کد خبر: 452469
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۹ ۱۰:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

جهان در سال 2021 با چه کشمکش‌هایی روبه‌رو است؟

حتی شیوع ویروس کرونا در سرتاسر جهان هم باعث نشد تا جهان عاری از مشکلات، بحران‌ها و کشمکش شده و مردم جهان به جز این ویروس به چیز دیگری فکر نکنند. بسیاری از کشمکش‌هایی که سال 2020 گریبان جهان را گرفتند در سال قبل هم بودند و به احتمال قریب به یقین سال 2020 آنها را برای سال آینده باقی خواهد گذاشت.

جهان در سال 2021 با چه کشمکش‌هایی روبه‌رو است؟
کد خبر: 452469
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۹ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| حتی شیوع ویروس کرونا در سرتاسر جهان هم باعث نشد تا جهان عاری از مشکلات، بحران‌ها و کشمکش شده و مردم جهان به جز این ویروس به چیز دیگری فکر نکنند.

به گزارش اعتمادآنلاین ، بسیاری از کشمکش‌هایی که سال 2020 گریبان جهان را گرفتند در سال قبل هم بودند و به احتمال قریب به یقین سال 2020 آنها را برای سال آینده باقی خواهد گذاشت.

برای بحران‌های افغانستان، یمن، اتیوپی و لیبی نقطه پایانی در سال 2020 که در آخرین روزهای آن قرار داریم متصور نیست و احتمالاً همچنان نیز نه تنها در سال 2021، بلکه همپای گذر سال‌ها نسل‌های مختلف را خواهد آزرد.

برخی از مهم‌ترین بحران‌های منطقه‌ای که جهان را در سال 2020 به خود مشغول کرده بود چندی پیش در لیستی منتشر شد. سعی کردیم در قالب همان لیست اوضاع برخی از مناطق جهان را به کنکاش بنشینیم.

1- افغانستان

سال‌هاست که مردم افغانستان روی امنیت را به خود ندیده‌اند. بحران امنیتی در افغانستان بیش از هر کشمکش دیگری در جهان قربانی می‌گیرد به نحوی که میانگین تلفات انسانی در این کشور طی 2 سال گذشته در بین بقیه بحران‌های موجود در جهان در رتبه اول قرار گرفته است.

حملات مختلفی که گروه طالبان و داعش در نقاط مختلف افغانستان انجام می‌دهند جان بسیاری از مردم این کشور را گرفته است، در حالی که نیروهای دولتی و آمریکایی نیز حملات خود را که اکثراً هوایی است علیه مواضع این 2 گروه سامان داده است. هرچند در بسیاری از موارد اهداف مورد اصابت قرار گرفته خانه و تجمع غیرنظامیان بوده تا باز هم آنها قربانی اول این بحران باشند.

2- یمن

تجاوز مشترک سعودی-اماراتی به یمن که به بهانه حمایت از دولت مستعفی این کشور در مقابل نیروهای انصارالله انجام گرفته چند سالی است که به طور مستمر جان هزاران نفر از مردم این کشور را، چه از طریق بمباران‌های گسترده به شکل مستقیم و چه به شکل غیرمستقیم و از طریق شیوع قحطی و بیماری، گرفته و می‌گیرد. سال 2020 شاهد گسترش بزرگ‌ترین بحران انسانی در یمن بودیم که سعودی‌ها سعی در سرپوش نهادن بر آن دارند و مردم یمن احتمالاً علاوه بر سال میلادی پیش رو در سال‌های دیگر نیز همچنان باید با آن دست‌وپنجه نرم کنند.

3- عراق

بر کسی پوشیده نیست که عراق همچنان بحران‌های سطحی و زیرسطحی زیادی را پیش روی خود دارد. گرچه مردم عراق سال 2020 را به شکل آرام‌تری نسبت به سال‌های قبل از آن پشت سر گذاشتند، اما با توجه به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور در نیمه اول سال 2021 انتظار می‌رود تنش‌ها و بحران‌های سیاسی، اجتماعی و از همه مهم‌تر نظامی در عراق به نقطه اوج خود برسد.

در این بین تلاش جریان منطقه‌ای و داخلی طرفدار آمریکا برای افزایش نفوذ و تسخیر هر چه بیشتر مراکز قدرت در عراق نیز پیش‌بینی وقوع تنش‌های شدید را تقویت می‌کند.

4- اتیوپی

گرچه «آبی احمد» نخست‌وزیر اتیوپی از زمان روی کار آمدن در آوریل 2018 گام‌های خوبی برای گشایش سیاسی در این کشور برداشته و شماری از زندانیان سیاسی را هم آزاد و از مخالفان حاضر در خارج از کشور دعوت به حضور در ساختار قدرت کرده، اما بحران در این کشور همچنان ادامه داشته است. اگر چه امیدها به حل‌وفصل این موارد در کوتاه‌مدت زیاد است، اما احتمال ادامه اوضاع به همین شکل هم به همان نسبت وجود دارد.

5- بورکینافاسو


بورکینافاسو را باید جدیدترین کشوری دانست که وارد لیست کشورهای بحران‌زده جهان شده است. این کشور آفریقایی از سال 2016 شاهد حضور کم‌رنگ تروریست‌های انصارالاسلام بود تا اقداماتی را نشأت‌گرفته از ایدئولوژی گروه القاعده و تحت تاثیر جریان اسلامگرای جهادی-افراطی فعال مالی داشته باشد. به مرور زمان شدت و حجم این درگیری و تنش‌ها افزایش پیدا کرده و در حال تبدیل شدن به یک بحران است.

6- لیبی

لیبی سال 2020 را پر تنش پشت سر گذاشت و احتمالاً طی ماه‌های ابتدایی سال 2021 شاهد افزایش درگیری بین گروه‌ها و جناح‌های متخاصم نظامی در این کشور خواهیم بود. حضور بالفعل قدرت‌های جهانی برای اعمال معادلات دلخواه خود تنش‌های نظامی را در این کشور تشدید می‌کند.

این کشور که از سال 2014 وارد گردونه خشونت شده و از سال 2016 هم صاحب 2 دولت است رورهای سختی را در سال 2021 پیش روی خود می‌بیند.

7- تنش‌آفرینی ایالات متحده و اسرائیل علیه ایران

تنش‌آفرینی‌های ایالات متحده و رژیم اسرائیل علیه ایران از پایان سال 2019 افزایش بیشتری به خود گرفت و علنی‌تر شد. گرچه خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای کلید جهش این تنش را زده بود، اما ترور سردار شهید سلیمانی در روزهای اول سال 2020 و ترور شهید فخری‌زاده در پایان این سال که هر دوی آنها جزو مسئولان دولتی و نظامی رسمی جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شدند سطح تنش بین تهران و واشینگتن و صد البته تل‌آویو را به نقطه اوج خود رسانده است، در حالی که احتمالاً این تنش‌آفرینی در سال 2021 نیز به ویژه از سوی رژیم اسرائیل بیشتر هم خواهد شد.

8- کره شمالی و آمریکا

گرچه با شیوع ویروس کرونا کره شمالی بیش از گذشته در انزوا فرو رفته است، اما همان‌طور که در سال 2020 شاهد بن‌بست شدید در حل‌وفصل بحران بین پیونگ‌یانگ و واشینگتن بودیم، پیش‌بینی می‌شود در سال 2021 نیز کیم جونگ اون همچنان همین رویکرد را در قبال جو بایدن در پیش خواهد گرفت.

9- منطقه کشمیر

گرچه بحران کشمیر برای سالیان متمادی از صدر بحران‌های جهانی کنار رفته یا حداقل نادیده گرفته شده بود، اما از سال 2019 به بعد شاهد پررنگ شدن مجدد این بحران بودیم. بحران کشمیر احتمالاً در سال 2021 نیز به همین روال ادامه یافته و خط کنترل آن که همان خط آتش‌بس جنگ 1948 هند و پاکستان است همچنان نقطه تلاقی 2 ارتش در منطقه کشمیر و کانون احتمالی وقوع بحران خواهد بود.

10- ونزوئلا

نیکولاس مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا در انتخابات 2020 این کشور به پیروزی رسید، گرچه همچنان مخالفانش که مورد حمایت آمریکا قرار دارند بر عزم خود برای برکناری او تاکید می‌کنند. در این میان تورم افسارگسیخته و سقوط آزاد ارزش پول ملی این کشور همچنان ادامه دارد و احتمالاً عرصه را بر مردم این کشور در سال 2021 تنگ‌تر و آنها را به سوی فقر بیشتر پیش خواهد برد.

11- اوکراین

با آن که ولادیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین از آوریل 2019 قول پایان تنش با روسیه را داده بود، اما مشکل هفت ساله این کشور با جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه در سال 2020 همچنان به قوت خود باقی ماند. این مشکل با توجه به رویکرد 2 کشور احتمالاً سال 2021 نیز ادامه یافته و تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه نیز در این چارچوب کمکی به حل این بحران نخواهد کرد.

البته در این میان بحران‌های دیگری همچون مشکلات سوریه، مشکل قره‌باغ، کشمکش اسرائیل با فلسطینیان، تنش‌های اسرائیل در لبنان و... وجود دارند که در فرصت دیگری به آن پرداخته خواهد شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها