«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

درباره نوع جدید ویروس کرونا چه می‌دانیم؟

انتشار نوع تازه‌ای از ویروس کرونا که بر اساس گفته‌های مقامات بهداشت بریتانیا سرعت انتقال بالاتری نسبت به ویروس اولیه دارد موجب نگرانی مسئولان این کشور و اتحادیه اروپا شده است.

درباره نوع جدید ویروس کرونا چه می‌دانیم؟
کد خبر: 453625
|
۱۳۹۹/۱۰/۰۱ ۱۷:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| انتشار نوع تازه‌ای از ویروس کرونا که بر اساس گفته‌های مقامات بهداشت بریتانیا سرعت انتقال بالاتری نسبت به ویروس اولیه دارد موجب نگرانی مسئولان این کشور و اتحادیه اروپا شده است.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که از نزدیک با مقام‌های بهداشتی بریتانیا در ارتباط است و این مقامات در حال تجزیه و تحلیل داده و به اشتراک گذاشتن اطلاعات جدید خود با این سازمان هستند.

ویژگی نوع تازه ویروس کرونا

این نوع تازه که چند هفته پیش گفته می‌شد حدود 10 تا 15 درصد موارد ابتلا به کرونا به آن مربوط هستند هفته گذشته 60 درصد موارد ابتلا در لندن را در بر گرفت.

مقامات بهداشت بریتانیا اعلام کرده‌اند که این گونه تازه ویروس کرونا ممکن است تا 70 درصد مسری‌تر از نوع شناخته‌شده ویروس باشد، اما بر اساس اطلاعات فعلی، نوع جدید ویروس لزوماً احتمال بیماری حاد یا مرگ‌ومیر را افزایش نمی‌دهد.

نوع جدید کرونا

مت هنکوک وزیر بهداشت انگلیس در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی گفته است، این ویروس از کنترل خارج شده و «ما باید آن را دوباره تحت کنترل درآوریم».

در حال حاضر لندن و مناطق جنوبی بریتانیا در قرنطینه کامل هستند.

واکنش سازمان بهداشت جهانی

با وجود نگرانی‌ها در مورد نوع جدید ویروس کرونا اما مدیر بخش بیماری‌های همه‌گیر و اپیدمیک سازمان بهداشت جهانی تغییر ویروس‌ها را امری طبیعی می‌داند.

سیلوی بریاند مدیر بخش بیماری‌های همه‌گیر و اپیدمیک سازمان بهداشت جهانی در گفت‌وگو با شبکه خبری بی‌اف‌ام تی‌وی فرانسه در مورد نوع جدید ویروس کرونا گفته است: «در حال حاضر سازمان جهانی بهداشت شواهدی ندارد دال بر اینکه نوع جدید کرونا نرخ مرگ‌ومیر بالاتری دارد. ویروس‌ها تغییر می‌کنند و چیزی که اکنون در حال رخ دادن است جای تعجب ندارد. باید برای درک اینکه آیا تاثیر این ویروس بر سلامت انسان تغییر خواهد کرد یا نه تحقیقات آزمایشگاهی بیشتری انجام شود.»

سازمان بهداشت جهانی

تاکنون بیش از چهار هزار گونه زیرمجموعه ویروس کرونا مشاهده شده که تعداد بسیار کمی از آنها اهمیت خاصی داشته‌‌اند.

آیا واکسن کرونا بر نوع جدید این ویروس اثر دارد؟

بر اساس بررسی‌های اولیه دانشمندان، نوع جدید ویروس کرونا دارای تغییرات ژنتیکی است. این جهش ژنتیکی در پروتئین خارمانند ویروس رخ داده که واکسن شرکت فایزر آن را هدف قرار می‌دهد و در مقابل آن ایمنی ایجاد می‌کند. به همین دلیل نگرانی‌هایی در مورد عملکرد واکسن بر نوع جدید ویروس کرونا وجود دارد.

نوع جدید کرونا

اما کارشناسان اتحادیه اروپا اعلام کرده‌اند که واکسن‌های فعلی کرونا همچنان علیه این گونه‌ی تازه ویروس نیز موثرند.

ینس اسپان وزیر بهداشت آلمان در این باره می‌گوید: «بر اساس اطلاعات کنونی و پس از گفت‌وگوی کارشناسان اتحادیه اروپا واکسن فعلی علیه این گونه جدید نیز کاملاً موثر است.»

به این ترتیب واکسیناسیون ادامه دارد.

تعلیق پروازهای بریتانیا

در حالی که متخصصان و دانشمندان در بریتانیا و سازمان بهداشت جهانی مشغول بررسی و آزمایش روی نوع جدید ویروس کرونا هستند روز دوشنبه مقامات ارشد کشورهای عضو اتحادیه اروپا جلسه‌ای اضطراری برگزار کردند تا گزینه ممنوعیت ورود مسافران از انگلیس تا تاریخ 6 ژانویه را بررسی کنند.

تاکنون 27 کشور پروازهای ورودی از بریتانیا را به حالت تعلیق درآورده‌اند؛ بلژیک، کانادا، فرانسه، آلمان، آرژانتین و ایران از جمله این کشورها هستند.

بریتانیا

بلژیک تا 24 ساعت و کانادا تا 72 ساعت پروازها را از بریتانیا به حالت تعلیق درآورده‌اند. فرانسه هم به مدت 48 ساعت سفرهای هوایی از بریتانیا را لغو کرده و آلمان از نیمه‌شب یکشنبه تمامی سفرهای هوایی بریتانیا را تا 31 دسامبر ممنوع اعلام کرده است. سفرهای هوایی بریتانیا به ایران نیز به مدت 2 هفته و به ایرلند به مدت 48 ساعت به حالت تعلیق درآمده است.

نتیجه تحقیقات تازه 2 هفته دیگر مشخص خواهد شد

سازمان بهداشت جهانی (WHO) یکشنبه‌شب در توییتی عنوان کرد که از نزدیک با مقام‌های بهداشتی بریتانیا در ارتباط است.

این مقامات در حال تجزیه و تحلیل داده و به اشتراک گذاشتن اطلاعات جدید خود با سازمان بهداشت جهانی و دیگر مراکز تحقیقاتی هستند. آنها گفته‌اند: «ما به محض کسب اطلاعات بیشتر در مورد ویژگی‌های این نوع ویروس و تاثیرات آن دیگر کشورها و مردم را مطلع خواهیم کرد.»

بر اساس گزارش یورونیوز، نتایج قطعی در مورد آثار واقعی ویروس مسری‌تر کرونا ظرف 2 هفته آینده پس از به دست آمدن نتایج تحقیقات تازه امپریال کالج لندن و چند موسسه همکار این دانشگاه مشخص خواهد شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها