کد خبر: 451798
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۳ ۱۱:۴۱:۰۰
| |

واکسن کرونا، تماشاگران را به ورزشگاه‌ها باز می‌گرداند؟

10 ماه زمان لازم بود تا دوباره سر و کله هواداران فوتبال در ورزشگاه‌ها پیدا شود. هوادارانی که به دلیل شیوع ویروس کرونا، از حضور در اماکن ورزشی منع شده بودند، حالا کم کم دارند دوباره پای به ورزشگاه‌ها می‌گذارند.

واکسن کرونا، تماشاگران را به ورزشگاه‌ها باز می‌گرداند؟
کد خبر: 451798
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۳ ۱۱:۴۱:۰۰

اعتمادآنلاین| 10 ماه زمان لازم بود تا دوباره سر و کله هواداران فوتبال در ورزشگاه‌ها پیدا شود. هوادارانی که به دلیل شیوع ویروس کرونا، از حضور در اماکن ورزشی منع شده بودند، حالا کم کم دارند دوباره پای به ورزشگاه‌ها می‌گذارند.

تنیس جزو اولین رشته‌هایی بود که توانست مجوز حضور هواداران در ورزشگاه‌ها را کسب کند. هوادارن این رشته، در جایگاه‌های 2 نفره توانستند راهی استادیوم شوند و رقابت‌های این رشته ورزشی در رولان گاروس را از نزدیک تماشا کنند. اما فوتبال، این رشته هیجان انگیز، هنوز تا ورود هواداران به ورزشگاه فاصله داشت.

ضرر کرونا به تیم‌های فوتبال

نبود هواداران، ضرر جبران ناپذیری به تیم‌های فوتبال در سراسر دنیا وارد کرد و اقتصاد این رشته ورزشی را تحت تاثیر قرار داد. باشگاه‌ها بخشی از درآمد خودشان را از دست دادند و مجبور به تعدیل کارمندانشان شدند. البته این مشکل اقتصادی تنها به کارمندان باشگاه‌های فوتبال ضربه نزد و بازیکنان هم به دلیل مشکلات اقتصادی مجبور به کاهش دستمزد خودشان شدند. همین اتفاق باعث شد تا باشگاه‌ها سعی در گرفتن مجوز ورود هواداران به ورزشگاه‌ها داشته باشند. اتفاقی که در نهایت در انگلیس افتاد.

حضور هواداران فوتبال در لیگ برتر جزیره

در حالی که هنوز هیچ دارویی برای ویروس کرونا پیدا نشده بود و دولت‌ها تلاش داشتند با وضع قوانین سخت گیرانه، از شیوع بیشتر این ویروس، جلوگیری کنند، دولت بریتانیا در سومین روز از ماه آذر (23 نوامبر) مجوز حضور هواداران فوتبال در ورزشگاه‌ها را به صورت محدود صادر کرد. رویای باشگاه‌های لیگ جزیره به واقعیت تبدیل شد و هواداران انگلیسی بعد از 10 ماه راهی ورزشگاه شدند. بعد از آن بود که خبر‌های خوشحال کننده یکی پس از دیگری از راه رسید و شرکت‌های داروسازی فایزر، مدرنا و دانشگاه آکسفورد انگلیس، از واکسن‌های کرونای خودشان رونمایی کردند. حالا درمانی برای این ویروس کشنده که جان بیش از یک و نیم میلیون انسان را گرفته پیدا شده بود.

ویلیام شکسپیر هم واکسن کرونا زد

سه شنبه، 18 آذرماه، (هشتم نوامبر) تزریق واکسن کرونا در بریتانیا، آغاز شد. یک زن 90 ساله و ویلیام شکسپیر بریتانیایی، اولین افرادی بودند که واکسن کرونا را دریافت کردند تا آغازی باشد بر پایان این دوره تاریک و سخت. حالا هواداران تمام رشته‌های ورزشی در سراسر دنیا امیدوارند بتوانند دوباره راهی ورزشگاه شوند و بازی‌های ورزشی را از نزدیک تماشا کنند. مردم توکیو هم می‌توانند خودشان را برای برگزاری یک المپیک زیبا آماده کنند و میزبان هواداران مختلف از سرتاسر جهان باشند. المپیکی که به خاطر شیوع کرونا، یک سال به تعویق افتاد و برخی هم گمان می‌کردند این المپیک به خاطر شیوع بیماری کووید -19، لغو شود.

ویروس کرونا و لیگ برتر ایران

ویروس کرونا، هواداران فوتبال ایران را هم خانه نشین کرد. هوادارانی که هر هفته ورزشگاه‌ها را برای حمایت از تیم محبوبان پر می‌کردند، به دلیل شیوع ویروس کرونا از حضور در ورزشگاه منع شدند. اجرای این دستور، با حواشی زیادی هم همراه بود و باعث شد یکی از مهم‌ترین دیدار‌های فوتبال ایران بین سپاهان و پرسپولیس، که به ال‌کلاسیکوی ایران هم شهرت دارد برگزار نشود. دلیل آن هم تصمیم سازمان لیگ به برگزاری بدون تماشاگر این دیدار بود. تصمیمی که باعث شد سپاهان از حضور در زمین خودداری کند و کمیته انضباطی هم رای به پیروزی 3 بر صفر پرسپولیس در این دیدار داد. بعد از آن تمام دیدار‌های فوتبال ایران بدون هوادار برگزار شد و هنوز هم لیگ برتر بدون حضور هواداران فوتبال برگزار می‌شود.

واکسن کرونا و فوتبال ایران

در این بین، اما یک سئوال مهم پیش روی دوستداران فوتبال و دیگر رشته‌های ورزشی است. مردم ایران چه زمانی می‌توانند وارد ورزشگاه شوند؟ مردم ایران چه زمانی می‌توانند از واکسن کرونا استفاده کنند؟ اصلا واکسن کرونا می‌تواند تماشاگران ایرانی را به ورزشگاه بازگرداند؟ یا اینکه بعد از آغاز واکسیناسیون هم باید پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود و هواداران ایرانی به این زودی‌ها نمی‌توانند وارد ورزشگاه شوند؟ این‌ها سوالاتی است که پیش روی ما است و هنوز جوابی برای آن‌ها نداریم.

هرچند می‌توانیم امیدوار باشیم حداقل پرسپولیس می‌تواند شاهد حضور هوادارانش در فینال لیگ قهرمانان آسیا باشد. شاگردان یحیی گل محمدی که راهی فینال آسیا شده اند، 29 آذرماه، در دوحه میزبان یکی از تیم‌های شرق آسیا هستند و کنفدراسیون فوتبال آسیا هم اعلام کرده این دیدار با حضور تعداد محدودی از هواداران برگزار خواهد شد. اتفاقی که می‌تواند خبر خوبی برای بازیکنان پرسپولیس باشد.

بازگشت هواداران؛ بازگشت هیجان

احمد جمشیدیان، بازیکن پیشین استقلال و سپاهان، در گفتگو با پارسینه، درباره بازگشت هواداران فوتبال به ورزشگاه‌ها بعد از واکسیناسیون، گفت: بازگشت هواداران به ورزشگاه‌ها می‌تواند شور و نشاط را دوباره به فوتبال ایران بازگرداند. البته این اتفاق می‌تواند به سود باشگاه‌های فوتبال ایران هم باشد. تیم‌هایی مثل استقلال، پرسپولیس، سپاهان، تراکتور و نساجی که هواداران زیادی دارند می‌توانند از حضور هواداران خودشان سود ببرند. در دورانی که ویروس کرونا، باعث شده ورزشگاه‌ها خالی از هوادار باشد این تیم‌ها ضرر زیادی کردند. هواداران یار دوازدهم این باشگاه‌ها هستند در کسب نتیجه هم تاثییر می‌گذارند. از طرفی حضور هواداران در ورزشگاه ها، منبع درآمد خوبی برای تیم‌های فوتبال است.

او در ادامه گفت: هواداران ایرانی با حضور دوباره خودشان در استادیوم ها، هیجان را دوباره به فوتبال ایران می‌آورند و بار مثبتی برای فوتبال ایران دارد. امیدوارم هرچه زودتر شرایط برای بازگشت دوست‌داران فوتبال به استادیوم‌ها فراهم شود.

واکسن کرونا هواداران را دوباره راهی ورزشگاه می‌کند

مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، در گفتگو با پارسینه، درباره تاثیر واکسن کرونا بر ورزش ایران و تسهیل حضور هواداران در ورزشگاه‌ها بعد از واکسیناسیون گسترده گفت: بعد از گذشت یک سال از پاندمی کرونا، هنوز درمان خاصی برای این بیماری پیدا نشده است. خود این ویروس هم مثل دیگر ویروس‌های هم خانواده اش، جهشی به سمت ضعیف شدن پیدا نکرده است. اینگونه که از شواهد پیدا است، چالش جهان با ویروس کووید-19 همچنان ادامه دارد. تنها راهی که پیش پای دنیا است، همین واکسن است.

او در ادامه افزود: خوشبختانه واکسن‌های مختلفی در دنیا به بازار عرضه شده است. ایران هم یکی از کشور‌هایی است که روی واکسن کرونا کار کرده است و امکان ساخت آن در ایران وجود دارد. امیدوار هستیم که واکسن ایرانی، مراحل کارآزمایی بالینی خودش را به خوبی طی کند و بتوانیم آن را به تولید انبوه برسانیم.

محرز با اشاره به تاثیر واکسن کرونا در بازگشت زندگی عادی مردم، گفت: با تولید این واکسن، می‌توانیم امیدوار به بازگشت عادی زندگی باشیم و جوانان و دوستداران ورزش هم می‌توانند دوباره راهی ورزشگاه شوند و از نزدیک تیم‌های مورد علاقه خودشان را تشویق کنند.

او خاطرشنان کرد: متاسفانه جوانان ایرانی این روز‌ها از ورزش و هیجان ورزش، دور هستند و با دسترسی مردم به واکسن کرونا، می‌توانیم دوباره ورزشگاه‌ها را مملو از جمعیت ببینیم. البته این آرزو تنها وقتی به واقعیت بدل می‌شود که تمام مردم ایران این واکسن را دریافت کنند. آن زمان است که دوستداران فوتبال هم می‌توانند دوباره به تشویق تیم مورد علاقه خودشان بپردازند.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره خرید واکسن کرونا از کشور‌های دیگر اظهارداشت: متاسفانه امکان خرید واکسن فایزر و مدرنا برای ایران وجود ندارد. دلیل آن هم نحوه نگهداری این واکسن‌ها است. یکی از این واکسن‌ها یخچال منفی 70 درجه می‌خواهد و یکی دیگر از آن‌ها هم یخچال منفی 200 درجه احتیاج دارد. واکسن مدرنا که دمای منفی 70 درجه نیاز دارد تنها می‌تواند به چند کشور اروپایی صادر شود؛ چرا که این کشور‌ها امکان نگهداری از این واکسن را دارند، ضمن اینکه انتقال این واکسن‌ها یکی دیگر از مشکلات آن است و شرایط را برای خرید این واکسن توسط ایران سخت می‌کند.

محرز درباره خرید واکسن آکسفورد هم گفت: واکسن آکسفورد بهترین نمونه واکسن کووید-19 است. واکسن آکسفورد را می‌توانیم در یخچال‌های معمولی هم نگهداری کنیم و قیمت آن هم بسیار پایین است و ایران می‌تواند آن را خریداری کند. مشکل ما در خرید واکسن آکسفورد تولید انبوه آن است. این واکسن قرار است در هند تولید انبوه شود و فعلا برای خرید آن باید صبر کنیم.

محرز با اشاره به واکسن کرونای روسیه اظهارداشت: متاسفانه روسیه، اجازه نداده تا سازمان بهداشت جهانی بر روند تولید واکسن کرونای این کشور نظارت داشته باشد. همین عدم آگاهی ما از واکسن روسیه، باعث شده تا نتوانیم روی واکسن کرونای این کشور مهر تایید بزنیم.

محرز درباره واکسن کرونای ایران و روند ساخت این واکسن هم گفت: واکسن ایرانی کرونا، مراحل بالینی خودش را پشت سر می‌گذارد و خوشبختانه سازمان بهداشت جهانی هم روند ساخت واکسن ایران را تایید کرده است. تمام مراحل زیر نظر سازمان بهداشت جهانی پیش رفته و تاییدیه این نهاد را هم گرفته است.

این عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در پایان به زمان ورود واکسن ایرانی به بازار اشاره کرد و گفت: هنوز نمی‌توان زمان دقیقی برای تولید واکسن ایرانی در نظر گرفت، اما می‌توانیم امیدوار باشیم که این واکسن اوایل تابستان 1400، در اختیار مردم قرار بگیرد. اگر مراحل تست بالینی این واکسن به خوبی پشت سر قرار بگیرد، می‌توانیم امیدوار باشیم واکسن در بهار هم به تولید انبوه برسد.

منبع: پارسینه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها