بایدن، جاده‌ صاف‌کن «کاملا هریس» می‌شود؟

اگر بافت فعلی باقی بماند و بایدن تا سال 2028 هم دوام بیاورد، زمینه برای یک ریاست جمهوری کم‌دردسر در آن تاریخ فراروی هریس فراهم خواهد بود .

بایدن، جاده‌ صاف‌کن «کاملا هریس» می‌شود؟
کد خبر: 451911
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۳ ۱۹:۳۰:۴۴

اعتمادآنلاین| «جو بایدن» از میان بیش از 10 رقیب اصلی دموکرات خود که با او رقابت کردند، حتی یک نفر را هم برای عضویت در کابینه‌اش انتخاب نکرده و این می‌تواند به نفع معاون او «کاملا هریس» تمام شود که بر‌اساس بسیاری از گمانه‌زنی‌ها دیر یا زود به ریاست جمهوری امریکا ارتقا خواهد یافت.


انتخاب‌های «بایدن» برای پست‌های مختلف وزارتی و حکومتی، مشتی سیاستمداران امتحان پس‌داده و تکنوکرات‌های قدیمی و پیر هستند و این در تضاد آشکار با سیاست‌های دونالد ترامپ و باراک اوباماست که به جوانترها و خلاق‌ترها روی می‌آوردند و به نظر می‌رسید که نگاهشان به فردا است. با شرایط فعلی اگر بایدن 78 ساله تصمیم بگیرد در سال 2024 برای یک دوره چهار ساله دیگر رئیس جمهور نشود، هریس 55 ساله نه با کابینه‌ای مملو از مخالفان قدرتمند خویش بلکه با گروهی سیاستمدار رام و «از دور خارج شده» مواجه خواهد شد که به سادگی می‌تواند کنارشان بگذارد و افرادی جوانتر و سرحال‌تر و همسو با خود را جانشین آنان سازد.


«او» ماندگار نیست؟


بعضی‌ها معتقدند «بایدن» به سبب ضعف بنیه جسمانی و برخی خلل‌های هوشی و ذهنی مرتبط با سن بالا شاید تا پایان دوره اول ریاست‌ جمهوری‌اش هم ماندگار نباشد ولی زمان جدایی او هر موقع برسد، «هریس» این دلگرمی را دارد که مقدمات به قدرت رسیدن خود را از قبل جور کرده است. بر‌اساس این فرضیه، از چهار ماه پیش که «بایدن» اعلام کرد «هریس» فرد منتخب او برای معاونتش در کاخ سفید در صورت پیروزی بر ترامپ است، او زمینه‌چینی‌ها را برای خالی شدن صحنه از هرگونه عنصر قدرتمند دیگر در کابینه بایدن آغاز کرد.

در صورتی که کابینه بایدن دارای وزرایی می‌شد که سایر زبده‌های حزب دموکرات هستند، این بیم وجود داشت که آنها در اواسط یا اواخر دوره نخست ریاست جمهوری بایدن از کابینه خارج و به رقیب سرسخت او برای انتخابات 2024 تبدیل شوند و آگاهی‌های کافی را از چگونگی عملکرد مکانیسم‌های بایدن به قصد غلبه بر او در انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها هم داشته باشند.

«مری آن مارش» یک استراتژیست مرتبط با حزب دموکرات که اهل ایالت ماساچوست امریکاست، می‌گوید: «تیم انتخابی بایدن نه یک تیم متشکل از رقبا بلکه تیمی همراه و دلسوز و بدون آینده است که نه هریس و نه هیچ فرد دیگری آنها را برای ادامه حضور در کابینه برنخواهد گزید. اوباما در سال 2008 تیمی سرشار از رقبای درجه اول خود فراهم آورد زیرا می‌خواست اتاق فکرش قوی باشد و ترامپ نیز از برخی جهات راه او را رفت. بایدن 180 درجه با آنها متفاوت است.

او دنبال جنگ‌های داخلی و رقابت‌های درون‌گروهی نیست و کسانی را دعوت به کار کرده است که رام و آرام‌اند و به دلیل سوابق طولانی‌شان کارها را به سرعت ساماندهی می‌کنند. در عین حال کار و روش بایدن عملاً یک نوع جاده‌ صاف‌کنی برای هریس است زیرا وقتی او جای بایدن را بگیرد، حتی یک رقیب را در هیأت دولت مخالف و همپا با خود نخواهد دید و به آسانی صحنه را قبضه خواهد کرد.»


تیمی مخصوص هریس


حتی عملکرد هریس از زمان انتصابش به عنوان معاون رئیس جمهوری امریکا نشانگر صحت ایده‌هایی است که در‌مورد زمان و چگونگی ارتقای او به پست اول بر سر زبان‌هاست. هریس طی این مدت به جای کامل کردن کارهای بایدن و مدیریت کردن کاخ سفید مشغول چیدن یک تیم دوم و جمع‌آوری افرادی بوده که فقط با او هماهنگ هستند و به‌نظر می‌رسد که سربازان ارشد دولت بعدی به ریاست هریس خواهند بود. او البته از همراهی با بایدن و افراد منتخب وی ابایی نداشته اما در یک دیدگاه وسیع‌تر با آدم‌هایی کار کرده که می‌داند در فردایی نه چندان دور ابتدا سردار وی خواهند بود و نه بایدن.

بین وظایف محوله به هریس در ماه‌های اخیر و وظایف ارجاع شده به بایدن در زمان ریاست جمهوری اوباما نیز دنیایی تفاوت وجود دارد. اوباما از بایدن خواسته بود که اقتصاد ویران شده امریکا را بازیابی و تقویت کند و به سبب داشتن دوستانی نزدیک در مجلس سنای امریکا جناح سست او را در این مجلس تقویت کند اما بایدن هیچ وظیفه مشخصی را به هریس نسپرده و این خود هریس است که ریاست غیر‌رسمی کارگروه مبارزه با کرونا را در دولت جدید در دست گرفته است.

هریس البته بدون رویکرد به وزرای پیشنهادی بایدن به مسائل موجود در زمینه بهداشت عمومی، اقتصاد، نابرابری نژادی و تغییرات آب و هوایی هم ورود کرده و مشغول ساماندهی آنهاست و با اینکه از هرگونه مداخله افراد منتخب بایدن در همین امور استقبال کرده اما خط اختصاصی خود را طی کرده و گویی از حالا برای 2024 و حتی زودتر از آن برنامه‌ریزی و اقدام می‌کند.


از شایعات تا واقعیت‌ها


بایدن هنوز وقت دارد که برای کامل شدن کابینه‌اش به تعدادی از سیاستمداران زبده‌تر که در آینده کاندیدای پست ریاست جمهوری سال 2024 شوند روی بیاورد که اریک گارستی شهردار شهر کلیدی لس‌آنجلس در ایالت کالیفرنیای امریکا یکی از آنهاست. این سیاستمدار پرسابقه مایل است در زمینه‌های اقتصادی در دولت بایدن فعالیت و پست وزیر اقتصاد و دارایی را تصاحب کند. ولی شاید بایدن از او در پست مدیر ارشد ساماندهی وضعیت آب و هوایی و اقلیمی امریکا بهره گیرد و نماینده اصلی امریکا در اجتماعات بین‌المللی در این خصوص هم باشد.

شایعات دیگر می‌گویند ایده به‌کارگیری پیت بوتچیچ فرماندار سابق ایندیانا و دوال پاتریک فرماندار پیشین ایالت ماساچوست هم به مغز بایدن خطور کرده و شاید پاتریک دادستان کل امریکا شود اما این شایعات در حد حرف و شایعه باقی مانده است. آنچه قطعیت یافته، انتصاب سوزان رایس به عنوان رئیس شورای سیاستگذاری‌های داخلی کاخ سفید است که اواخر هفته پیش صورت گرفته و رایس کسی است که پیشینه کار در هیأت دولت اوباما و بیل کلینتون را هم دارد و از کاندیداهای احراز پست معاونت بایدن برای این دوره هم بوده که در نهایت زیر سایه «کاملا هریس» ماند.


گرویدن کارکشته‌ها به سوی دو مجلس


هرچه هست، فقدان شخصیت‌های مقتدر و صاحب شانس برای انتخابات 2024 بهترین وسیله و زمینه‌ها در دست‌های هریس است تا هر وقت صحنه‌گردان اصلی شد، هیچ‌کس از درون دایره نزدیکان، مقابلش قد علم نکند. در این هم شکی نیست که دموکرات‌ها به رغم فتح مجدد کاخ سفید توسط بایدن نمایش ضعیفی در انتخابات مجلس نمایندگان و مجلس سنای امریکا داشته و سرنوشت آنها در رقابت با جمهوریخواهان بر کسب اکثریت در این مجالس نیز به مویی بند است.

با این اوصاف آدم‌های قوی و اسم و رسم‌دار حزب دموکرات به جای گرویدن به کابینه بایدن بیشتر به سوی تثبیت خود در مجالس کشور سوق داده شده‌اند و صحنه برای هریس خالی‌تر از همیشه خواهد بود.

اگر بافت فعلی باقی بماند و بایدن تا سال 2028 هم دوام بیاورد، زمینه برای یک ریاست جمهوری کم‌دردسر در آن تاریخ فراروی هریس فراهم خواهد بود و امثال برنی سندرز و الیزابت وارن رقبای اصلی امسال بایدن هم صرفاً مرده یا افراد مسنی خواهند بود که در گوشه‌ای نشسته و فقط ایام بازنشستگی خود را می‌گذرانند و خطری برای هریس سرحال و کارکشته دست‌کم در صحنه‌های درون‌حزبی و بدون احتساب شرایط موجود در حزب رقیب (جمهوریخواه) نخواهند بود.

منبع: ایران

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها