کد خبر: 453412
|
۱۳۹۹/۱۰/۰۳ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

آمریکا و زمین سوخته‌ای که ترامپ برای بایدن تدارک دیده است

برخی از تحلیلگران معتقدند احتمال دارد ترامپ در ازای شکست خود در انتخابات، بایدن را وارد دور باطلی از جنگ‌ها و بحران‌های بزرگ جهانی و منطقه‌ای کند تا برای مدتی نسبتاً طولانی مانع اجرای برنامه‌هایش شود.

آمریکا و زمین سوخته‌ای که ترامپ برای بایدن تدارک دیده است
کد خبر: 453412
|
۱۳۹۹/۱۰/۰۳ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سید عماد حسینی- برخی از تحلیلگران معتقدند احتمال دارد ترامپ در ازای شکست خود در انتخابات، بایدن را وارد دور باطلی از جنگ‌ها و بحران‌های بزرگ جهانی و منطقه‌ای کند تا برای مدتی نسبتاً طولانی مانع اجرای برنامه‌هایش شود.

جمال ریان مجری شبکه الجزیره در یکی از صفحات مجازی خود در تفسیر خبر «سی‌ان‌ان» در مورد نشست دونالد ترامپ با مشاورانش به منظور اعلام حالت فوق‌العاده در کشور نوشت: طی ساعات‌ آینده منتظر تحولات خطرناکی باشید.

از سوی دیگر در حالی که دولت ترامپ مشغول بستن چمدان‌های خود برای خروج از کاخ سفید است، رئیس ستاد ارتش آمریکا مجدداً عازم فلسطین اشغالی شد تا با مسئولان اسرائیلی در مورد آخرین تحولات منطقه به رایزنی و هماهنگی بنشیند.

جالب اینجاست که پیش از ترور شهید فخری‌زاده نیز، بنی گانتس وزیر جنگ اسرائیل چند بار پیاپی به اتفاق شماری از افسران عالیرتبه اسرائیلی به واشینگتن سفر کرده و به رایزنی پرداخته بود.

همین مساله باعث شده تا برخی از تحلیلگران نقشه تدارک دیده‌شده ترامپ برای دولت بایدن را نه داخلی بلکه برون‌مرزی پیش‌بینی کنند؛ آنان بر این پندارند که احتمالاً بایدن در بدو ورودش به کاخ سفید با یک مشکل بزرگ بین‌المللی مواجه خواهد شد.

در همین راستا روزنامه «گاردین» طی گزارشی ادعا کرد، حزب‌الله لبنان همزمان با نزدیک شدن به پایان دوره ریاست‌جمهوری ترامپ تدابیر امنیتی شدیدی اتخاذ کرده است.

به زعم رهبران این حزب، دونالد ترامپ یک دیوانه است، اما رهبران جنبش به ویژه سید حسن نصرالله در امنیت کامل قرار دارند.

ظاهراً به همان اندازه که بایدن در تکاپوی تعیین دستیاران خود در دولت آینده آمریکاست، دونالد ترامپ هم بهترین (بخوانید بدترین) برنامه را برای گرفتار کردن بایدن تدارک می‌بیند تا به نحوی زمین سوخته را تحویل بایدن دهد و او را دست‌کم در بخش اول دوره ریاست‌جمهوری‌اش زمینگیر ببیند.

اما این برنامه انتقام‌جویانه کجا و چگونه به اجرا درخواهد آمد؟

شبکه سی‌ان‌ان پیش از آنکه از نشست فوق‌العاده ترامپ با دستیارانش برای بررسی اعلام فوق‌العاده خبر دهد در گزارشی اعلام کرد، تحرکات چند هفته اخیر دونالد ترامپ نشان می‌دهد او در آخرین روزهای حضورش در کاخ سفید در صدد به حداقل رساندن گزینه‌های جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب است.

کارشناسان به این شبکه آمریکایی خبر دادند، اولین اقدام ترامپ دستور تدارک حملات سایبری علیه چین بود که می‌تواند در آینده مشکلاتی برای دولت بایدن در تنش‌زدایی با این کشور به وجود آورد.

ترامپ به فکر اقدامی علیه یمن است، ثبت نام شماری از گروه‌های یمنی در فهرست گروه‌های تروریستی می‌تواند بهانه مناسبی برای اقدامی باشد که ترامپ با دست زدن به آن، در آینده امکان به ثمر رسیدن تلاش‌های صلح بایدن را در این کشور کاهش دهد.

تصویب فوق سریع قراردادهای تسلیحاتی با کشورهای منطقه نیز در راستای قرارداد بایدن در مقابل عمل انجام‌شده برای تغییر معادلات قدرت منطقه‌ای است.

کارشناسان معتقدند هدف اصلی ترامپ این است که هنگام تحویل کلیدهای کاخ سفید به جو بایدن آتش بحران‌ها شعله‌ور باشد، آتش‌هایی که دولت بایدن برای خاموش کردن تمامی آنها دچار مشکلات بزرگی خواهد شد و امنیت ملی آمریکا را با چالش‌های بزرگی مواجه خواهد دید.

برخی از تحلیلگران نزدیک به بایدن هم به این نتیجه رسیده‌اند که ترامپ و دستیارانش رویکرد خصومت‌آمیزی در قبال منطقه پیدا کرده‌اند.

کارشناسان نزدیک به بایدن در عین حال تاکید می‌کنند با وجود اختلاف در روش‌ها بین بایدن و ترامپ، آنها در مورد اهداف اصلی‌ای همچون خلع سلاح هسته‌ای ایران، عقب نشینی از افغانستان و شیوه مدیریت روابط با چین با یکدیگر هم‌نظر هستند.

از سویی برخی دیگر از تحلیلگران نیز بر این باورند که تخریب برنامه‌های بایدن هدف دوم ترامپ است. این در حالی است که هدف اول او آماده‌سازی افکار عمومی برای نامزدی دوباره‌اش در انتخابات سال 2024 است، کمااینکه او ظاهراً از هم‌اکنون برای آن انتخابات خیز برداشته است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها