آنگلا مرکل:

اتحادیه اروپا با واشنگتن درخصوص صادرات تسلیحاتی به ترکیه مذاکره کنند

به دنبال تلاش یونان برای اعمال تحریم تسلیحاتی علیه آنکارا، صدراعظم آلمان اعلام کرد، رهبران اتحادیه اروپا قصد دارند با متحدان ناتو و واشنگتن درخصوص صادرات تسلیحاتی به ترکیه مذاکره کنند.

اتحادیه اروپا با واشنگتن درخصوص صادرات تسلیحاتی به ترکیه مذاکره کنند
کد خبر: 451639
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۲ ۱۵:۱۴:۳۸

اعتمادآنلاین| این اظهارات آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به دنبال نشست رهبران اتحادیه اروپا مطرح شد. در این نشست، رهبران 27 کشور عضو اتحادیه اروپا با آماده کردن تحریم‌های محدود علیه اشخاص ترکیه‌ای در ارتباط با مناقشه آنکارا با یونان و قبرس بر سر اکتشافات انرژی موافقت کردند اما مذاکره درباره اقدامات جدی‌تر را به مارس 2021 موکول کردند.

مرکل در کنفرانسی خبری گفت: ما درباره اینکه سوالات مربوط به صادرات تسلیحاتی چطور باید در ناتو به بحث گذاشته شوند، صحبت کردیم. ما گفتیم که می‌خواهیم با دولت جدید آمریکا درباره ترکیه هماهنگ شویم.

شایان ذکر است که بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا جزو اعضای ائتلاف ناتو نیز هستند.

این اظهارات مرکل بر یک موضع جدی نسبت به ترکیه در بین دولت‌های اتحادیه اروپا که بسیاری از آنها در گذشته در مقابل اعمال اقدامات تنبیهی علیه آنکارا مقاومت کرده بودند، تاکید داشت؛ آنکارایی که یکی از متحدان ناتو، نامزد عضویت در اتحادیه اروپا و میزبان آوارگان سوری است که قصد مهاجرت به اروپا را داشته‌اند.

اما کشورهای اتحادیه اروپا به شدت از مشارکت ترکیه در لیبی و تصمیمش برای خریداری سامانه دفاع موشکی اس-400 روسیه در بین دیگر موضوعات جنجالی انتقاد کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه گزارش داد که آمریکا در حال حاضر آماده است تا تحریم‌هایی را علیه ترکیه به خاطر خرید سامانه‌های دفاع موشکی ای-400 روسیه اعمال کند.

وزارت امور خارجه ترکیه روز جمعه رویکرد "مغرضانه و غیرقانونی" اتحادیه اروپا درخصوص این تحریم‌ها را رد کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز از دولت‌های آمریکا و اتحادیه اروپا خواست تا تحت تاثیر لابی‌های ضد ترکیه قرار نگیرند اما با یک لحن مصالحه‌آمیز غیر معمول گفت، معتقد است مسائل می‌توانند از طریق مذاکره و گفت‌وگو حل شوند.

تنش‌ها بر سر تصمیم ترکیه برای اعزام کشتی‌های حفاری نفتی و گازی به آب‌های جنوب قبرس بالا گرفته است؛ جایی که مقامات قبرس یونانی‌نشین در حال حاضر حق حفاری هیدروکربن را به شرکت‌های ایتالیایی و فرانسوی داده‌اند.

ترکیه تاکید دارد که در آب‌های فلات قاره‌ای خود جایی که قبرس ترک نشین حق حفاری دارد، عملیات انجام می‌دهد. ترکیه همچنین مرتبا یونان را به اجتناب از شرکت در مذاکرت دوجانبه بر سر ادعاهای دریایی مناقشه‌آمیزشان و اتحادیه اروپا را به تبعیض قائل شدن میان یونان و ترکیه متهم کرده است.

اتحادیه اروپا در سال 2018 میلادی تسلیحات و مهمات به ارزش تنها 45 میلیون یورو را به ترکیه صادر کرد.

موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم که یک اندیشکده پیشرو در زمینه درگیری و تسلیحات است گزارش داد، آمریکا، ایتالیا و اسپانیا از سال 2015 تا 2019 میلادی صادرکنندگان اصلی تسلیحات به ترکیه بوده‌اند.

دولت‌های اتحادیه اروپا در اکتبر 2019 میلادی فروش تسلیحاتی به ترکیه را محدود کرده اما آن را ممنوع نکردند. اتحادیه اروپا در حال حاضر فروش تسلیحات به چندین کشور از جمله روسیه، بلاروس، سوریه و ونزوئلا را ممنوع کرده است.

پس از برگزاری مراسم تحلیف جو بایدن، رئیس جمهوری جدید آمریکا در ژانویه 2021، اتحادیه اروپا و ناتو قصد دارند نشستی را با وی برگزار کنند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها