کد خبر: 452679
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۷ ۱۰:۴۵:۲۷
| |

فیلم مستند هوبره

مستند هوبره در طی حدود 10 سال ساخت، از یک اثر رفتارشناسانه جانوری به یک مستند اجتماعی محیط زیستی تبدیل شد که سازندگانش همراه با آن سختی های زیادی را متحمل شدند.

فیلم مستند هوبره
کد خبر: 452679
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۷ ۱۰:۴۵:۲۷

اعتمادآنلاین| هوبره نام مستندی است به کارگردانی مشترک فتح‌اله‌ امیری و نیما عسگری که به پرنده‌ای خاص و در حال انقراض می‌پردازد؛ پرنده‌ای که گویا نماد استان یزد است و اگر چه شکارش ممنوع است اما عده‌ای آن را در تله‌ها گیر انداخته و به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس می‌فروشند.

فتح‌الله امیری درباره این مستند می‌گوید: سال 90 تصمیم گرفتیم مستندی درباره هوبره بسازیم و به شهرها و مناطق مختلفی باید سفر می‌کردیم. قصد ما از ساخت این مستند توجه به رفتارهای خاص این پرنده بود، ولی هر چه جلو رفتیم متوجه شدیم یکسری حاشیه‌های عجیبی اطراف این موجود است از جمله شکار غیرقانونی، فروش و قاچاق آن و حتی جمع آوری و از بین بردن تخم‌های پرنده. به این ترتیب از سال 93 یعنی سه سال پس از شروع کار، سوژه اصلی از یک مستند رفتارشناسانه به یک مستند اجتماعی محیط زیستی تغییر کرد.

او با اشاره به اینکه فیلمبرداری این مستند چند ماه قبل و در همین سال 99 تمام شده است، ادامه می‌دهد: گروه ما همیشه در ساخت چنین مستندهایی سعی کرده فقط یک فیلم نسازد. گاهی دوربین را کنار گذاشتیم و با مردم صحبت کرده‌ایم و تلاش خود را برای اثرگذاری در موضوع مستند، انجام می‌دهیم اما واقعیت این است که در مورد هوبره و زندگی مردمی که در مناطق زیست این پرنده مهاجر ساکن هستند، ابعاد بسیار گسترده‌ و گاهی در حد فاجعه اجتماعی و اقتصادی وجود دارد، یعنی زندگی برخی از آن‌ها چنان سخت است که حرف یک فیلم مستند آنقدر برایشان اهمیت ندارد چون صرفا به دنبال لقمه‌ای نان هستند.

وی تاکید می‌کند: در مستند «هوبره» سعی کردیم بدون هیچ موضع‌گیری و جانب‌داری از سازمان یا گروه خاصی به روایت وضع زیستی این پرنده در ایران و زندگی افرادی که هوبره را قاچاق می‌کنند، بپردازیم. ما برای ساخت مستند حتی جان خود را به خطر انداختیم تا جایی که در "میناب" به ما هشدار داده شد که منطقه را ترک کنیم و در "قطر" مجبور به فیلمبرداری بدون مجوز شدیم.

امیری که سال گذشته فیلم «قرقبان» را هم به کارگردانی مشترک نیما عسگری در جشنواره داشت، یادآور می‌شود: سال قبل تا روزهای پایانی جشنواره فیلم ما جزو آثار برتر از نگاه تماشاگران بود، اما حتی برای یک جایزه هم نامزد نشد. البته در جشنواره‌های خارجی موفق بود و برای فیلم هوبره هم قصد داریم آن را برای نمایش در جشنواره‌های دیگر دنیا آماده کنیم، البته با توجه به آنچه در موضوع قاچاق این پرنده وجود دارد و اشاره‌هایی که به کشورهای عربی منطقه هم هست تلاش خواهیم کرد که فیلم دچار سیاه نمایی نشود، چرا که اصولا چنین مستندهایی فراتر از بحث سینما هستند و باید ابعاد دیگری را هم مورد توجه قرار داد.

او در پایان درباره برگزاری مجازی جشنواره مستند سینما حقیقت هم گفت: با توجه به شرایط کرونا برگزاری آنلاین جشنواره اتفاق خوبی است و امیدوارم سال آینده هم این بخش همچنان حفظ شود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها