کد خبر: 453127
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۹ ۱۳:۲۷:۲۰
| |

انتقاد از ترامپ به خاطر سکوت در برابر حملات سایبری به دولت

دونالد ترامپ تحت فشار فزاینده‌ای برای پاسخ علنی به هک سایبری گسترده علیه دولت آمریکا قرار گرفته است، حمله‌ای که از سوی یکی از سناتورها به "اعلام جنگ" تشبیه شده و روس‌ها مظنون به انجام آن هستند.

انتقاد از ترامپ به خاطر سکوت در برابر حملات سایبری به دولت
کد خبر: 453127
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۹ ۱۳:۲۷:۲۰

اعتمادآنلاین| رئیس جمهور آمریکا در حال رویارویی با تماس‌هایی از سمت سناتورهای جمهوری‌خواه و دموکرات برای محکوم کردن حمله‌ای است که تصور می‌شود به مدت 9 ماه بدون شناسایی شدن، در جریان بوده و سناتورها همچنین خواهان اعلام اقدامات برای مقابله با این تهدید هستند.

به گفته متخصصان سایبری، مقیاس این حمله آنلاین بی‌سابقه بوده و پنتاگون، اف‌بی‌آی، وزارت خزانه‌داری، وزارت خارجه و حتی آژانس‌های امنیتی هسته‌ای آمریکا مشمول این حمله شده‌اند.

تصور می‌شود هکرها از طریق به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری، به شبکه‌های دولت آمریکا دسترسی پیدا کرده‌اند که به طور بالقوه به آن‌ها اجازه سرقت اطلاعات و دستیابی به جایگاه‌هایی به منظور ایجاد اختلال گسترده را می‌دهد.

نمایندگان کنگره که اطلاع‌رسانی در مورد این حمله سایبری را بر عهده داشتند، انگشت اتهام خود را به سمت روسیه نشانه رفته‌اند، چنانکه مقامات ناشناس دولت آمریکا نیز در گزارش‌های رسانه‌ای روسیه را مقصر دانسته‌اند؛ این در حالی است که تحقیقات در مورد ریشه حملات و تأثیر آن‌ها هنوز جاری است.

با وجود تیترهای روزنامه‌ها و اخباری که به طور برجسته‌ای به جزئیات هشدار دهنده این حمله می‌پردازند و سکوت دونالد ترامپ در این مورد، سناتورها به طرزی باورنکردنی در حال درخواست از ترامپ برای صحبت پیرامون این موضوع هستند.

"میت رامنی"، سناتور یوتا و نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری 2012، از سکوت "بدون توجیه و بی‌عملی" کاخ سفید نسبت به حملات هکری انتقاد کرد.

وی در مصاحبه‌ای گفت: آنچه بیش از همه‌چیز حیرت‌انگیز تلقی می‌کنم، این است که هک سایبری با چنین ماهیتی، معادل مدرن بمب‌افکن‌های روسی است که بدون شناسایی شدن بر فراز سراسر آمریکا پرواز می‌کنند.

وی ادامه داد: بنابراین امنیت ملی ما فوق‌العاده آسیب‌پذیر است. و در این وضعیت، عدم ابراز حمله و اعتراض کاخ سفید و در نظر گرفتن اقدام تنبیهی، واقعاً، واقعاً خارق‌العاده است.

دیک دوربین، دومین سناتور ارشد دموکرات نیز این حملات را "اعلام مجازی جنگ" دانست و از دونالد ترامپ به خاطر نزدیکی‌اش به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه انتقاد کرد و گفت ترامپ، پوتین را بهترین دوست خود می‌خواند.

"ریچارد بلومنتال"، یک سناتور دموکرات دیگر نیز درباره این حمله "گسترده" اظهار کرد: تاکنون هیچ مقام مسئولی صحبت نکرده. همین حالا برای مردم آمریکا شفاف‌سازی کنید.

جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا نیز به ناکامی دونالد ترامپ در صحبت در این باره استناد کرده و روز پنجشنبه در بیانیه‌ای گفت که او زمانی که به قدرت برسد، "در برابر حملات سایبری به ملت بیکار نخواهد ایستاد.

ترامپ به طور مداوم نسبت به بی‌اعتبار کردن علنی پوتین اکراه داشته و به ویژه زمانی که دخالت مسکو انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا را مورد سؤال قرار داد، در برابر مدیران اطلاعاتی آمریکا به شکل مناقشه‌آمیزی طرف رئیس جمهور روسیه را گرفت.

تا اوایل بعد از ظهر روز جمعه، دونالد ترامپ در واشنگتن دی‌سی اظهارنظری در مورد هک نکرده بود. وی در عوض در مورد "حیله‌بازی روسیه" توییت کرد، اصطلاحی که او برای تحقیقات در مورد دخالت روسیه در مبارزات انتخاباتی 2016 به کار می‌برد.

مایکروسافت، غول نرم‌افزاری آمریکا هشدار داد که دست‌کم 40 مشتری این شرکت، از جمله مشتریان بریتانیایی، در معرض هک سولارویندز متصل به روسیه که ایالت‌های آمریکا و آژانس‌های دولتی را هدف قرار داده بود، قرار گرفته‌اند.

این شرکت اسامی قربانیان هک را نام نبرده اما گفته که این حمله سایبری شامل آژانس‌های دولتی و شرکت‌های آی‌تی شده است. مایکروسافت گفت چهار مورد از پنج شرکت در آمریکا و نزدیک به نیمی از آن‌ها شرکت‌های فناوری هستند.

"برد اسمیت"، رئیس مایکروسافت آمریکا اظهار کرد: این جاسوسی معمول، حتی در عصر دیجیتال نیست. در عوض، نمایانگر عمل بی‌پروایی است که آسیب‌پذیری جدی فناورانه برای آمریکا و جهان ایجاد کرد.

حمله‌کنندگان که تصور می‌شود برای دولت روسیه کار می‌کنند، از طریق ایجاد یک آسیب‌پذیری در نرم‌افزار "اوریون" سولارویندز که برای نظارت بر شبکه‌های آی‌تی مورد استفاده قرار می‌گیرد، به شبکه‌های کامپیوتری راه یافتند.

بخش‌های عمده‌ای از سرویس سلامت ملی بریتانیا (NHS) در کنار ادارات دولتی از جمله وزارت کشور بریتانیا، وزارت دفاع و ستاد ارتباطاتی دولت انگلیس (GCHQ)، از مشتریان سولارویندز بوده‌اند.

سولارویندز روز دوشنبه تأیید کرد که 18 هزار مشتری، نرم‌افزار تحت مورد تأثیر را دانلود کرده‌اند و آن را به یک هک دولتی نسبت داد.

یک منبع امنیتی گفت سرویس‌های امنیتی روز جمعه در حال بررسی سرنخ‌های جدیدی که این هفته از تحقیقات آمریکا به دست آمده، بوده‌اند که به این نگرانی‌های تازه انجامیده که هکرهای روسیه توانسته باشند به سیستم‌های حساس انگلیس، دسترسی پیدا کنند.

احتمال دارد محققان بریتانیایی دوره کریسمس به منظور کشف شواهدی مبنی بر دسترسی کامپیوترهای تحت کنترل هکرهای روس به اطلاعات، به بررسی سرورهای سیستم‌های آی‌تی دولت بپردازند.

در موردی جداگانه، اختلافی نیز بر سر آن درگرفته که آیا پنتاگون جلسات توجیهی با تیم انتقالی بایدن را متوقف کرده یا خیر.

وب‌سایت خبری اکسیوس گزارش کرد جلسات توجیهی به طور ناگهانی به پایان رسیده است. یک مقام پنتاگون گفت به خاطر تعطیلات، توافقی دوط‌رفه بر سر پایان جلسات وجود داشته است.

با این وجود، یک چهره ارشد تیم انتقالی بایدن این ادعا را رد کرد و خواستار ادامه جلسات طی دوره کریسمس شد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها