آیا مجلس طرح اصلاح قانون انتخابات را دوباره اصلاح می‌کند؟

قائم مقام وزیر کشور با اشاره به طرح اصلاح قانون انتخابات گفت: تعداد زیادی از بندها با بررسی شورای نگهبان ایراد به آن وارد می شود و مجلس باید تعدادی را حذف و یا اصلاح کند.

آیا مجلس طرح اصلاح قانون انتخابات را دوباره اصلاح می‌کند؟
کد خبر: 453242
|
۱۳۹۹/۰۹/۳۰ ۰۹:۲۹:۵۹

اعتمادآنلاین| محمدجواد کولیوند، قائم مقام وزیر کشور با بیان اینکه در ثبت نام ریاست جمهوری چون یک سری شاخص ها وجود ندارد، تعداد افرادی که ثبت نام می کنند بسیار زیاد است، اظهار کرد: قانون در اصل 115 شاخص ها و معیارهای اصلی افرادی که می خواهند ثبت نام کنند را برای ریاست جمهوری مشخص کرده است مانند، رجال سیاسی، رجال مذهبی، مدیر و مدبر. شرایط افرادی که ثبت نام می کنند، دو قسمت (عمومی و اختصاصی) است.

او افزود: در تفسیر شورای نگهبان از صفر تا 100 اصل 99 قانون اساسی، انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و خبرگان و رهبری نظارت و تایید صلاحیت به شورای نگهبان داده شده است، هر موضوعی که در بحث قانون اساسی نیامده باشد ما بخواهیم به عنوان شرایط اختصاصی اضافه کنیم، طبیعتا شورای نگهبان رد می کند.

کولیوند گفت: در سیاست های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در سال 95، در رابطه با اصلاح قوانین، فکر می کنم یکی از بندهای آن این است که معیارها و شاخص های رجال سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر را گفته که توسط شورای نگهبان باید تایید شود.

او ادامه داد: در این حالت دو اتفاق می افتد؛ اگر شورای نگهبان برخی بندها را تایید کرده و به مجلس داده که نمایندگان آن را در قانون قرار بدهند، طبیعتا تغییری نمی شود یا حذف و بندی نمی توانند اضافه کنند اما اگر شورای نگهبان آن را ننوشته و قانون گذار انجام داده، احتمال اینکه شورای نگهبان بررسی و رد کند، وجود دارد.


نماینده پیشین مجلس متذکر شد: ما با یک پارادوکسی مواجه هستیم و آن اینکه، تعداد زیادی از افراد ثبت نام می کنند. چه شرایطی را باید ایجاد کنیم تا تعداد زیادی ثبت نام نکنند و کسانی که واقعا شرایطش را دارند ثبت نام کنند که این ها می شود شرایط عمومی ثبت نام کننده اما شرایط اختصاصی که همان بحث تشخیص رجال سیاسی، مدیر، مدبر، ولایتمداری و التزام عملی به ولایت فقیه بوده که اینها در حوزه اختیارات شورای نگهبان است.

او در پایان اظهار کرد: با این رویه ای که جلو می رویم، تعداد زیادی از بندها با بررسی شورای نگهبان ایراد به آن وارد می شود و مجلس باید تعدادی را حذف و یا اصلاح کند.

منبع: برنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها