پریسا پرشاد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در یادداشتی مطرح کرد:

دلایل حمایت اسراییل از جمهوری آذربایجان

اسرائیل خواهان این است که روابط ایران را با کشورهای منطقه ضعیف کرده و یا ایران با کشورهای ضعیف در ارتباط نزدیک باشد. کریدور ترک مابین ترکیه و آذربایجان که نه تنها یک امتیاز قابل توجه برای ترکیه است برای اسراییل هم یک برد محسوب می‌شود و دست ایران از این اتحاد کوتاه می‌شود.

دلایل حمایت اسراییل از جمهوری آذربایجان
کد خبر: 452941
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۸ ۱۶:۰۸:۰۰

اعتمادآنلاین| پریسا پرشاد فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی نوشت: نگاه اسراییل به جمهوری آذربایجان نگاهی چندوجهی است که هرکدام از آنها به تنهایی علت سیاسی و استراتژیک خوبی است برای حمایت اسرائیل از جمهوری آذربایجان که علاوه بر دسترسی به انرژی و بازار سلاح باید به یکی از این موارد که نزدیکی ارمنستان به ایران است اشاره کرد.

اسرائیل خواهان این است که روابط ایران را با کشورهای منطقه ضعیف کرده و یا ایران با کشورهای ضعیف در ارتباط نزدیک باشد. کریدور ترک مابین ترکیه و آذربایجان که نه تنها یک امتیاز قابل توجه برای ترکیه است برای اسراییل هم یک برد محسوب می شود و دست ایران از این اتحاد کوتاه میشود.

اگر چه ایران با موضع گیری منطقی در جنگ قره باغ دستاوردی نداشت اما با دو همسایه شمالی دچار تنش های استراتژیک هم نشد. ایران خوب این موضوع را درک کرد که وارد جنگ شدن و طرف هرکدام را گرفتن دستاوردی جز درگیری های طولانی مدت دیپلماتیک برایش نخواهد داشت.


از طرفی دیگر آنچه که در حمایت اسراییل از جمهوری آذربایجان دارای اهمیت است و مغفول مانده تک صدا بودن اسراییل در نسل کشی است.


ارمنستان با مستندات تاریخی هر ساله علیه نسل کشی عثمانی ( ترکیه) مراسم یادبود برگزار می کند و ارامنه جهان و ایران هم این مراسم را با تبلیغات گسترده ای برگزار می کنند.


اسراییل می خواهد برند تجربه نسل کشی در جهان فقط در اختیار او باشد و این موضوع با ضعیف شدن ارمنستان قطعا بار تبلیغاتی نسل کشی ارامنه را کم رنگ تر خواهد کرد.


چرا که اسراییل خود را به عنوان یک کشور یهودی می نامند و تحمل یک کشور با نام شاخه ای از مسیحت و تجربه نسل کشی برایش دشوار است.

منبع: توسکانیوز

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها