صفی‌الله رمضانخانی، کارشناس منطقه غرب آسیا و خاورمیانه:

شعرخوانی تا به تای یک سیاستمدار خبر از ورشکستگی او می‌دهد

صفی‌الله رمضانخانی، کارشناس منطقه غرب آسیا و خاورمیانه گفت: اردوغان تلاش می‌کند جمهوری اسلامی ایران را علیه آذربایجان تحریک کند و فضایی را برای بهره‌برداری ترکیه برای حضور بیشتر در آذربایجان انجام دهد که مطمئنا بی‌ثمر است.

شعرخوانی تا به تای یک سیاستمدار خبر از ورشکستگی او می‌دهد
کد خبر: 451717
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۳ ۰۸:۳۳:۳۸

اعتمادآنلاین| صفی‌الله رمضانخانی درباره سخنان رئیس‌جمهور ترکیه در مراسم رژه باکو و مخصوصا شعری که قرائت کرد، اظهار داشت: متاسفانه این سخنان نه تنها از روی احساسات نبوده، بلکه کاملا هدفمند بوده است زیرا هدف اصلی اردوغان از طرح این مسائل و خواندن شعر ایجاد اختلال در روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان بوده است.


وی افزود: این سخنان در مقطعی انجام می‌شود که «جیحون بایراموف» وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در سفر به ایران توافق‌های خوبی را انجام داده و روابط دو کشور به خصوص بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری و مواضع ایران درباره آزادسازی اراضی اشغالی مسیر بسیار خوبی را طی می‌ کرد، لذا اردوغان با هدف ایجاد اختلال در روابط دو کشور این موضوع را مطرح می‌کند و این موضوع مهمی است که ایران و جمهوری آذربایجان باید به آن توجه جدی کنند.


این کارشناس مسایل غرب آسیا و خاورمیانه با اشاره به زوایای دیگری از این سخنان تصریح کرد: اردوغان در اظهارات خود از سهند و سبلان صحبت می‌کند، سهند و سبلان چه ارتباطی به قره باغ و جمهوری آذربایجان و حتی ترکیه دارد؟

اردوغان با طرح این صحبت‌ها تلاش می‌کند ایران را علیه جمهوری آذربایجان تحریک کند سپس شعری می‌خواند که این شعر فولکلوریک است که مردم ایران و جمهوری آذربایجان وقتی یک عزیزی را از دست می‌دهند این شعر را می‌خوانند و می‌گویند ما نمی‌خواستیم از تو جدا شویم ما را به زور از تو جدا کردند و این شعر فولکلوریک را به موضوع ارس تبدیل می‌کند و می‌گوید دو کشور نباید از هم جدا می‌شدند و موافقتنامه گلستان و ترکمانچای را یادآوری می‌کند که باعث جداسازی شمال ارس شد و به این شکل جمهوری آذربایجان را تحقیر و استقلال این کشور را زیر سوال می‌برد. این اقدام از سویی در جهت تحریک جمهوری آذربایجان و از سویی در جهت تحریک ایران است.


وی در ادامه بیان کرد: اردوغان به دنبال ایجاد فضایی است تا دلخوری‌های قبلی جمهوری آذربایجان و ایران دوباره زنده و فضای بهتری برای ترکیه جهت حضور بیشتر در جمهوری آذربایجان در آینده ایجاد شود در چنین شرایطی توئیت آقای ظریف، بسیار به موقع بود، به خصوص اینکه ترکیه را هدف قرار داده و پاسخ اردوغان را داد.


رمضانخانی با بیان اینکه اردوغان باید تاریخ ایران را مطالعه کند گفت: اردوغان عبرت بگیرد و شعر و شاعری در آذربایجان را نجوا نکند، این شعر را برای تضعیف جمهوری آذربایجان خواند که بسیار نسنجیده بود. شعر و شاعری مبتنی بر خرد و حکمت، بسیار ارجمند است. اما یک سیاستمدار، وقتی به شعر خواندنِ پس و پیش و تا به تا می افتد، خبر از ورشکستگی خویش می دهد.


وی افزود: اردوغان با وجود لفاظی علیه اسرائیل، در ماجرای فتنه انگیزی در سوریه و عراق، در خدمت نقشه «صهیونیسم مسیحی» عمل کرد؛ اما از همان ها، در کودتای پنج سال قبل خنجر خورد. با این وجود، گویا او هنوز عبرت نگرفته، که در فتنه انگیزی صهیونیسم مسیحی در منطقه قفقاز، باز هم پذیرفته نقش پادویی را ایفا کند.

او بلاتردید، نتیجه این بلاهت و خوش رقصی را خواهد دید؛ همچنان که صدام و محمد مُرسی، هر کدام به نوعی، نتیجه خوش رقصی‌های‌شان را دیدند و چشیدند.


این کارشناس غرب آسیا و خاورمیانه همچنین تاکید کرد: باید روابط خود را با جمهوری آذربایجان بیش از پیش تقویت کنیم و ایران و جمهوری آذربایجان باید مراقب دسیسه‌های مختلفی که به دنبال ایجاد اختلال در روابط دو کشور هستند، باشند که برخی از سوی ترکیه انجام می‌شود که پیش از این نیز سابقه داشته و برخی هم از سوی ارمنستان و رژیم صهیونیستی است لذا باید پشت صحنه موضوعات را بدانیم و اگر عکس العملی انجام می‌دهیم علیه اظهارات اردوغان باشد و سعی کنیم روابط ایران و جمهوری آذربایجان به خاطر اظهارات اردوغان که کاملا هدفمند گفته شده، خدشه‌دار نشود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها