کد خبر: 451550
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۲ ۱۱:۲۰:۰۰
| |

استادیار گروه فیزیولوژی ورزشی دانشگاه گیلان:

فعالیت بدنی در کودکان و نوجوانان از اختلالات خواب، اضافه وزن و افسردگی در دوران کرونا جلوگیری می‌کند

مریم ابراهیمی، استادیار گروه فیزیولوژی ورزشی دانشگاه گیلان، در خصوص اهمیت فعالیت جسمی کودکان در دوران پاندمی کووید-19 مطرح کرد: با توجه به پاندمی COVID 19 در جهان و به ویژه ایران به عنوان یکی از کشورهایی که بیشترین درگیری با این بیماری را دارد، توجه به حفظ و ارتقای سلامت جسمی و روانی در شرایط قرنطینه بسیارحائز اهمیت است.

فعالیت بدنی در کودکان و نوجوانان از اختلالات خواب، اضافه وزن و افسردگی در دوران کرونا جلوگیری می‌کند
کد خبر: 451550
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۲ ۱۱:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مریم ابراهیمی استاد یار گروه فیزیولوژی ورزشی دانشگاه گیلان در خصوص اهمیت فعالیت جسمی کودکان در دوران پاندمی کووید 19 مطرح کرد: با توجه به پاندمی COVID 19 در جهان و به ویژه ایران به عنوان یکی از کشورهایی که بیشترین درگیری با این بیماری را دارد، توجه به حفظ و ارتقاء سلامت جسمی و روانی در شرایط قرنطینه بسیارحائز اهمیت است.


وی گفت: خوشبختانه سیر این بیماری در کودکان ملایم‌تر بوده و به احتمال زیاد در صورتی که مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای نباشند، مرگ و میر اندک خواهد بود.


دکترمریم قربانی ضمن بیان اینکه: این در حالی است که کمتر بودن علائم اولیه ابتلا به کرونا در کودکان، امکان تشخیص زودهنگام این بیماری را مقدور نمی‌سازدافزود: مطالعات نشان می‌دهند که اغلب کودکان مبتلا به کووید فاقد علائم بالینی خاص هستند که همین امر باعث شیوع ابتلا به این ویروس در مهد کودک‌ها، مدارس و خانواده‌ها خواهد شد.


استادیار گروه فیزیولوژی ورزشی دانشگاه گیلان باتاکید بر اینکه از دلایل خفیف بودن علائم در کودکان، می‌توان به میزان تکامل و عملکرد کمتر ACE 2 ـگیرنده ویژه ویروس کروناـ، سطوح بالاتر آنتی‌بادی‌ها، سلامت بیشتر سیستم تنفسی و عدم پاسخ ایمنی گسترده بدن در مقابله با ویروس‌ها باشد ، افزود: با این حال توجه به علائمی نظیر تب، خستگی و بی حالی، سرفه، سرگیجه و سردرد، اسهال و حالت تهوع در کودکان حائز اهمیت بوده و در صورت مشاهده باید با پزشک مشورت شود.


وی گفت: لزوم قرنطینه خانگی کودکان برای جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری، باعث خانه‌نشین شدن آن‌ها و متعاقبا کم‌تحرکی، افزایش دریافت مواد غذایی و نهایتا چاقی خواهد شد.

دکتر مریم ابراهیمی خاطر نشان کرد: فعالیت بدنی و ورزش برای فرد مبتلا به کرونا لزوما باید با نظر پزشک معالج انجام شود و توصیه شده است که در افراد با درگیری سیستم تنفسی تا درمان فرد به تعویق افتد. اما در کودکان سالمی که صرفا برای قطع زنجیره انتقال در منزل می‌مانند، برنامه‌ریزی برای انجام فعالیت‌های ورزشی و تفریحی در منزل می‌تواند از بی تحرکی و خطر بروز چاقی جلوگیری کند.

وی افزود: خلاقیت در طراحی فعالیت‌های سبک و مفرح در منزل با حفط نکات بهداشتی از وظایفی است که والدین و همچنین کودکان می‌توانند در نظر بگیرند.


دکتر ابراهیمی بااشاره به اینکه: فیلم‌های آموزشی مختص این دوران در نظر گرفته شده‌اند که شبکه‌های اجتماعی وجود دارند، گفت : این فیلم هامی‌توانند به عنوان الگویی برای بازی‌ها و فعالیت‌های خانگی در دوران قرنطینه استفاده شوند.


وی افزود :علاوه بر این با انجام فعالیت بدنی روزانه، تغذیه سالم شامل مصرف مناسب مایعات و الکترولیت‌ها، میوه و سبزیجات تازه، میان وعده‌های سالم و حذف غذاهای فرآوری شده و همچنین خواب کافی، خطر ابتلا به افسردگی، اضطراب، اختلالات خواب و اضافه وزن در کودکان کاهش خواهد داشت. توصیه شده است که کودکان 3 تا 5 سال، 60 تا 180 دقیقه در روز فعالیت بدنی متوسط تا شدید داشته باشند و کودکان و نوجوانان 5 تا 17 سال نیز حداقل 60 دقیقه در روز و 3 روز در هفته فعالیت متوسط تا شدید را در برنامه خود بگنجانند.


استادیارگروه فیزولوژی ورزشی دانشگاه گیلان درخاتمه گفت: فعالیت بدنی باعث کاهش التهاب، استرس و اضطراب و همچنین بهبود بیماری‌های زمینه‌ای شده و در نهایت می‌تواند در پیشگیری یا بهبود این بیماری نقش داشته باشد.

منبع: روابط عمومی هیات ورزشهای همگانی استان گیلان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها