کد خبر: 451263
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۳ ۰۷:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

آشتی دوحه-ریاض، گامی به سوی آرامش یا جهش به سوی بحران بیشتر؟

بعد از سفر جرد کوشنر به عربستان و قطر و بیانیه‌ها، گویی چرخ‌دنده‌های زنگ‌زده آشتی بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس ناگهان به حرکت در آمدند و فریادهای حل‌وفصل مشکلات در منطقه از هر طرف به گوش رسید.

آشتی دوحه-ریاض، گامی به سوی آرامش یا جهش به سوی بحران بیشتر؟
کد خبر: 451263
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۳ ۰۷:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سید عماد حسینی- بعد از سفر جرد کوشنر، داماد و مشاور دونالد ترامپ، به عربستان و قطر و بیانیه‌ها، گویی چرخ‌دنده‌های زنگ‌زده آشتی بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس ناگهان به حرکت در آمدند و فریادهای حل‌وفصل مشکلات در منطقه از هر طرف به گوش رسید.

در این میان اخباری از تغییرات در رویکرد سیاسی دولت عربستان در رابطه با آینده یمن یا همان باتلاقی که محمد بن سلمان خود را در آن گرفتار کرده نیز به گوش می‌رسد.

حال به فرض واقعی بودن هر 2 رخداد و سرنوشت موفقیت‌آمیز آن، آیا می‌توان امیدوار بود که مشکلات منطقه یا حداقل مشکلات عربی-عربی پایان یابد؟

آیا واقعاً شاهد متحول شدن کشورهای عربی و تصمیم برای پایان دادن به مشکلات و اختلافات‌شان خواهیم بود؟

آیا رویکرد گرانشی عرب‌ها به سوی اسرائیل با کاتالیزور ایران‌هراسی و واهمه از برنامه‌های رئیس‌جمهور جدید آمریکا می‌تواند باعث پایان دادن به تضادهای آنها در دوره گردش در محور اسرائیل شود؟

به اعتقاد کارشناسان بیش از آنکه آمریکا به دنبال حل مشکل عرب‌ها باشد به دنبال قطع روابط کشورهای باقی‌مانده عربی با تهران است.

به بیانی واضح‌تر، قطر برای قطع یا کاهش روابطش با ایران، گشودن دروازه‌های ریاض به رویش را جایزه خواهد گرفت تا کار تحریم‌ها و محاصره این کشور کوچک در برابر پشت کردن به یک همسایه بزرگ‌تر و شاید سردی روابط با ترکیه به پایان برسد.

به طور شفاف باید گفت امروز دستانی در کار است تا با بحران‌آفرینی جدیدی افکار عمومی منطقه را از مشکل اصلی حاکم بر این شیخ‌نشین‌ها منحرف کند.

محمد بن سلمان نشان داده است همان‌طور که از خلاء، بحرانی با قطر تراشید و پیش از این گره‌های کور بیشتری بر کلاف سردرگم مشکلاتش در یمن زد، در خلق بحران‌های جدید منطقه‌ای بیش از حل آنها تبحر دارد.

گر چه شورای همکاری خلیج‌فارس بر پایه مقابله با ایران بنا نهاده شده اما اعضای آن با کمی واقع‌بینی و عقلانیت می‌توانند سره را از ناسره تشخیص دهند، مگر آنکه خودشان نیز دروغ‌های خود و بن سلمان را باور کرده باشند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها