بغداد و آنکارا درباره مسائل مرزی، «پ‌ک‌ک» و پرونده آب به توافق رسیدند

یک پایگاه عربی به نقل از منابعی در هیأت همراه نخست‌وزیر عراق در سفر به ترکیه خبر داد که آنکارا و بغداد در ارتباط با پرونده آب، حزب کارگران کردستان «پ‌ک‌ک‌»، مرزها و همکاری تجاری به تفاهماتی دست پیدا کردند.

بغداد و آنکارا درباره مسائل مرزی، «پ‌ک‌ک» و پرونده آب به توافق رسیدند
کد خبر: 452827
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۸ ۰۹:۵۳:۵۰

اعتمادآنلاین| یک پایگاه عربی به نقل از منابعی در هیأت همراه نخست‌وزیر عراق در سفر به ترکیه خبر داد که آنکارا و بغداد در ارتباط با پرونده آب، حزب کارگران کردستان «پ‌ک‌ک‌»، مرزها و همکاری تجاری به تفاهماتی دست پیدا کردند.

پس از دیدار روز گذشته «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در آنکارا، برخی منابع خبر دادند که دو طرف در ارتباط با چند موضوع به تفاهماتی دست پیدا کرده‌اند.

چند منع عراقی در هیأت همراه نخست‌وزیر عراق در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری «العربی الجدید»، دیدار الکاظمی با اردوغان را «ثمربخش و مثبت» توصیف کردند.

به گفته منابع یادشده، دو طرف درباره موضوعات مختلفی رایزنی کرده‌اند که مهم‌ترین آنها پرونده آب (دجله و فرات)، حزب کارگران کردستان «پ‌ک‌ک»، عملیات‌های کنونی ترکیه در داخل خاک عراق و مناطق مرزی عراق در منطقه کردستان و همچنین موضوع همکاری اقتصادی،‌ سرمایه‌گذاری ترکیه در عراق، لغو روادید، احداث یک گذرگاه زمینی جدید میان عراق و ترکیه در کنار گذرگاه «ابراهیم الخلیل» و چند مسئله دیگر مثل حمایت آنکارا از عراق در مبارزه با تروریسم بوده است.

این منابع در ادامه همچنین خبر دادند که دو طرف در ارتباط با برخی مسائل در نشست روز گذشته به توافق نهایی رسیده‌اند که اغلب آنها نیازی به موافقت پارلمان دو کشور ندارد زیرا به اختیارات دولتی مربوط هستند.

در این گزارش همچنین اشاره شده است که مقامات‌ ارشد امنیتی و نظامی عراق و چند مقام از وزارتخانه‌های این کشور الکاظمی را در در سفر به ترکیه همراهی کرده‌اند و قرار بوده که شامگاه روز گذشته، با همتایان ترکیه‌ای خود دیدار و گفت‌و‌گو داشته باشند.

خبرگزاری رسمی عراق ظهر روز گذشته خبر داد که نخست‌وزیر این کشور در صدر هیأتی بلندپایه وارد آنکارا شده است.

پیش از سفر الکاظمی به آنکارا، «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق با «مولود چاووش اوغلو» همتای ترکیه‌ای خود دیدار و درباره مسائل مخلتفی ازجمله آب، اقتصاد و امنیت گفت‌و‌گو کرده بود.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها