معاون محیط‌ زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌ زیست:

شورای شهر تهران در این چند سال، برای رفع آلودگی هوا چه کرد؟

به‌دنبال انتقاد شورای شهر تهران از سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌دلیل آلودگی هوای پایتخت، معاون محیط‌ زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: خوب است که اعضای شورای شهر به‌عنوان نمایندگان مردم اعلام کنند که در چند سال اخیر چه اقدامی برای کاهش آلودگی هوای پایتخت انجام داده‌اند؟ برای مثال آیا شورای شهر تهران بودجه‌ای را برای نصب فیلتر دوده روی اتوبوس‌ها اختصاص داده است یا خیر؟

شورای شهر تهران در این چند سال، برای رفع آلودگی هوا چه کرد؟
کد خبر: 453437
|
۱۳۹۹/۱۰/۰۱ ۰۷:۵۸:۰۰

اعتمادآنلاین| روز گذشته (30 آذر) زهرا نژاد بهرام - عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران - ضمن تاکید بر لزوم پاسخگویی سازمان حفاظت محیط‌ زیست در مورد چرایی آلودگی هوا اظهار کرده بود که این سازمان مسئول اصلی هوای پاک است اما می‌بینیم که در صدد توجیه برمی‌آید و از مردم انتظار دارند. باید بگویم این سازمان هیچ‌وقت پاسخگو نیست و به دغدغه‌های نمایندگان در پارلمان محلی توجه نکرده و هیچ وقت پاسخ نداده است اما ما توقع داریم که به انتظار از مردم برای کاهش آلودگی پایان دهد.

مسعود تجریشی، ضمن انتقاد از شورای شهر تهران، اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط‌ زیست همواره پاسخگوی دغدغه‌ها در زمینه آلودگی هوا بوده و برنامه‌هایی را برای دستگاه‌های اجرایی کشور مشخص کرده است. شورای شهر تهران به‌راحتی می‌تواند با پیگیری از اداره کل محیط‌ زیست استان تهران، محیط‌ زیست شهرداری تهران و یا حتی شرکت کنترل کیفیت هوا از برنامه‌های ما برای کنترل آلودگی هوا مطلع شود. به‌هرحال تاکید بر این است که شورای شهر متشکل از نمایندگان منتخب مردم است و نباید محفلی سیاسی باشد. از سوی دیگر مسئله آلودگی هوا نیز موضوعی مردمی است و نباید با آن برخوردهای سیاسی شود.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات اخیر سازمان حفاظت محیط‌ زیست برای کاهش آلودگی هوا در کشور تصریح کرد: این سازمان با همکاری دستگاه‌های مختلفی ازجمله شهرداری‌ها، وزارت کشور، وزارت نیرو و... سیاهه انتشار آلودگی شهر تهران و چند کلانشهر دیگر کشور را تدوین، وظایف دستگاه‌های مختلف را در جهت کاهش آلودگی هوا مشخص، میزان اثربخشی برنامه‌های مختلف و بودجه‌های مورد نیاز را تعیین کرده است.

معاون محیط‌ زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌ زیست با بیان اینکه ازنظر من سازمان محیط‌ زیست به‌عنوان دستگاه ناظر حتی فراتر از مسئولیت‌های قانونی خود برای مدیریت آلودگی هوا عمل کرده است، گفت: ما مسئولیت خود را بسیار سنگین می‌دانیم و سلامت مردم برای ما مهم است. خوب است که اعضای شورای شهر به‌عنوان نمایندگان مردم اعلام کنند که در چند سال اخیر چه اقدامی برای کاهش آلودگی هوای پایتخت انجام داده‌اند؟

تجریشی در ادامه با اشاره به اینکه این شورا تاکنون برنامه‌ای برای مدیریت یا کنترل آلودگی هوا به ما ارائه نداده است، اظهار کرد: برای مثال آیا شورای شهر تهران بودجه‌ای را برای نصب فیلتر دوده روی اتوبوس‌ها اختصاص داده است؟ برنامه این شورا برای بازسازی و نوسازی اتوبوس‌های تهران بر اساس قانون هوای پاک، تاکنون چه بوده است؟

معاون محیط‌ زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌ زیست افزود: در زمینه اجرای قانون هوای پاک سازمان حفاظت محیط‌ زیست ناظر است و باید گزارش دهد که دستگاه‌های مختلف چه اقداماتی را در راستای اجرای این قانون انجام داده‌اند. از این‌رو سامانه‌ای را طراحی و تمام شاخص‌های عملکرد برای دستگاه مختلف در زمینه اجرای قانون هوای پاک را در آن قرار داده و امتیازبندی کرده‌ایم.

به گفته وی گزارش عملکرد دستگاه‌های مختلف کشور طی شش ماهه ابتدایی امسال در زمینه اجرای قانون هوای پاک تهیه و برای اسحاق جهانگیری - معاون اول رییس جمهوری - نیز ارسال شده است.

صدا و سیما به وظایفش بر اساس قانون هوای پاک عمل نکرده است


تجریشی با تاکید بر اینکه از هر دستگاهی باید براساس وظایف همان دستگاه پرسش شود، تصریح کرد: متاسفانه برخی از دستگاه‌ها باوجود اینکه وظایف مهمی برای اجرای قانون هوای پاک دارند اما به این وظایف عمل نمی‌کنند و پاسخ ما را نیز برای تکمیل گزارش دستگاه‌ها نداده‌اند. برای مثال صدا و سیما که وظیفه مهمی در جهت آموزش و فرهنگسازی دارد، در این زمینه مشارکتی نکرده است. حتی ما مجدد به این سازمان نامه زده‌ و از آن‌ها پرسیده‌ایم که در راستای وظایف قانونی خود چه اقداماتی انجام داده‌اید.

معاون محیط‌ زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌ زیست با بیان اینکه ما باید از عملکرد دستگاه‌ها برای اجرای قانون هوای پاک مطلع باشیم تا بتوانیم اطلاع‌رسانی‌های لازم را انجام دهیم، اظهار کرد: قصد داریم تا انتهای امسال گزارشی از عملکرد دستگاه‌های مختلف در این زمینه تهیه و بررسی کنیم که پس از یک سال از اجرایی شدن قانون هوای پاک کجای مسیر ایستاده‌ایم؟

طی سال 97 اعضای شورای شهر تهران به خرید فیلتر دوده از محل اوراق مشارکت رای ندادند و موضوع "خرید فیلتر دوده " از ردیف این اعتبار حذف شد. عدم نصب فیلتر دوده روی اتوبوس‌ها سبب می‌شود که خروجی خودروهای دیزل بدون هیچ گونه پالایشی وارد حلق مردم شود. علاوه بر این همواره به شورای تهران به‌دلیل عدم اختصاص تسهیلات و اعتبار برای نوسازی اتوبوس‌ها انتقاداتی وجود داشت. تجریشی پیش از این نیز اظهار کرده بود که شورای شهر تهران نه تنها بودجه فیلتر دوده را حذف کرد بلکه از اختصاص تسهیلات و اعتبار برای نوسازی اتوبوس‌ها هم خودداری کرد.

متاسفانه در حال حاضر هیچ گزینه‌ای برای اجرای مصوبات و قانون هوای پاک در تهران وجود ندارد که مطمئن باشیم که این تحرکات در کاهش آلودگی هوای تهران اثرگذار خواهد بود چون شورای شهر تهران هیچ برنامه‌ای برای این امر ارائه نداده و شهرداری تهران هم هیچ بودجه‌ای اختصاص نداده است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها