بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس:

توافق تجارت آزاد با اتحادیه اروپا خیلی بعید است

نخست‌وزیر انگلیس در تماس تلفنی با رئیس کمیسیون اروپا گفت: احتمال دستیابی به توافق تجارت آزاد خیلی بعید است مگر آنکه اتحادیه اروپا موضع خود را تغییر دهد.

توافق تجارت آزاد با اتحادیه اروپا خیلی بعید است
کد خبر: 452808
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۸ ۰۸:۵۹:۰۰

اعتمادآنلاین| نخست وزیر انگلیس عصر پنجشنبه در تماس تلفنی با «اورسولا فون درلاین» رئیس کمیسیون اروپا با اشاره به اندک زمان باقی‌مانده تا پایان دوره گذار خروج لندن از اتحادیه اروپا تصریح کرد: احتمال دستیابی به توافق تجارت آزاد خیلی بعید است مگر آنکه اتحادیه اروپا موضع خود را تغییر دهد.

بوریس جانسون عنوان کرد که مذاکرات دو طرف در شرایط سختی قرار دارد. وی با بیان این ادعا که لندن تا حد ممکن تلاش می‌کند تا درخواست‌های معقول طرف اروپایی را اجابت کند تصریح کرد: به رغم اینکه فاصله اختلافات کم شده اما همچنان برخی مسائل اساسی باقی‌مانده است.

نخست‌وزیر انگلیس عنوان کرد که اگر در فرصت باقی‌مانده توافق حاصل نشد، انگلیس مانند و اتحادیه اروپا مانند دوست یکدیگر را ترک کرده و آینده روابط دو طرف مشابه معیارهای رابطه اتحادیه با استرالیا خواهد بود. دو طرف در این گفت‌وگو توافق کردند تا در تماس نزدیک با یکدیگر باشند.

رئیس کمیسیون اروپا دیروز (چهارشنبه) برای اولین بار از پیشرفت در واپسین روزهای مذاکرات انگلیس و اتحادیه اروپا خبر داد.

فون‌درلاین با ایراد سخنانی در پارلمان اروپا بیان داشت که هنوز قادر به اعلام قطعی توافق یا عدم توافق با انگلیس نیست؛ اما می‌تواند اعلام کند که مسیر رسیدن به توافق پیدا شده است. وی افزود: این مسیر خیلی باریک است اما وجود دارد.

رئیس کمیسیون اروپا توضیح داد که دو طرف برای عبور از بسیاری از اختلافات، به راه‌حل‌هایی رسیده‌اند اما هنوز مساله دسترسی به آب‌های غنی سواحل انگلیس برای صیادان اروپایی و شرایط برابر برای نیروی کار دو طرف حل نشده است.

او با این حال خاطرنشان کرد که اختلاف نظر بر سر نقش دیوان دادگستری اروپا در اختلاف‌های طرفین به‌طور عمده رفع شده و لذا روزهای آینده سرنوشت‌ساز خواهد بود.

اتحادیه اروپا که پیشتر خواستار حفظ دسترسی کامل به آب‌های انگلیس بود پیشنهاد کرده که صیادان اروپایی از 18 درصد سهمیه قبلی ماهیگیری خود صرف نظر خواهند کرد. با این حال انگلیس می خواهد 80 درصد سهمیه صیدهای اروپا به این کشور مرجوع شود.

فون درلاین گفت که مذاکرات در این باره خیلی دشوار است. «گاهی اوقات به نظر می‌رسد که مسائل قابل حل نیستند» وی با این حال عنوان کرد که مذاکره کنندگان به تلاش‌های خود برای رسیدن به توافق ادامه می‌دهند.

انگلیس 31 ژانویه 2020 (11 بهمن 1398) رسماً اتحادیه اروپا را پس از چهار دهه عضویت ترک کرد. این کشور تا پایان امسال تابع مقررات اتحادیه اروپاست بدون آنکه حق رأی داشته باشد. دو طرف در 10 ماه گذشته تلاش کردند تا برای دوران پسابرگزیت به یک توافق تجارت آزاد دست یابند اما تاکنون این امر محقق نشده است.

اگر مذاکرات به نتیجه نرسد آینده روابط دو طرف از سال آینده میلادی (2021) بر مبنای تعرفه‌های سازمان تجارت جهانی خواهد بود که براساس ارزیابی‌های صورت گرفته به نسبت، ضربه بیشتری را به اقتصاد انگلیس خواهد زد.

منبع: انتخاب

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها