زنان تحصیل کردند اما در فرهنگ جنسیت‌زده ماندند؟

ندا حاجی وثوق، دبیر کمیته زنان و صلح انجمن علمی مطالعات صلح ایران گفت: اگرچه زنان تحصیل کرده‌اند و وارد عرصه‌های اجتماعی شده‌اند اما هنوز نتوانسته‌اند گذشته خود، الگوهای تربیتی گذشته، مراحل رشد و محیط فرهنگی که در آن بزرگ شده‌اند را نادیده بگیرند و رفتار سنجیده و پخته‌ای در محیط‌های عمومی از خود نشان دهند.

زنان تحصیل کردند اما در فرهنگ جنسیت‌زده ماندند؟
کد خبر: 452631
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۷ ۰۹:۰۴:۴۱

اعتمادآنلاین| ندا حاجی وثوق، دبیر کمیته زنان و صلح انجمن علمی مطالعات صلح ایران همزمان با روز جهانی عاری از خشونت و افراطی‌گری اظهار کرد: در فرهنگ ما همواره به زنان نگاه جنسیت گونه‌ای شده است که تنها به دلیل داشتن نقش‌هایی نظیر همسری و یا مادری و یا به دلیل ویژگی‌های زنانه‌اش مورد پذیرش جامعه قرار می‌گیرد. همچنین این تصور در بستر ذهن زنان نیز نهادینه شده است از این رو هنگامی که وارد محیط عمومی می‌شوند احساس می‌کنند می‌توانند از جنسیت خود به عنوان ابزاری در جهت پیشبرد خواسته‌هایشان استفاده کنند.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: از سوی دیگر آقایان نیز سالیان سال یکه‌تاز مجامع عمومی بوده‌اند و آموزشی را در جهت تعاملات انسانی و نه جنسیتی در محیط‌های عمومی نیاموخته‌اند که علت آن عدم بلوغ آقایان در مهارت‌های ارتباطی و نگاه انسانی به افراد در عرصه‌های اجتماعی نظیر محل کار و یا دانشگاه است.

وی افزود: سالیان سال نحوه صحیح برقراری ارتباط در محیط‌های عمومی به زنان و مردان داده نشده است و در مقطعی بدون فراهم کردن زیرساخت‌های لازم، افراد وارد محیط‌های عمومی نظیر دانشگاه و محل کار می‌شوند. پیش از آن تنها در محیط‌های تفکیک شده جنسیتی بوده‌اند و از این رو نحوه تعامل و ارتباطی درست در راستای رفع نیازهای خود و با در نظر گرفتن عدم ایجاد تبعات زیان‌بار را بلد نیستند.

عدم آگاهی زنان و مردان از نحوه تعامل در محیط‌های عمومی

به گفته حاجی وثوق، هرچه در دهه‌های اخیر حضور و تعاملات خانم‌ها در مجامع عمومی افزایش یافت تنش‌ها و مصادیق آزار و اشکال گوناگون خشونت نیز افزایش یافت چراکه به وضوح می‌توان خلاء‌های مهارت‌های ارتباطی و آگاهی را در آقایان مشاهده کرد به گونه‌ای که تا کنون آقایان در جامعه ما به بلوغ نحوه ارتباط با خانم‌ها دست نیافته‌اند.

همچنین وی معتقد است که از سوی دیگر شاهد آن هستیم که همچنان کهن الگوهایی در ناخودآگاه ذهن زنان وجود دارد که هویت مستقل و انسانی برای خود قائل نیستند و همچنان بقایای فرهنگ گذشته را در ذهن و ضمیر ناخودآگاه خود بازتولید می‌کنند.

وی افزود: اگرچه زنان تحصیل کرده‌اند و وارد عرصه‌های اجتماعی شده‌اند اما هنوز نتوانسته‌اند گذشته خود، الگوهای تربیتی گذشته، مراحل رشد و محیط فرهنگی که در آن بزرگ شده‌اند را نادید بگیرند و رفتار سنجیده و پخته‌ای در محیط‌های عمومی از خود نشان دهند، بنابراین این عدم بلوغ و پختگی رفتار در محیط‌های عمومی را می‌توان در هر دو جنس (زنان و مردان) مشاهده کرد.

حاجی وثوق با اشاره به بیانیه "طرد خشونت" سازمان ملل اطهار کرد: در این بیانیه، خشونت‌های عمومی خارج از خانه جزو مصادیق خشونت علیه زنان برشمرده شده‌ است که از جمله تبعات آن می‌توان به منزوی شدن زنان نسبت به محیط‌های اجتماعی و تاثیرات روانی گسترده آن اشاره کرد که با ورود زنان به عرصه‌های عمومی شاهد چنین خشونت‌هایی علیه آنان هستیم چراکه امروزه خشونت مصادیق گسترده‌ای به خود اختصاص داده است و تنها شامل تعریف سنتی خود نظیر خشونت فیزیکی نمی‌شود.

دبیر کمیته زنان و صلح انجمن علمی مطالعات صلح ایران، ادامه داد: نتیجه تداوم طولانی مدت ساختار پدر سالاری در خانواده، اجتماع و نظام حقوقی و سیاسی منجر به این شد که مردان حضور در جامعه را در اختیار خود قرار داده و انحصار کنند. در فرهنگی که زنان به ماندن در اَندَرونی و فضای خصوصی تشویق می‌شدند و زنان و مردان در هر محیطی نظیر مدرسه تفکیک جنسیتی می‌شدند و همچون پنبه و آتش قلمداد می‌شدند، قطعا ترویج نگاه جنسیتی بجای نگاه انسانی به دور از انتظار نخواهد بود.

حاجی وثوق تصریح کرد: از این رو در چند دهه اخیر با ورود زنان از عرصه‌های خصوصی به عرصه‌های عمومی شاهد عارضه‌های جدید نیز هستیم چراکه زیرساخت‌های این ورود از فضای بسته و محدود که هیچ گونه نگاه انسانی به آن حاکم نبود و افکار و ذهن انسان‌ها با نگاه جنسیتی آمیخته بود به عرصه اجتماع آماده نیست.

نحوه تربیت ما ناخواسته دختران را به سکوت در برابر آزار ترغیب کرده است

وی درباره علت سکوت زنان در برابر آزارهای اعمال شده بر آن‌ها در محیط‌های عمومی گفت: همواره عوامل مختلفی نظیر فرهنگ، اجتماع و قانون منجر به سکوت زنان شده‌اند، به طور مجزا در فرهنگ همواره شرم، حیا و تابوهای جنسی از مولفه‌های اصلی تربیت دختران ما بوده است به گونه‌ای که صحبت درباره مسائل جنسی توسط دختران به شدت مورد سرزنش و نکوهش قرار گرفته است و از این طریق به طور غیر مستقیم دختران را به سکوت در برابر آزارها ترغیب کرده‌ایم.

به گفته این مدرس دانشگاه همواره ترس‌هایی برخاسته از این فرهنگ زنان را مورد تهدید قرار داده است چراکه زنان دارای پایگاه قوی و منسجم اجتماعی نیستند و همانند موجودات نوپایی در عرصه اجتماعی‌اند که آسیب پذیری و شکنندگی آنان نیز به شدت بالاست، از این رو گاها به دلیل ترس از دست دادن شغل و موقعیت اجتماعی خود، ترس از قضاوت دیگران و مورد شماتت قرار گرفتن مجبور به سکوت‌ می‌شوند.

وی ادامه داد: همچنین بسیاری از مصادیق امروزی خشونت در قوانین ما پذیرفته شده و شناخته شده نیست و همین امر دایره مطالبه گری خانم‌ها و شکستن سکوت را برایشان محدود می‌کند و در حالی که زنان امید به حمایت و موفقیت در مطالبه حقوق خود را ندارند سکوت می‌کنند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها