کد خبر: 452105
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۴ ۱۷:۰۵:۲۴
| |

غلامرضا ظریفیان، معاون وزیر علوم دولت اصلاحات:

دخالت‌های بیرونی در دانشگاه، فضای آن را خدشه‌دار می‌کند

معاون وزیر علوم دولت اصلاحات گفت: دیگر ساز و کارها، نظیر آنچه از سوی قرارگاه ثارالله و دادستانی اخیرا ابلاغ شده، قطعا می‌تواند به فضای دانشگاه آسیب وارد کرده و فضای این نهاد را با دخالت‌های بیرونی خدشه‌دار کند.

دخالت‌های بیرونی در دانشگاه، فضای آن را خدشه‌دار می‌کند
کد خبر: 452105
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۴ ۱۷:۰۵:۲۴

اعتمادآنلاین| در آستانه آئین 16 آذر امسال و روز دانشجو معاون دادستان تهران در نامه‌ای به روئسای دانشگاه‌های تهران، عطف به گزارشی از قرارگاه ثارالله، خواستار آنچه وی، ممانعت ورود و حضور افراد منتسب به فتنه88 خوانده بود در مراسم حقیقی و مجازی دانشجویان شد. مسئله‌ای که واکنش‌ها و انتقادات زیادی را از سوی فعالین دانشجویی و اساتید دانشگاه به دنبال داشت.

در همین رابطه غلامرضا ظریفیان، معاون وزیرعلوم در دولت اصلاحات، ضمن غیرقانونی خواندن این اقدام اظهار داشت: هم قانونگذار و هم شورایعالی انقلاب فرهنگی به دلیل استقلال عملی که دانشگاه داشته و محل تجمع اصلی‌تری نخبگان کشور بوده، ساز و کارهایی را مشخص کردند که خود این نهاد با نظارت وزارت علوم براساس آن برای برنامه‌ریزی مناسبت‌ها تصمیم بگیرند.

اگر به این سازوکارها که نظام با توجه به ماهیت دانشگاه برای آن تنظیم کرده، توجه نشود، این نهاد را به یک مرکز خاموشی بدل می‌کنیم که از دل آن تعهد اجتماعی بیرون نخواهد آمد. با این رویکرد، دانشگاه به برج عاجی تبدیل خواهد شد که از دغدغه‌ها و رنج جامعه به دور باشد.

حال، ممکن است که در مراسمی، دانشجو چند شعاری سر دهد که خیلی موافق نظر برخی آقایان نیست. ولی اساسا دانشگاه در ایران از دیرباز، نبض دفاع از عدالت، آزادی و حمایت از خواسته‌های مردم بوده و همین مهم این نهاد را در پیش از انقلاب به کانونی برای مبارزه با استبداد و ظلم آن زمان تبدیل کرد.

اگر دانشگاه، اینگونه تربیت نمی‌شد به آن شکل عمل نمی‌کرد. پس از انقلاب نیز دانشگاه به اعتبار همین فضا و به رسمیت شناختن تکثر سلایق و اندیشه‌ها در آن به مشکلات، نقص‌ها و فسادها توجه کرد. اگر چنین نباشد، دانشگاه به یک قبرستانی بدل می‌شود که نخواهد توانست تا منادی کمک به مردم باشد.

سازوکارهای قانونی دانشگاه باید به رسمیت شناخته شود

بنابراین باید ساز و کارهای قانونی دانشگاه را به رسمیت شناخته و بدانیم که دانشگاه به دلیل تجمع نخبگان در آن، درک درستی از نیازها و وظایف خود دارد. با این اصل است که نباید بخشنامه‌ای را به دانشگاه دیکته و ابلاغ کنیم.

دانشگاه یک فضای بالاسری به نام وزارت علوم دارد و این وزارتخانه نیز در فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی، دستورالعمل‌هایی را برای آن ابلاغ می‌کند. دستورالعمل‌هایی که مصوب شورایعالی انقلاب فرهنگی بوده که سران سه قوه نیز در آن حضور دارند. بر این اساس، این نهاد است که بایدها و نبایدهای دانشگاه را در فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی برمبنای قانون ابلاغ کند.

دخالت‌های بیرونی در دانشگاه، فضای آن را خدشه‌دار می‌کند

سازوکارهایی که تا پیش از این نیز به آن عمل شده و مشکلی را چه برای دانشجویان و چه در فضای دانشگاه پدید نیاورده است. دیگر ساز و کارها، نظیر آنچه از سوی قرارگاه ثارالله و دادستانی اخیرا ابلاغ شده، قطعا می‌تواند به فضای دانشگاه آسیب وارد کرده و فضای این نهاد را با دخالت‌های بیرونی خدشه‌دار کند.

هیئت سه‌نفره نظارت بر فعالیت‌های دانشجویی است که براساس قواعد مصوب تصمیم گرفته و بر مبنای قانون، چارچوب فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی را ابلاغ می‌کند. طبعا اگر در این بین، مشکلی نیز برای فضای دانشگاه وجود داشته باشد، قطعا این هیئت به ملاحظات آن توجه خواهد کرد.

تعدد بدعت‌وار عاملیت‌های نظارت بر دانشگاه، دانشجویان را سردرگم می‌کند

نباید این عاملیت‎‌ها را متعدد کرده و هم دانشجو و هم دانشگاه را دچار سردرگمی کنیم. چراکه تداوم چنین بدعت‌هایی، قطعا بر فضای دانشگاهی تاثیرات منفی گذاشته و دانشجوی دغدغه‌مند را از توجه به آلام جامعه و نیازهای آن، دلسرد خواهد کرد.

منبع: امتداد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها