کد خبر: 452329
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۵ ۱۶:۰۵:۵۸
| |

گزارش از دامنه قیمتی سبد شب چله

صورتحساب آخرین یلدای قرن

چیزی به آخرین یلدای قرن نمانده اما امسال شب یلدا به دلیل شیوع ویروس منحوس کرونا نگران‌کننده است و باید آن را متفاوت‌تر برگزار کنیم و در خانه بمانیم.

صورتحساب آخرین یلدای قرن
کد خبر: 452329
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۵ ۱۶:۰۵:۵۸

اعتمادآنلاین| چیزی به آخرین یلدای قرن نمانده اما امسال شب یلدا به دلیل شیوع ویروس منحوس کرونا نگران‌کننده است و باید آن را متفاوت‌تر برگزار کنیم و در خانه بمانیم. اما مردم ایران طبق یک رسم دیرینه برای شب یلدایشان تدارک خاصی می‌بینند، از خرید هندوانه گرفته تا آجیل و میوه وتنقلات. اگرچه در طولانی‌ترین شب سال 99 دیگر خبری از دورهمی‌ها نیست و باید آن را بسیار محدود برگزار کرد، اما در آستانه نزدیک شدن به شب یلدا شاهد نوساناتی در بازار «میوه و تره‌بار، شیرینی، آجیل و خشکبار، گوشت و مرغ» به روال سال‌های قبل هستیم.

اقلامی که قیمتشان هرسال متاثر از شرایط اقتصادی است، امسال با همه‌‌گیری ویروس کرونا شرایط تازه‌ای را تجربه می‌کند.اما یلدای 99برای یک خانواده ایرانی چقدر آب می‌خورد و نسبت به سال گذشته چه تغییرات قیمتی را تجربه کرده است؟ تحلیل داده‌های آماری و بررسی‌های میدانی خبرنگار تعادل نشان می‌دهد، شب یلدای امسال حدودا 50 درصدگران‌تر از سال قبل تمام می‌شود. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد، هزینه سبد یلد در سال 97 برای یک خانواده 3 نفره 130 هزار تومان بوده است که در سال 98 به 137 هزار تومان رسیده و در سال جاری به 205 هزار تومان رسیده است. در بین این اقلام، «پسته» بیشترین قیمت را به ثبت رسانده؛ بطوریکه نسبت به سال گذشته 106.06 درصد افزایش قیمت پیدا کرده است. در این بین کمترین افزایش قیمت با 26.64 درصد متعلق به «هندوانه» است. نکته قابل توجه این است که امسال در هیچ کدام از اقلام شب یلدایی کاهش قیمت مشاهده نمی‌شود.

سبد یلدا

یک سبد معمولی شب یلدا شامل آجیل و خشکبار، میوه و شیرینی است. می‌توان گفت که سبد یلدای یک خانواده سه نفره شامل یک کیلوگرم نارنگی، پرتقال، سیب، انار و 4 کیلوگرم هندانه از میوه‌جات؛ یک کیلوگرم از شیرینی‌جات؛ 100 گرم پسته، 100 گرم بادام درختی، 100 گرم بادام هندی، 100 گرم فندق، 100 گرم تخمه آفتابگردان یا یک کیلوگرم آجیل شب یلدا از آجیل و خشکبار خواهد بود. مطمئنا این سبد می‌تواند برای خانواده‌های مختلف، متفاوت باشد و این سبد فرض شده به عنوان سبد یلدایی، براساس آن چیزی است که بطور معمول رایج است. در این سبد قیمت‌ها تقریبا حداقلی‌ در نظر گرفته شده‌اند. این قیمت‌ها با مراجعه به فروشگاه‌های اینترنتی، مراکز فروش در میادین شهری و میادین میوه و‌تر بار به دست آمده است.

با توجه به متوسط قیمت‌های موجود در بازار یک خانواده سه نفره برای تهیه این سبد یلدای فرضی باید 302 هزار تومان هزینه کنند. در صورتی که سال گذشته می‌توانستند همین سبد را با 189 هزار تومان تهیه کنند. بنابراین با توجه به این محاسبات انجام شده، می‌توان گفت سبد یلدایی در سال جاری برای یک خانوار 3‌نفره، 59.79 درصد گران‌تر از سال قبل شده است. در بین اقلام موجود پسته اکبری با 106.6 درصد رشد بیشترین افزایش قیمت را داشته است.کمترین میزان تورم نیز مربوط به بادام ایرانی است که حدودا 5.4 درصد است.

میوه

میوه یکی از اقلام خوراکی اساسی در سبد شب یلدا است. طبق گفته رییس اتحادیه مرکزی میوه و تره‌بار تهران قیمت هر کیلوگرم انار شیراز بین 10 هزار تا 16 هزارتومان، انار دماوند بین 12 هزار تا 19 هزار تومان، انار ساوه بین هشت هزار تا 14 هزارتومان، انار کوهستان بین 15 هزار تا 21 هزار تومان است. همچنین خرمالو شمال بین پنج هزار تا هشت هزار تومان، خرمالو بین 10 هزار تا 15 هزار تومان، کیوی بین 9 هزار تا 15 هزارتومان، سیب درختی زرد دماوند 10 هزار تا 16 هزار تومان، سیب قرمز دماوند پنج هزار تا 9 هزارتومان، سیب لبنانی زرد (میانه) بین هفت هزار تا 13 هزارتومان و سیب قرمز مراغه بین هشت هزار تا 13 هزار تومان است.

در ادامه رصد لیست قیمت‌ها نشان می‌دهد، قیمت هر کیلوگرم پرتقال تامسون شمال بین هشت هزار تا 12 هزار تومان، پرتقال رسمی جنوب بین 9 هزار تا 12 هزارتومان، پرتقال ناول بین 13 هزار تا 19 هزار تومان، نارنگی انشو و پیج بین هشت هزار تا 13 هزارتومان، نارنگی تخم ژاپنی بین 12 هزار تا 15 هزار تومان، نارنگی یافا بین 10 هزار تا 14 هزار تومان، لیموشیرین بین هشت هزار تا 11 هزارتومان، لیموترش سنگی بین 12 هزار تا 15 هزار تومان، گریپ فروت تو سرخ سه هزارو 500 تومان تا پنج هزارو 500 تومان عرضه می‌شود.

از آن‌سو، بر اساس نرخنامه منتشر شده عمده‌فروشی محصولات کشاورزی در میدان میوه و تره‌بار تهران، هر کیلوگرم خیار رسمی بین پنج هزار تا هشت هزارتومان، خیار گلخانه‌ای بین پنج هزارو 500 تا هشت هزارو 500 تومان، گوجه فرنگی انباری بین چهار هزار تا هفت هزارتومان، گوجه فرنگی بوته‌رس بین 6 هزار تا 9 هزار تومان، هندوانه محبوبی بین دو هزارو 500 تا چهار هزارتومان، هندوانه میناب و خطی بین دو هزار و 500 تا سه هزارو 500 تومان به فروش می‌رسد.

آجیل و خشکبار

طبق قیمت اعلام شده از سمت روابط عمومی سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران به فاصله یک هفته تا «شب یلدا»، قیمت انواع پسته از 162 هزار تومان تا 192 هزار تومان، مغز بادام درختی 195 هزار تومان، بادام زمینی غلاف‌دار 41 هزار تومان و مغز بادام زمینی درشت 59 هزار تومان اعلام شده است. همچنین مغز فندق 270 هزار تومان، انواع تخمه کدو از 47 هزار تومان تا 88 هزار تومان، انواع تخمه آفتابگردان از 38 هزار تومان تا 42 هزار تومان، انواع تخمه جابانی از 34 هزار تومان تا 42 هزار تومان، نخودچی سفید (گُل) 30 هزار تومان و بادام هندی 273 هزار تومان اعلام شد.

اما مقایسه قیمت آجیل به عنوان یکی از محصولات پرطرفدار شب چله در خرده‌فروشی‌ها، فروشگاه‌های سطح شهر و فروشگاه‌های اینترنتی آجیل با قیمت اعلام شده توسط روابط عمومی سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران نشان می‌دهد که این محصول با قیمت‌های بسیار متفاوتی در سطح شهر عرضه می‌شود.

بنا بر تحقیق‌های میدانی صورت گرفته هر کیلو پسته اکبری با قیمت حدودی 340 هزار تومان، پسته فندقی 240 هزار تومان و پسته احمدآقایی به‌طور متوسط با قیمت 300 هزار تومان به فروش می‌رسد. قیمت حدودی هر کیلو بادام هندی نیز 273 هزار تومان است. همچنین هر کیلو تخمه آفتابگردان حدودا با قیمت 40 هزار تومان به فروش می‌رسد. قیمت هر کیلو آجیل شب یلدا هم در بازار 200 هزار تومان است.

شیرینی

شیرینی یکی دیگر از تنقلات پرطرفدار شب یلداست که طبق بررسی‌های انجام شده در سطح شهر، هر کیلو شیرینی دانمارکی با قیمت متوسط 38 هزار تومان به فروش می‌رسد. که 35.71 درصد رشد قیمت داشته است.

گوشت و برنج

هر ساله با نزدیک شدن به شب یلدا علاوه بر بازار میوه، آجیل و شیرینی قیمت اقلام مورد نیاز برای تهیه شام شب یلدا نیز افزایش می‌یافت. اما امسال با توجه به همهگیری ویروس کرونا رییس اتحادیه گوشت گوسفندی در اظهاراتی عنوان کرده در شب یلدا به دلیل تشدید محدودیت عبور و مرور و به دنبال آن کاهش مهمانی‌ها تقاضا برای خرید قیمت گوشت قرمز افزایش چندانی نخواهد داشت و قیمت‌ها تغییری نمی‌کند.ملکی قیمت امروز عرضه هر کیلوگرم شقه گوشت گوسفندی بدون دنبه را 115 تا 120 هزار تومان اعلام کرد.همچنین طبق گفته دبیر ستاد تنظیم بازار قیمت مرغ که به 36000 تومان رسیده بود، روند کاهشی را در پیش گرفته و به نرخ مصوب تنظیم بازار نزدیک شده است.

منبع: تعادل

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها