کد خبر: 453525
|
۱۳۹۹/۱۰/۰۱ ۱۱:۴۶:۱۲
| |

مجتبی ذوالنوری، رییس کمیسیون امنیت ملی:

«FATF» در مجمع تصویب نخواهد شد

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: پیش‌بینی من این است که هیچ‌گاه لوایح FATF در مجمع تصویب نخواهد شد یا مجمع اینها را رد خواهد کرد که دولت خواستار این نیست. تایید این لوایح نیز که اتفاق نمی‌افتد و شاید بی‌جواب گذاشتن و گذر زمان برای دولت مطلوب‌تر باشد که مجمع با این سیاست عمل کند.

«FATF» در مجمع تصویب نخواهد شد
کد خبر: 453525
|
۱۳۹۹/۱۰/۰۱ ۱۱:۴۶:۱۲

اعتمادآنلاین| مجتبی ذوالنوری نماینده مجلس در مورد موافقت مقام معظم رهبری بر تمدید فرصت بررسی لوایح FATF گفت: نگاه مقام معظم رهبری از ابتدا بروی کنوانسیون‌ها کاملا معلوم بود. ایشان فرمودند اساس این کنوانسیون‌ها بر استعمارگری است و باید اصل را بر غیرمفید بودن آنها گذاشت الا اینکه در بررسی‌ها ثابت شود که ما نگرانی نداشته باشیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: این نگاه کاملا منطقی و معقول است به دلیل اینکه پخت و پز را کشورهای خاصی انجام می‌دهند که منافع خودشان را بر منافع کشورهای که می خواهند تابع سیاست‌هایشان باشند ترجیح می دهند. با توجه به این وضعیت ما باید هر کدام از کنوانسیون‌ها را با دقت بررسی کنیم، FATF و بعضی از کنوانسیون‌ها همانند پولشویی، CFT و تحریم مالی تروریسم را مجلس مصوب کرد و بعد از ایرادات شورای نگهبان به این لوایح مجلس بر مصوبه خود اصرار کرد و به مجمع تشخیص ارجاع داده شد که مجمع بعضی از لوایح همانند CFT را نگه داشته است و جلسات متعددی کمیسیون‌های مجمع برگزار کردند .

نماینده قم با بیان اینکه فضای مجمع فضای رد این لوایح است گفت: استدلال‌های در مجمع در مورد رد لوایح وجود دارد که این کنوانسیون‌ها به نفع مردم ما نیست، مسائلی که مجمع می خواهد در مورد آنها رای گیری کند اگر از منظر قانون اساسی رد شده باشد نصف بعلاوه یک رای مثبت برای تصویب نیاز دارد ولی اگر از منظر شرع رد شده باشد دو سوم رای می‌خواهد.

ذالنور افزود: در این کنوانسیون‌ها یکی از دلایل مهم موضوع قاعده نفی سبیل است که قرآنی است و چون این کنوانسیون‌ها سلطه و تسلط اجانب را بر مردم و کشور حاکم می کند لذا از نظر شورای نگهبان مخالف قانون اساسی و شرع شناخته شد و دو سوم اعضا مجمع را نیاز دارد و فضای مجمع فضای نیست که دو سوم رای به این لوایح داده شود.

این نماینده مجلس تصریح کرد: پیش‌بینی من این است که هیچ‌گاه این لوایح در مجمع تصویب نخواهد شد یا مجمع اینها را رد خواهد کرد که دولت خواستار این نیست. تایید این لوایح نیز که اتفاق نمی‌افتد و شاید بی جواب گذاشتن و گذر زمان برای دولت مطلوب‌تر باشد که مجمع با این سیاست عمل کند. اگر مجمع بخواهد به صورت جدی در مورد این لوایح رای‌گیری کند قطعا رد می شوند.

وی گفت: اگر رهبری توصیه نمی فرمودند شاید مجمع رد لوایح را اعلام می کرد و مطلوب دولت این نیست که رد اعلام شود، ما سه حالت داریم. تایید لوایح که اتفاق نخواهد افتاد، رد لوایح که دولت معتقد است چنین موضعی به ضرر قطعی اش است، اینکه مجمع تسریع در رد لوایح را اعلام نکند به عنوان شرایط مطلوب برای دولت محسوب می شود یعنی همین شرایط فعلی که هست.

ذوالنوری در پاسخ به این سوال که به هر حال ایران در حال حاضر در لیست سیاه قرار دارد و این شرایط فعلی فرقی به حال دولت نمی‌کند گفت: فرقی نمی کند ولی آنها اعلام کرده اند که اگر رد کنید تشدید می شود و دیدگاه دولت نیز همین است که البته ما از بنیاد این نظر دولت را قبول نداریم، آنها هر کاری می خواستند انجام دادند چیز جدیدی نیست که حالا اگر ما بگویمCFT را رد کنیم اتفاق جدیدی می افتد. هیچ اتفاق جدیدی نمی افتد ما الان تحریم پولی و بانکی هستیم و دیگر بالاتر از سیاهی رنگی نیست که آنها بخواهند در این نقاشی از آن استفاده کنند.

منبع: عصرایران

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها