کد خبر: 452430
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۶ ۰۹:۳۳:۵۸
| |

تولد «خیانت» تازه در فوتبال ایران

با وجود آنکه زمان زیادی تا شروع فینال لیگ قهرمانان آسیا باقی نمانده، کری‌خوانی در فضای داخلی به اوج رسیده و هواداران پرسپولیس و استقلال بحث داغ و تا حدودی عجیب به راه انداخته‌اند که گل سرسبدشان دو واژه نه‌چندان پسندیده «وطن‌فروشی» و «خیانت» است؛ تولد این واژه (خیانت) در حالی در چندماه اخیر تبدیل به نقل محافل شده که این‌بار کاربردش کاملا متفاوت شده است!

تولد «خیانت» تازه در فوتبال ایران
کد خبر: 452430
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۶ ۰۹:۳۳:۵۸

اعتمادآنلاین| ‌پرسپولیس در شرایطی به فینال لیگ قهرمانان آسیا رسیده که قرار است روز شنبه یعنی 29 آذر برابر اولسان هیوندای از کره‌جنوبی به میدان برود تا شاید طلسم ناکامی تیم‌های ایرانی در فتح لیگ قهرمانان آسیا را بشکند.

سرخ‌های تهرانی پیش از این در سال 2018 هم به فینال لیگ قهرمانان آسیا رسیدند که در آن فینال در جریان بازی رفت و برگشت به کاشیما باختند و به عنوان نایب‌قهرمانی بسنده کردند. حالا اما با وجود محرومیت چندین بازیکن کلیدی این باشگاه، پرسپولیسی‌ها امید زیادی دارند که این‌بار با عبور از سد اولسان برای اولین‌بار در تاریخ، نامشان را به عنوان تیمی ایرانی که لیگ قهرمانان آسیا را برده ثبت کنند.


با وجود آنکه زمان زیادی تا شروع آن دیدار سرنوشت‌ساز باقی نمانده، کری‌خوانی در فضای داخلی به اوج رسیده و هواداران پرسپولیس و استقلال بحث داغ و تا حدودی عجیب به راه انداخته‌اند که گل سرسبدشان دو واژه نه‌چندان پسندیده «وطن‌فروشی» و «خیانت» است؛ در این مورد خاص، پرسپولیسی‌ها رسما استقلالی‌ها را به خیانت متهم می‌کنند و می‌گویند با کارهایی که می‌کنند نه طرفداری از تیم بلکه خیانت به کشور را رواج می‌دهند. تولد این واژه (خیانت) در حالی در چندماه اخیر تبدیل به نقل محافل شده که این‌بار کاربردش کاملا متفاوت شده است!


خیانت در فوتبال قدیمی ایران!


واژه خیانت در فوتبال ایران قدمت طولانی دارد؛ البته که شبیه به کاربرد امروزی‌اش نبوده ولی رایج و حتی تا همین اواخر هم پرکاربرد بوده است؛ بیشترین جایی که از واژه خیانت در فوتبال ایران استفاده شده کوچ ستاره‌های استقلال و پرسپولیس به تیم رقیب است؛ «یاغی‌هایی» که سودای بازی‌کردن در دو تیم را به سر انداختند همیشه از سوی هواداران تیم نخست به عنوان خائن قلمداد می‌شدند. موردی که البته برگرفته از کری‌خوانی و هواداری سفت و سخت از باشگاه بود.‌

دیگر نمونه‌هایی که از خیانت در فوتبال ایران رواج پیدا کرده مربوط به اتفاقاتی است که درون یک باشگاه رخ داده است؛ می‌شود نمونه‌اش را به دو دسته کلی تقدیم کرد: اولی چیزی شبیه به زیرآبی دستیاران برای گرفتن جای سرمربی است و دیگری هم کم‌کاری و تبانی بازیکنان برای شکست تیم و دست آخر اخراج مربی! برای این دو فعل، فارغ از اینکه درستی و نادرستی‌اش اثبات شده باشد، از واژه خیانت استفاده شده است.

مرحوم ناصر حجازی، در یکی از معروف‌ترین گفت‌وگوهایش به خیانت بازیکنان برای اخراجش از تیم اشاره کرد. او که آن زمان هدایت استقلال را بر عهده داشت، بعدها فاش کرد که خیانت چند نفر از بازیکنانش باعث شکست استقلال برابر سایپا و در نهایت اخراجش از باشگاه شد.

«من همه بازیکنان استقلال را متهم نمی‌کنم. تعدادی از شاگردانم واقعا با جان و دل برایم بازی کردند و برخی از آنها هم اشتباهاتی داخل زمین داشتند که ناشی از خستگی و سهوی بود اما صراحتا می‌گویم بعضی از بازیکنان استقلال در مسابقه با سایپا به من خیانت کردند. آنها تعمدا کم‌فروشی کردند تا تیم شکست بخورد و من برکنار شوم».


ظهور پرچم ژاپن در ورزشگاه‌های ایران!


با وجود استفاده از واژه خیانت در فوتبال ایران، تقریبا از دو سال قبل به این طرف، این واژه تغییر کاربری داده و دیگر، همنشین کلمه وطن‌فروشی شده است؛ اگر قرار باشد تاریخ مشخصی برای تولدش در نظر گرفت باید به شکست پرسپولیس در فینال لیگ قهرمانان آسیا برابر کاشیما اشاره کرد.

بعد از آن شکست، هواداران رقیب باشگاه پرسپولیس هم‌زمان با بازی تیم‌هایشان در ورزشگاه‌های ایران، پرچم ژاپن را به اهتزاز درآوردند تا از این طریق، خرسندی‌شان از شکست پرسپولیس در آسیا را نشان دهند. این رفتار با واکنش تند هواداران پرسپولیس همراه بود و آنها رقبا را متهم به وطن‌فروشی می‌کردند.

به عقیده پرسپولیسی‌ها حضور تیمشان در فینال نه یک بازی باشگاهی معمولی بلکه یک جدال ملی بود و رفتار آنهایی که با پرچم ژاپن وارد ورزشگاه شده‌اند، مصداق بارز وطن‌فروشی است.

گرچه هواداران رقیب با این استدلال که اهتزاز پرچم ژاپن اعتراض به تبعیض زیاد به سود پرسپولیس است، سعی کردند اقدامشان را توجیه کنند ولی هرگز اهتزاز آن پرچم با رفتار دوستانه‌ای از سوی هواداران پرسپولیس روبه‌رو نشد.


از ژاپن به عربستان


اگرچه بعد از چندی، دیگر خبری از اهتزاز پرچم ژاپن در ورزشگاه‌های ایران نبود و کمتر واژه خیانت هم به گوش می‌رسید ولی با اتفاقاتی که در دوره جاری لیگ قهرمانان آسیا رقم خورده این واژه بیش از هر زمان دیگری در تاریخ فوتبال ایران به گوش رسیده است.

ماجرا مربوط به برتری پرسپولیس برابر النصر در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا بود؛ جایی‌که سرخ‌ها با برتری برابر رقیب متمول عربستانی جواز صعود به فینال را گرفتند. اندکی بعد از آن دیدار اما هواداران منتسب به باشگاه استقلال به صفحات مجازی باشگاه النصر و ای‌اف‌سی رفتند و خبر دادند که پرسپولیسی‌ها در جذب بازیکن تخلف کرده‌اند و آنها باید از حضور در فینال منع شوند.

این موضوع آن‌قدر ابعاد گسترده‌ای پیدا کرد که پایه‌گذار شکایت جدی باشگاه النصر از پرسپولیس شد. حتی همین حالا که چیزی تا شروع فینال لیگ قهرمانان آسیا نمانده است، عربستانی‌ها امیدوار هستند فینال به تعویق بیفتد تا دادگاه عالی ورزش به شکایتشان از باشگاه پرسپولیس رسیدگی کند.

اگرچه پرسپولیسی‌ها با رد چنین ادعایی شکایت باشگاه عربستانی را پوچ و بی‌مورد دانستند ولی فراموش نکردند وقت و بی‌وقت از واژه خیانت استفاده کنند و رقیب سنتی‌شان را در مظان اتهام قرار دهند. این‌بار برخلاف هواداران پرسپولیس، استفاده از واژه خیانت به ادبیات مسئولان ورزش هم کشیده شد. مهدی علی‌نژاد، معاون وزارت ورزش، یکی از مسئولان ورزشی ایران بود که راپرت‌ها از داخل ایران را خیانت توصیف کرد. «حتما این کار تخلف و خیانت به کشور است و هیچ شائبه‌ای در آن نیست.

من هم از دستگاه‌های نظارتی می‌خواهم به این موضوع ورود کنند. به‌طورکلی وقتی ما در مقابل تیم‌های عربستانی قرار می‌گیریم، همه باید پشت هم باشیم و کری‌های داخلی مربوط به خانواده است». علاوه‌بر مسئولان ورزش، این‌بار پیش‌کسوتان پرسپولیس هم وارد گود شدند و از چنین رفتاری شاکی شدند؛ کلانی یکی از همان پیش‌کسوتان مشهوری است که چنین اقدامی را خیانت به کشور توصیف کرد. «یک‌سری از افراد واقعا نسبت به مملکت خائن هستند نه فقط نسبت به پرسپولیس.

یک عده‌ای که علیه پرسپولیس گزارش می‌دهند، واقعا خائن به این مملکت و مردمش هستند. نام پرسپولیس در تورنمنت اخیر به عنوان یک باشگاه نبود بلکه نماینده یک ملت ایران بود. همان‌طور که استقلال، سپاهان و شهرخودرو نماینده ایران بودند و برای ما حکم تیم ملی را دارند. حالا اگر این کارشکنی‌ها از سوی خارجی باشند، قابل هضم است اما از خیانت نباید گذشت و کسانی که این کار را انجام داده‌اند باید تحت پیگیرد قانونی قرار بگیرند».


عیسی هم قربانی خیانت شد!


پرسپولیسی‌ها نه فقط شکایت النصر از باشگاه بلکه محرومیت شش‌ماهه عیسی آل‌کثیر از فوتبال را هم مربوط به همین خیانت‌های داخلی می‌دانند؛ به عقیده آنها هواداران رقیب پرسپولیس با ارائه گزارش‌های کامل به AFC شادی گل عیسی آل‌کثیر در لیگ قهرمانان آسیا را سابقه‌دار توصیف کرده و از مسئولان این کنفدراسیون خواسته‌اند مهاجم پرسپولیس را محروم کند. پرسپولیسی‌ها در یکی، دو نوبت با منتشرکردن اخباری از کانال‌های مجازی استقلالی‌ها و ادمین‌های آنها که شادی‌های عیسی را «فاشیستی و نژادپرستی» توصیف کرده و خواستار انتشار گسترده عکس‌هایش در فوتبال ایران و رساندن آن به دست AFC بودند، می‌خواستند نشان دهند که محرومیت بهترین مهاجم‌شان هم کار هواداران رقیب و خیانت آنها به این باشگاه بوده است. البته به زعم هواداران پرسپولیس این موارد نه خیانت به پرسپولیس بلکه خیانت به فوتبال ایران است.
حالا نوبت به کره رسیده است!


حالا که داستان شکایت النصر از پرسپولیس تقریبا تمام شده است، این‌بار پرسپولیسی‌ها اعتقاد دارند خیانت استقلالی‌ها همچنان ادامه‌دار است؛ استدلال تازه آنها حمایت هواداران و تعدادی از پیش‌کسوتان این باشگاه از تیم اولسان هیوندای کره است؛ آنها به‌تازگی با انتشار پست اینستاگرامی مهدی فنونی‌زاده، یکی از قدیمی‌های استقلال، دوباره رفتار خائنانه رقیب را گوشزد کرده‌اند. مهدی فنونی‌زاده به‌تازگی پستی منتشر کرده و با حمایت از تیمِ کره‌ای رقیب پرسپولیس در فینال آسیا نوشته است: «به امید برد تیم اولسان و باخت تیم سلطانی‌فر». انتشار این پست واکنش‌های منفی متعددی درپی داشته و حتی برخی آن را پست «ضدمنافع ملی» توصیف کرده‌اند.


آیا خیانتی رخ داده است؟


در اینکه معنای واژه خیانت در فوتبال ایران تغییر کرده و سمت‌وسوی دیگری گرفته است، شکی نیست ولی نمی‌شود اسم کاری را که هواداران رقیب پرسپولیس کرده‌اند، خیانت به معنای وطن‌فروشی گذاشت. پرواضح است که آنها دل خوشی از موفقیت پرسپولیس ندارند و در این راه ممکن است. اعتراضشان را به شیوه‌های مختلف نشان دهند.

همین حالا هواداران تیم پوهانگ کره در دیدار فینال طرفدار پرسپولیس ایران هستند و طبیعی است که استقلالی‌ها هم نخواهند پرسپولیس قهرمان آسیا شود. البته که پیش‌تر در همان دیدار جنجالی پرسپولیس- النصر، هواداران تیم الهلال با انتشار پست‌های مختلف در فضای مجازی از پرسپولیس حمایت کردند و حتی با راه‌اندازی هشتگ «کلنا_بیروزی» یا «کلنا_بیرسبولیس» در دیدار برابر النصر، نشان دادند که هوادار تیم ایرانی هستند.

منبع: روزنامه شرق

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها