کد خبر: 452636
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۷ ۰۹:۱۰:۵۳
| |

مهم‌ترین نکات درباره آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان

آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یکی از بیماری‌های ویروسی خطرناک پرندگان است که معمولا در فصل مهاجرت از طریق پرندگان مهاجر منتقل می‌شود. طی هفته‌های گذشته مشاهده این بیماری در سه استان مازندران، اردبیل و مرکزی گزارش شده و باعث افزایش نگرانی‌ها از گسترش این بیماری به استان‌های دیگر کشور شده است.

مهم‌ترین نکات درباره آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان
کد خبر: 452636
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۷ ۰۹:۱۰:۵۳

اعتمادآنلاین| ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان می‌تواند به سرعت منتشرشود و پرندگان، حیوانات و انسان‌های بسیاری را بیمار کند. از این رو در ادامه به 10 نکته درباره این بیماری بر اساس اطلاعات سایت سازمان محیط زیست اشاره شده است:

آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یک بیماری ویروسی است که ویروس آن سه نوع تیپ B, A و C دارد که تیپ A می‌تواند علاوه بر پرندگان باعث ایجاد بیماری در انسان ‌شود و بـه ایـن دلیـل اسـت کـه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به عنوان بیماری مشترک میان انسـان و حیـوان شـناخته شده و مبارزه با آن در دنیا بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این بیماری می‌تواند تهدیدی بزرگ برای سلامتی انسان‌ها محسوب شود.

پرندگان وحشی و آبزی مانند پرندگان مهاجر می‌توانند بدون اینکه خود مبتلا به بیماری شوند ویروس‌های آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را با خود جابه‌جا کنند همچنین مرغ و خروس، بوقلمون، مرغ شاخدار، پرندگان زینتی و شتر مرغ از جمله پرندگان حساس به بیماری هستند.

علائم بیماری آنفلوآنزا در پرندگان شامل شروع ناگهانی تلفات با روند افزایش در گله، بی‌حالی شدید، پژمردگی و دور هم جمع شدن گله، کاهش شدید مصرف دان، افت ناگهانی و شدید تولید تخم مرغ روزانه، علائم تنفسی حاد و سیاه شدن و خونریزی تاج، ریش و ساق پا می‌شود.

این بیماری از طریق تماس با پرندگان وحشی و پرندگان آبزی آلوده، تماس با طیور آلوده، از طریق کفش، لباس، خودرو، آب، دان و مدفوع و بستر آلوده، سگ و گربه به عنوان ناقلان مکانیکی، تهیه دان از منابع غیر مطمئن به‌خصوص کانون‌های آلوده، پراکنده شدن کود مرغداری به محیط اطراف وعدم پاکسازی و ضد عفونی کامل محل نگهداری مرغ و لوازم و تجهیزات قبل از پرورش جوجه منتقل می‌شود.

از عوامل خطرزا در انتقال و گسترش این بیماری جابه‌جایی قانونی یا غیرقانونی پرندگان از مرز به داخل کشور و بازارچه‌های فروش پرندگان مهاجر است. این در حالیست که یکی از بزرگترین بازارهای فروش پرندگان مهاجر در استان مازندران قرار دارد؛ استانی که به تازگی مشاهده آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در آن گزارش شده است.

به‌منظور پیشگیری از این بیماری لازم است از ورود پرندگان وحشی به محل نگهداری مرغ از طریق نصب توری و ترمیم خرابی‌های آن جلوگیری شود، اصول بهداشتی و امنیت زیستی در مرغداری های صنعتی رعایت شود، محل پرورش مرغ و تجهیزات آن قبل از جوجه‌ریزی ضد عفونی کامل و از ورود حیوانات دیگر به عنوان ناقلان مکانیکی به محل پرورش مرغ ممانعت شود همچنین ضرورت دارد که هر نوع کاهش شدید مصرف دان، کاهش شدید تولید یا افزایش تلفات به نزدیکترین پست دامپزشکی اعلام شود.

در شرایطی که بیماری فوق حادپرندگان در برخی استان‌های کشور گزارش شده است، توصیه می‌شود که صاحبان طیور بومی در صورت مشاهده تلفات در طیور، مراتب را به‌سرعت به نزدیکترین پست دامپزشکی اعلام کنند همچنین شهروندان از تهیه گوشت مرغ از مراکز غیر مجاز و عرضه‌کنندگان و کشتار کنندگان دوره گرد خودداری کنند و گوشت مرغ مصرفی خود را به‌صورت بسته بندی شده تازه یا منجمد و از مراکز مجاز تهیه کنند.

وقوع همه‌گیری بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرنگان غیر قابل پیش‌بینی است و سرعت انتشار این بیماری بسیار بالاست. پرندگان بیمار درمان نمی‌شوند بلکه یا می‌میرند و یا باید آن‌ها را از بین برد. بیماری درصورت شیوع عواقب اجتماعی واقتصادی گسترده‌ای به همراه دارد چراکه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان می‌تواند به‌عنوان بیماری مشترک، سلامت و بهداشت یک جامعه را تهدید کند.

این ویروس توانایی تغییر و جهش دارد به این معنی که ممکن است ویروس آنفلـوانزای پرندگان با نوع دیگری از ویروس مانند آنفلوانزای انسانی ترکیب شود و نوع کـاملا جدیـدی را به‌وجود آورد بنابراین تازمانی که واکسـن و داروی مناسـب ایـن نـوع جدیـد ویروس تهیـه و عرضه شود خطرهمه‌گیری وسیع برای حیوانات و انسان‌ها وجود دارد.

مبارزه با این بیماری زمانی موفق است که تمـام کسـانی کـه بـا پرنـدگان در ارتبـاط هستند ماننـد روسـتاییان، کارکنـان مرغـداری‌هـای صـنعتی و سـنتی، فروشـنده‌هـای دوره‌گرد طیور، دامپزشکان وکارکنان دامپزشکی و کشتارگاه‌ها، کارگاه‌های پَرشویی وتبدیل ضایعات، مراکز توزیع وعرضه مـرغ، فروشـگاه‌هـا و نمایشـگاه‌هـای پرندگان زینتی و مردم آگاهی خود را افزایش دهند، ضـوابط بهداشتی را رعایت و با مسئولان همکاری کنند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها