مرتضی مبلغ، معاون سیاسی اسبق وزارت کشور:

برای بخشی از اصولگرایان تنها چیزی که اهمیت دارد دستیابی به قدرت است

معاون سیاسی اسبق وزارت کشور گفت: برای بخشی از اصولگرایان که همان تندروها هستند، تنها چیزی که اهمیت دارد دستیابی به قدرت است. در این زمینه نیز حاضرند همه مسائل دیگر را تحت‌الشعاع قرار دهند یا به تعبیری، همه چیز را قربانی اهداف شخصی و جناحی خود کنند.

برای بخشی از اصولگرایان تنها چیزی که اهمیت دارد دستیابی به قدرت است
کد خبر: 453868
|
۱۳۹۹/۱۰/۰۲ ۱۶:۱۸:۵۴

اعتمادآنلاین| معاون سیاسی اسبق وزارت کشور گفت: برای بخشی از اصولگرایان که همان تندروها هستند، تنها چیزی که اهمیت دارد دستیابی به قدرت است. در این زمینه نیز حاضرند همه مسائل دیگر را تحت الشعاع قرار دهند یا به تعبیری، همه چیز را قربانی اهداف شخصی و جناحی خود کنند.

مرتضی مبلغ در واکنش به تلاش اخیر مجلس برای تغییر قانون انتخابات ریاست جمهوری 1400 گفت: کاری که تندروها در مجلس می کنند، به ابتذال کشاندن قانون گذاری است. آنها با اختیارات قانونی خود از طریق قانون گذاری اقداماتی انجام می دهند که هیچ نتیجه ای جز ابتذال در پی ندارد.


اقدام اخیر مجلس فاجعه‌ای در اصل انتخابات است


وی افزود: متأسفانه گروهی از نمایندگان با ایجاد تنگنا در قانون انتخابات درصددند تا فرد یا افراد مورد نظرشان را تبدیل به کاندیدای بی رقیب انتخابات کنند. این اقدامات فاجعه ای در اصل انتخابات است. شاهدیم در هر دوره ای که جریاناتی دلسوز وارد مجلس شده و به دنبال بسط و توسعه جمهوری اسلامی بوده و آرمان‌های انقلاب را دنبال کرده اند با بن بست شورای نگهبان و نظرات منفی آن شورا مواجه شده اند، اما وقتی جریانات تندرو در مجلس حاکم می شوند و در تناقض با حقوق اساسی، قوانین انقباضی تصویب می کنند عمدتا با تایید شورای نگهبان مواجه می شوند.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت گفت: به نحو تاسف باری روند قوانین ما در طول این 40 سال در خصوص حقوق اساسی مردم، جنبه انقباضی تر پیدا کرده، در حالی که علی القاعده باید عکس این مسأله اتفاق می افتاد. ما باید هرقدر که از انقلاب می گذرد، گشایش‌های متناسب با اقتضائات زمان را فراهم می کردیم اما می بینیم که به طور معکوس عمل شده است. قوانین انتخاباتی کشور و به ویژه قانونی که در شرف تصویب مجلس است، اگر به تصویب نهایی برسد نقطه ای سیاه در فرآیند قانون گذاری جمهوری اسلامی خواهد بود.

تصویب طرح مجلس نقطه سیاهی در تاریخ قانون‌گذاری است


معاون سیاسی پیشین وزارت کشور در پاسخ به این سوال که طرح اخیر مجلس در راستای مواجهه مصداقی نمایندگان با کاندیداتوری اشخاص را چطور ارزیابی می کند، گفت: همانطور که گفتم به ابتذال کشیدن قانون‌گذاری است و نشان دهنده تلاش برای کاندیداتوری افراد خاصی است که شاید با وجود قوانین فعلی به موانعی برخورد می کردند. تنزل دادن سطح قانونگذاری به مصادیق مشخص فاجعه آمیز است.

وی در واکنش به این اظهارنظر که طرح انتخاباتی مجلس برای انتخابات آتی نیست، گفت: اینکه این طرح در انتخابات آتی اجرایی می شود به زمانبندی اش بستگی دارد. همچنین موضع گیری شورای نگهبان و موعد نهایی شدن آن نیز در این خصوص موثر است. بنابراین اینکه می گویند در این دوره از انتخابات اجرایی نمی شود، مشخص نیست. به نظرم اهمیتی ندارد که در چه مقطعی می خواهد اجرایی شود. بلکه به طور کل این نوع ورود به قانونگذاری اشتباه است و همانطور که گفتم نقطه سیاهی در تاریخ قانون گذاری خواهد بود.

عقلای قوم مانع شوند


مبلغ در پاسخ به این سوال که اصلاح‌طلبان در این مقطع می توانند چه اقداماتی انجام دهند، گفت: آنها هشدارهای لازم را به جامعه و حاکمیت می دهند و نظر خود را بیان می کنند. این نوع مواجهه با قانونگذاری فاجعه آمیز است و طبعا راه چاره این است که عقلای قوم یعنی کسانی که در حاکمیت حضور دارند و مسائل را می فهمند و مصالح عمومی را به خوبی درک می کنند، مانع روندهای ناصواب و آسیب زننده شوند و اجازه ندهند که این مسائل تداوم یابد.

او ادامه داد: اصلاح طلبان نمی توانند هیچ کاری فراتر از هشدار دادن و آگاهی رسانی به جامعه انجام دهند زیرا دستی در قدرت ندارند و نمی توانند این روند را متوقف کنند. کسانی که در قدرت هستند باید اقداماتی انجام دهند که این روند را متوقف کنند.

اقدام اخیر مجلس به طور حتم در میزان مشارکت مردم تاثیر می گذارد


عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت درباره تحلیل‌هایی که راجع به میزان مشارکت مردم در انتخابات 1400 می شود، گفت: شرایط امروز جامعه از نظر شور و نشاط سیاسی به پایین ترین حد خود در سال‌های اخیر رسیده است. رفتارهای اخیر مجلس نیز قطعا کاهش شور و نشاط سیاسی را تشدید می کند. امروز به شدت نیازمند شور و نشاط سیاسی و اشتیاق عمومی هستیم. مشارکت بالا در انتخابات پشتوانه نظام و مردم بوده و بهترین عامل برای مقابله با فشارهایی است که دشمنان به کشور و نظام وارد می کنند.

مرتضی مبلغ گفت: هیچ چیزی مهم تر از ایجاد شور و نشاطی نیست که بتواند مشارکت در انتخابات را افزایش دهد. هر حرکتی که خلاف این باشد و به انفعال و ناامیدی در مردم دامن بزند، ضد منافع ملی است. لذا اقدام اخیر مجلس به طور حتم در میزان مشارکت مردم تاثیر می گذارد. عقلای قوم باید وارد عمل شده و اجازه ندهند چنین حرکت‌هایی تداوم پیدا کند. همچنین باید وارد فرآیندهای سازنده ای شوند که منجر به افزایش اعتماد، بالا رفتن سرمایه اجتماعی و شور و نشاط عمومی می شود.

برای بخشی از اصولگرایان تنها چیزی که اهمیت دارد دستیابی به قدرت است


وی در پاسخ به این سوال که آیا میزان مشارکت مردم در انتخابات برای طیف‌های اصولگرا اهمیتی دارد، گفت: برای بخشی از اصولگرایان که همان تندروها هستند، تنها چیزی که اهمیت دارد دستیابی به قدرت است. در این زمینه نیز حاضرند همه مسائل دیگر را تحت الشعاع قرار دهند یا به تعبیری، همه چیز را قربانی اهداف شخصی و جناحی خود کنند.

مبلغ در پایان گفت: متأسفانه اصولگرایان معتدل و سایر شخصیت‌های این طیف که باید در برابر چنین رویکردی بایستند و برای جلوگیری از آن تلاش کنند، ساکتند. آنها متوجه نیستند که وارد چه فرآیند سیاهچال گونه ای می شوند که می تواند به کل نظام و کشور آسیب بزند. تکلیف تندروها که مشخص است ولی سایر اصولگرایان که در این کشور ریشه دار هستند باید تا جایی که می توانند جلو فرآیندهای غیرسازنده را بگیرند.

منبع: جماران

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها