کد خبر: 453279
|
۱۳۹۹/۰۹/۳۰ ۱۱:۰۰:۵۷
| |

تیر یلدا هم به سنگ خورد؛

کرونا هم بلای جان آجیل فروش‌ها شد!

فقط چندساعت مانده به طولانی‌ترین شب سال و آغاز فصل زمستان، بازار خشکبار و آجیل طبق سنت هر ساله آماده تامین تقاضای این ایام می‌شود و اکنون نیز کم‌وبیش بازار آجیل و خشکبار داغ شده و آجیل شب یلدا در مغازه‌های سطح شهر عرضه می‌شود.

کرونا هم بلای جان آجیل فروش‌ها شد!
کد خبر: 453279
|
۱۳۹۹/۰۹/۳۰ ۱۱:۰۰:۵۷

اعتمادآنلاین| پس از روزهای پایانی اسفند که اصلی‌ترین دوره برای خرید آجیل و خشکبار است، بیشترین تقاضای خرید برای آجیل و خشکبار مربوط به آذرماه است، چرا که یلدا در راه است.

با نزدیک شدن به اواخر آذر ماه و نزدیک شدن شب یلدا، مغازه‌های آجیل فروشی با رفت و آمد بیشتر مردم روبرو هستند و بازار خشکبار رونق بیشتری می‌گیرد.

اما امسال با شیوع ویروس کرونا، بازار آجیل شب عید و شب یلدا رنگ و روی دیگری به خود گرفت و هرچند بسیاری از اصناف از جمله آجیل فروشان به امید خارج شدن از رکود بازار در روزهای منتهی به شب یلدا دلخوش بودند که مردم با خرید آجیل و میوه، سور و سات برپایی این مراسم را فراهم کنند، اما متولیان سلامت هرچه به این روز نزدیک‌تر شدیم مضطرب‌تر شدند چراکه یکی از دلایل اصلی ابتلای افراد به ویروس کرونا شرکت در دورهمی‌ها و مکان‌های برگزاری چنین مراسم‌هایی است که اینگونه رفتارها را زمینه ساز بازگشت به روزهای قرمز و پرخطر و افزایش آمار ابتلا و مرگ و میر می‌دانند.

برخی آجیل ها گندیده است!

علی که در یکی از آجیل فروشی های قدیمی شهر اراک کار می‌کند از مشکلات اقتصادی و ضررهای ناشی از تعطیلی صنوف صحبت می‌کند و می‌گوید: خداراشکر که در این چندماهه کم و بیش مشتری ها برای خرید آجیل رفت و آمد داشتند چراکه به آجیل ما اعتماد دارند اما هستند برخی آجیل فروشی هایی که برخی اقلام موجود در مغازه‌‍شان گندیده و خراب شده است.

وی افزود: در این دوران برخی برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود اگر شده از هزینه پوشاک و سرگرمی بکاهند استفاده از آجیل را ترک نمی‌کنند.

علی اضافه کرد: البته با افزایش قیمت‌ها، قطعا میزان خرید کاهش پیدا کرده است.

فروشنده دیگری در این خصوص گفت: تعطیلی ها باعث شد مدتی سرکار نیاییم و این یعنی از حقوق خبری نیست و در صورت اعتراض هم قطعا با جمله "هر جور راحتی از فردا نیا" مواجه خواهیم شد. دلمان به شب یلدا خوش بود که متاسفانه بازار یلدا هم رونقی ندارد، بیشتر خریدها برای تازه عروس‌هاست.

وی ادامه داد: برخی از فروشندگان اقلام خود را به قیمت فاکتور می‌فروشند که متضرر نشوند.

ماهی 7 میلیون اجاره!

رضا صاحب یک آجیل فروشی است و در حالی که مشغول جمع کردن سفارش مشتری بود گفت: خودتان که می‌بینید مردم کمابیش خرید می‌کنند، اما نه به مقدار زیاد، چراکه قیمت ها بسته به نوع آجیل به طور میانگین حدود 10 تا 20 درصد افزایش داشته است.

وی بیان کرد: تسهیلات کرونایی هم که کارساز نیست، اگر توانایی داشتیم تسهیلات با سود 18 درصد را پس بدهیم اصلا چرا باید وام می گرفتیم. ای کاش کمی ما را درک می‌کردند، ماهیانه 7 میلیون تومان اجاره مغازه می‌دهم.

چهار پاکت آجیل، 745 هزار تومان!

یکی از افرادی که برای خرید در مغازه حضور داشت، پس از پرداخت وجه گفت: واقعا خودمان خنده‌مان می‌گیرد. اینکه چهار پاکت آجیل که هر کدام کمتر از یک کیلوست 748 هزار تومان فاکتور شود! واقعا خنده دار است.

من ماهیانه دو میلیون درآمد دارم اگر بخواهم ماهی 800 هزار تومان خرج آجیل کنم که دیگر نمی‌شود زندگی کرد، از طرفی هم می‌گویند سیستم بدنی خود را تقویت کنید، خودمان در اوضاع خودمان سردرگم مانده‌ایم.

به داد مردم برسید

خانم سالمند دیگری گفت: پسرم به تازگی ازدواج کرده و امسال باید برای عروسم شب یلدا مراسم بگیریم، واقعا نمی‌دانم چگونه آجیل برای این مهمانی بخرم. طبق برآوردی که انجام دادم حدود دو میلیون تومان باید برای آجیل هزینه کنیم، کادو و کیک و باقی مخلفات هم که به کنار ...

قیمت ها روز به روز افزایش دارد و هیچگونه مدیریتی هم نمی‌شود.ای کاش به داد مردم برسند.

افزایش 50 درصدی قیمت آجیل

رئیس اتحادیه قناد، آبمیوه و بستنی اراک نیز در این خصوص گفت: شیوع ویروس کرونا و ترس مردم از دورهمی‌ها به منظور جلوگیری از شیوع این ویروس، باعث شده استقبال مردم برای خرید آجیل همانند سال‌های قبل نباشد که البته این معضل شامل حال اکثر صنوف می‌شود.

حسن شمس با بیان که افزایش قیمت‌ها نیز در این کاهش خرید بی تاثیر نبوده ادامه داد: نسبت به مدت مشابه سال قبل قیمت آجیل به صورت میانگین حدود 50 درصد افزایش داشته و در برخی اقلام افزایش قیمت 100 درصدی و در برخی اقلام افزایش 20 درصدی ایجاد شده است.

وی بیان کرد: پسته به طور میانگین با افزایش 40 درصدی از 120 هزارتومان به 180 هزار تومان رسیده، فندق 100 درصد افزایش قیمت، تخمه آفتابگردان 20 درصد، نخودچی 50 درصد، تخمه ژاپنی 20 درصد، تخمه کدو 40 درصد داشته است.

رئیس اتحادیه قناد، آبمیوه و بستنی اراک در خصوص آجیل مخلوط با اشاره به اینکه قیمت این نوع آجیل متناسب با نوع ترکیب آجیل محاسبه می‌شود، اضافه کرد: میانگین آجیل شور کیلویی 100 تا 120 هزارتومان و آجیل چهارمغز حدود280 هزارتومان و به همین تناسب در سایر مخلوط‌ها قیمت متفاوت است.

شمس در خصوص قیمت انواع شیرینی خاطرنشان کرد: قیمت شیرینی برای شب یلدا افزایش 25 درصدی داشته است. طبق نرخنامه ارائه شده به صنوف، قیمت شیرینی تر هر کیلو 36 هزار تومان، شیرینی خشک از جمله پای سیب و پای نارگیل و ... بین 26 تا 27 هزارتومان تعیین شده است.

وی بیان کرد: حدود 2.5 درصد قنادی ها در پی شیوع ویروس کرونا به تعطیلی کشیده شدند و این در حالی است که هر ساله حدود 5 درصد افزایش درخواست جواز در این صنف وجود داشته و در مجموع افت هفت و نیم درصدی فعالیت در این صنف مشاهده می‌شود.

رئیس اتحادیه قناد، آبمیوه و بستنی اراک تصریح کرد: از مردم تقاضا داریم کالای مصرفی خود را از واحدهای دارای جواز خریداری کنند چراکه در غیر این صورت اتحادیه مسئولیتی در قبال مشکلات احتمالی خرید آنها ندارد. در صورت دریافت گزارش یا مشاهده هرگونه تخلف، گران‌فروشی، کم‌فروشی و بی‌کیفیتی، در اسرع وقت بررسی لازم انجام خواهد شد و مردم می‌توانند شکایات خود را به شماره‌ 3820 و سامانه 124 ارائه دهند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها