.

دهم دسامبر 2017 بود که حیدر العبادی، نخست‌وزیر اسبق عراق، پایان جنگ علیه داعش را بعد از بازپس‌گیری منطقه قائم در منتهاالیه غرب عراق در مرز سوریه اعلام کرد.

به گزارش اعتمادآنلاین ، امسال نیز همچون سال‌های گذشته بسیاری از شخصیت‌های عراقی و خارجی پایان حاکمیت سرزمینی داعش بر خاک این کشور را گرامی داشته و این پیروزی را به ملت عراق تبریک گفتند و عراق نیز با نام‌گذاری آن به نام روز پیروزی در تمام کشور تعطیل رسمی اعلام کرد.

سیدعمار حکیم با اشاره به گرامیداشت این روز آن را حاصل تلاش رادمردانی دانست که به ندای میهن و فتوای مرجعیت عالیقدر لبیک گفته و به میدان نبرد شتافتند و بی‌اعتنا به شدت پیکار و دشواری شرایط، دست به حماسه‌آفرینی و ترسیم صحنه‌های دلاورانه‌ زدند تا اینکه اراده الهی، وعده خود را به دست آنان تحقق بخشید.

ایرج مسجدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق، نیز این پیروزی را به ملت و دولت عراق به ویژه نیروهای این کشور تبریک و یاد و خاطر سردار سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس را که نقش بی‌بدیلی در این پیروزی داشتند نیز گرامی داشت.

امروز در سومین سالگرد این پیروزی مردم عراق نه تنها پاسخ پرسش‌ها و ابهامات سابق خود را در مورد نحوه وقوع این حادثه دریافت نکرده‌اند بلکه بر سوالات و ابهامات آنها افزوده شده است.

چگونگی تسلط داعش بر نقاط مختلف عراق و به ویژه نحوه سقوط شهر موصل، چرایی بقا و مقاومت چند ساله این گروه در این شهر، نحوه امدادرسانی و عدم قطع شدن ارتباط مناطق تحت سلطه داعش با جهان خارج، چرایی عدم معرفی شخصیت‌های سیاسی عراق که با داعش همکاری کرده و در تسلیم بخش‌های وسیعی از عراق به داعش دخیل بودند، همچنان نیز بدون پاسخ مانده است.

هر چند امروز نیز پرسش‌های دیگری در مورد نقش واقعی آمریکا در این فرایند، چرایی هدف قرار گرفتن ارکان محقق‌کننده این پیروزی، از آیت‌الله سیستانی گرفته تا حشد الشعبی و سردار قاسم سلیمانی مطرح می‌شود.

این در حالی است که به اعتراف دوست و دشمن، نقش اصلی را در تحقق این پیروزی آیت‌الله سیستانی، حشد الشعبی و کمک‌های ایران ایفا کردند و در زمانی که دولت آمریکا حتی حاضر به تسلیم یک گلوله به دولت عراق آن هم در چارچوب توافق همکاری امنیتی و نظامی امضاشده بین دو کشور نشد، ابتدا مانع تحقق شکست کامل عراق در مقابل پیشروی داعش و سپس باعث محقق شدن پیروزی‌ای شدند که امروز به آن می‌بالند.

مردم عراق در حالی سالگرد پیروزی بر داعش را جشن می‌گیرند که این گروه تروریستی مجدداً حملات ایذایی خود را در خاک کشورشان از سر گرفته است.

جالب اینجاست که داعشی‌ها دقیقاً از همان مناطقی که سه سال پیش بیرون رانده شدند مجدداً عملیات تروریستی خود را از سر گرفته‌اند، آن هم در حالی که آمریکا یک بار از همکاری راهبردی با عراق سخن می‌گوید و بار دیگر تهدید به تعطیلی سفارتش در بغداد می‌کند.

فرماندهی نیروهای آمریکایی هم اتفاقا یاد و خاطره این روز را گرامی داشت. پیش از این هم معاون وزیر خارجه این کشور نیز به عراق سفر کرد و در مورد آنچه که به گفت‌وگوهای بغداد و واشینگتن شهرت پیدا کرده با مسئولان عراقی به رایزنی پرداخت.

عراقی‌ها هرچند به سوی امضای توافقنامه گسترده راهبردی با واشینگتن قدم برمی‌دارند، اما به طور حتم رفتار آمریکا را در زمان سقوط بخش‌های عمده‌ای از خاک کشورشان نیز به خاطر خواهند داشت.

با این حال نباید فراموش کرد آنهایی که موصل را تسلیم کردند همچنان در ساختار قدرت عراق باقی مانده‌اند و جای خالی مردانی که طومار داعشی‌ها را در عراق و منطقه پیچیدند بیش از گذشته احساس می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها