امروز انتخاب رئیس‌جمهور بعدی آمریکا نهایی می‌شود/ همه چیز درباره مجمع انتخاب‌کنندگان

در نشست امروز مجمع انتخاب‌کنندگان آمریکا انتخاب چهل و ششمین رئیس‌جمهور این کشور نهایی می‌شود.

امروز انتخاب رئیس‌جمهور بعدی آمریکا نهایی می‌شود/ همه چیز درباره مجمع انتخاب‌کنندگان
کد خبر: 451916
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۴ ۰۱:۲۷:۰۰

اعتمادآنلاین| 5هفته از پرهیاهوترین انتخابات ریاست‌‌جمهوری آمریکا می‌گذرد و کار اکنون به مراحل نهایی رسیده است؛ انتخاب رئیس‌جمهور از سوی مجمع انتخاب‌کنندگان آمریکا یا همان الکترال کالج.

شاید تعیین تکلیف کرسی ریاست‌جمهوری در این مجمع، بالاخره به فضای پرتنش حاکم بر آمریکا پایان دهد و دونالد ترامپ شکست را بپذیرد.

قانون اساسی آمریکا به انتخاب‌کنندگان (الکتورها) این قدرت را داده تا رئیس‌جمهور آمریکا را انتخاب کنند. امروز، وقتی که تمامی آرا شمرده شود، انتظار می‌رود که 306رأی الکترال به نام جو بایدن ثبت شود.

هر رئیس‌جمهور برای پیروزی در انتخابات، به 270رأی الکترال نیاز دارد. ترامپ در این انتخابات 232رأی الکترال کسب کرده است. توجه به این روند، امسال بیش از هر زمان دیگری بوده است؛ چرا که ترامپ شکست خود را نپذیرفته و اتهام‌هایی درباره تقلب در انتخابات مطرح کرده است. برگزاری مجمع انتخاب‌کنندگان، گام مستحکم دیگری در مسیر حرکت به سمت روز تحلیف در 20ژانویه (اول بهمن) است؛ یعنی زمانی که جو بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید آمریکا سوگند یاد خواهد کرد.

مطرح شدن ادعای تقلب از سوی ترامپ، جامعه آمریکا را بیش از پیش ملتهب کرده است. نمونه التهاب دیروز در خیابان‌های شهرهای کوچک و بزرگ آمریکا، به‌خصوص واشنگتن، نمایان شد.

چندین هزار نفر از طرفداران ترامپ در اعتراض به نتیجه انتخابات، دست به تظاهرات زدند و با مخالفان درگیر شدند. تظاهرات در واشنگتن به درگیری‌های شبانه بین اعضای یک گروه دست‌راستی و مخالفان چپ‌گرای آنها تبدیل شد.

گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس حاکی از آن است که با تاریک شدن هوا، اعضای گروه دست‌راستی موسوم به «پسران غیور» که گروهی کاملاً مردانه و طرفدار ترامپ است با گشتن در خیابان‌ها با نیروهای چپ و همچنین فعالان حقوق سیاهپوستان درگیر شده‌اند. طبق اعلام پلیس، در این درگیری‌ها 4 نفر با ضربات چاقو زخمی شده‌اند. حال این 4 نفر وخیم گزارش می‌شود.


این اعتراض‌ها، آخرین تلاش‌های طرفداران ترامپ برای جلوگیری از ادامه روند انتخابات است. پیش از آن‌ها، ترامپ در محاکم حقوقی شکایت‌های متعددی را به ثبت رسانده بود که هیچ کدام موفق نبوده است. او البته نشان داده که قصد ندارد به این راحتی‌ها کاخ سفید را ترک کند. همزمان با درگیری‌های خیابانی او در توییتی نوشت: «مبارزه ما تازه شروع شده است.»
با این حال، چشم امید بسیاری به نشست امروز مجمع انتخاب‌کنندگان آمریکاست تا شاید نتیجه آن پایانی بر خط بحران انتخاباتی این کشور باشد.

مجمع انتخاب‌کنندگان چیست؟


بنیانگذاران آمریکا در پیش‌نویس قانون اساسی بر سر نحوه انتخاب رئیس‌جمهور به مشکل برخوردند و در نهایت سیستم مجمع انتخاب‌کنندگان را ایجاد کردند. این کار، مابین شیوه انتخاب مستقیم رئیس‌جمهور و شیوه انتخاب او توسط کنگره بود. براساس قانون اساسی، هر ایالت به تعداد کرسی‌هایی که در کنگره دارد رأی الکترال کسب می‌کند؛ یعنی 2 سناتور و هر تعداد نماینده در مجلس. همه آرای ایالات به یک نامزد می‌رسد، به جز ایالت‌های نبراسکا و مین.

ایرادهای همیشگی آرای الکترال چیست؟


برای 2 قرن، انتقادهای زیادی به این سیستم وارد شده که مهم‌ترین آنها این است چرا کسی که بیشترین آرای مردمی را آورده همچنان ممکن است بازنده باشد. 2بار در تاریخ این اتفاق افتاده که آخرین آن، شکست هیلاری کلینتون در برابر ترامپ در سال 2016بود. پیش از آن هم جورج بوش جمهوریخواه در سال 2000با وجود آرای پایین‌تر مردمی نسبت به ال گور به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد.

انتخاب‌کنندگان چه کسانی هستند؟


انتخاب‌کنندگان ریاست‌جمهوری عموما مقامات منصوب، چهره‌های سیاسی و یا اعضای وفادار و قدیمی 2 حزب جمهوریخواه و دمکرات هستند.

مجمع کجا تشکیل می‌شود؟


مجمع در یک جای مشخص برگزار نمی‌شود، بلکه انتخاب‌کنندگان هر ایالت معمولا در جایی که مجلس ایالتی تعیین می‌کند دور هم جمع می‌شوند. فناوری، نقش زیادی در این مجمع ندارد؛ انتخاب‌کنندگان رای‌شان را روی برگه و به‌صورت دستی می‌دهند، یکی برای رئیس‌جمهور و یکی برای معاون او.

آیا انتخاب‌کنندگان می‌توانند انتخاب دیگری داشته باشند؟


در 32ایالت و منطقه کلمبیا، قانون انتخاب‌کنندگان را ملزم می‌کند تا به برنده آرای مردمی رأی بدهند. اعضای مجمع معمولا به برنده آرای مردمی ایالات خود رأی می‌دهند چون عموما به حزبی که از طرف آن برای این کار انتخاب شده‌اند تعلق خاطر عمیق دارند. در سال 2016زمانی که 10انتخاب‌کننده تلاش کردند تا به کاندیدای دیگری رأی بدهند، کمی غافلگیری پیش آمد. آنها افرادی بودند که قرار بود از کلینتون حمایت کنند، اما تصمیم گرفتند در توافق با جمهوریخواهان از او حمایت نکنند تا همه با هم فرد دیگری را به جای هر 2 نامزد (کلینتون و ترامپ) انتخاب کنند. عبدالرحمن که تلاش می‌کرد این کار را انجام دهد برکنار شد. اما امسال قول داده که به بایدن و هریس رأی بدهد.

گام بعدی چیست؟


آرای مجمع به کنگره ارسال می‌شود؛ جایی که هر 2 مجلس (مجلس نمایندگان و سنا) با هم تشکیل جلسه می‌دهد و ریاست آن بر عهده معاون رئیس‌جمهور است. پاکت‌های ارسالی تمامی ایالات و همینطور منطقه کلمبیا باز می‌شود و آرا جمع زده می‌شوند. گام بعدی بعد از شمارش آرا در مجلسین و تصویب آنها، مراسم تحلیف است.

منبع: همشهری

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها