کد خبر: 454121
|
۱۳۹۹/۱۰/۰۳ ۱۶:۴۷:۴۵
| |

قاسم میرزایی‌نیکو، عضو فراکسیون امید مجلس دهم:

مصوبات اخیر مجلس، چیزی جز تنگ‌تر کردن دایره و دوختن عبا و قبای ریاست جمهوری برای یک شخص خاص نیست

عضو فراکسیون امید مجلس دهم گفت: اقدامات اخیر مجلس، بیشتر در راستای تنگ‌تر کردن عرصه برای انتخاب‌کنندگان و انتخاب‌شوندگان است. وقتی شما، دایره یک قانون را مدام، تنگ و تنگ‌تر می‌کنید، به این معناست که تنها، یک تعداد با مشخصات خاصی می‌توانند، عملا در انتخابات کاندیدا شوند.

مصوبات اخیر مجلس، چیزی جز تنگ‌تر کردن دایره و دوختن عبا و قبای ریاست جمهوری برای یک شخص خاص نیست
کد خبر: 454121
|
۱۳۹۹/۱۰/۰۳ ۱۶:۴۷:۴۵

اعتمادآنلاین| مجلس انقلابی یازدهم، این روزها به نقل محافل رسانه‌ای بدل شده و بدون فوت وقت در تدارک اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری یا به عبارت بهتر، مشغول دست و پا کردن ردای باب میل برای ساکن آینده پاستور است.

قاسم میرزایی‌نیکو، نماینده پیشین مردم دماوند و عضو فراکسیون امید مجلس دهم با اشاره به طرح‌های اخیر مجلس در این خصوص عنوان داشت: به نظر می‌رسد که نمایندگان مجلس یازدهم در تهیه و تدوین طرح‌ها، آنگونه که قوانین آن جامع بوده و مورد پذیرش جامعه قرار بگیرد، عمل نمی‌کنند. ضمن اینکه، این طرح‌ها در روند تهیه از پختگی لازم برخوردار نبوده و در نتیجه، مصوبات آن نیز، چیزی جز تنگ‌تر کردن دایره و دوختن عبا و قبای ریاست جمهوری برای یک شخص خاص به نظر نمی‌رسد.

این طرح‌ها و مصوبات به روح قانون اساسی درخصوص استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی، خدشه وارد کرده است. ضمن اینکه، برخی از محورها و مسائل این طرح‌ها، اساسا بر خلاف قانون اساسی است.

امام، حضور نظامیان در سیاست را منع کردند و مهم‌ترین پست سیاسی کشور ما، جایگاه ریاست جمهوری است. بر این اساس، یک نظامی، چگونه بنا شرکت در انتخابات را داشته و پس از انتخابات نیز، لابد قصد بازگشت به جایگاه خود را خواهد داشت؟

شخصی نظامی که در عرصه انتخابات شرکت کرده و از 6 ماه قبل از آن نیز به زمینه‌چی می‌پردازد، چگونه بعد از انتخابات و در صورت نیاوردن رای، مجددا به عرصه نظامی‌گری باز خواهد گشت؟ به هر حال، یا یک فرد، سیاسی است یا خیر!

البته، این مسئله، چندان مهم هم نیست و هرکسی، ولو یک فرد نظامی که علاقه دارد، می‌تواند در انتخابات شرکت کند و هر کس از دید مردم، لایق‌تر و بهتر بود، بسم‌الله!

ولی اینکه، آقایان دوباره پس از انتخابات به سمت و جایگاه نظامی پیشین خود برگردند، پذیرفتنی نیست. آقایان نماینده به نظر من، باید این مسائل اساسی را روشن می‌کردند.

اقدامات اخیر مجلس، بیشتر در راستای تنگ‌تر کردن عرصه برای انتخاب‌کنندگان و انتخاب‌شوندگان است

نکته دیگر اینکه، اقدامات اخیر مجلس، بیشتر در راستای تنگ‌تر کردن عرصه برای انتخاب‌کنندگان و انتخاب‌شوندگان است. وقتی شما، دایره یک قانون را مدام، تنگ و تنگ‌تر می‌کنید، به این معناست که تنها، یک تعداد با مشخصات خاصی می‌توانند، عملا در انتخابات کاندیدا شوند. مسئله‌ای که به جای آشتی دادن مردم با صندوق رای، آن‌ها بیشتر از نهاد انتخابات دور می‌کند.

آقایان اجازه حضور همه چهره‌ها را در انتخابات بدهند تا وزن هرکس مشخص شود

برای روشن شدن تکلیف موضع مردم در قبال حضور یک نظامی در انتخابات در وهله اول، باید این اجازه را بدهند که عموم ملت در ساز و کار انتخابات با حضور همه کاندیداها شرکت کنند و در آن صورت است که مشخص خواهد شد، وزن هر کسی چقدر بوده است. وقتی که یک نظامی به نوعی به زور و در میدانی بی‌رقیب وارد پاستور شود، اینکه دیگر، انتخاب مردم نیست. مثل، رای 10درصدی همین قالیباف در تهران!

اگر انتخابات به معنی کامل آن در کشور برگزار شده و آقایان، اجازه شرکت کاندیداها از طرف‌های مختلف را بدهند، نتیجه نهایی در این صورت، فصل‌الخطاب بوده و حضور نظامیان نیز در این ساز و کار، بلا اشکال خواهد بود. اینکه شما، این عرصه را محدود کرده و هیچکس اجازه حضور در کارزار انتخابات را در فقدان حضور اکثریت مردم نداشته باشد، فرد منتخب نیز در جایگاه نمایندگی مطالبات عمومی قرار نخواهد گرفت.

رفیق‌دوست یا نمی‌داند که یک سال چقدر است و یا با مشکلات کشور آشنا نیست

اخیرا، آقای رفیق‌دوست، عنوان کرده که یک رئیس جمهور نظامی، یک ساله مشکلات کشور را حل خواهد کرد. ایشان یا نمی‌داند که یک سال چقدر است یا با مشکلات کشور آشنا نیستند. ما در حال حاضر، حدود 6،7 ابربحران داریم و یک فرد، چطور می‌تواند این مشکلات را در یک سال حل کند؟

یک رئیس‌جمهور نظامی، چطور می‌تواند در مدت زمان یک سال با ناوگان فرسوده نیازمند بازسازی قطار اداره کشور را در ریل هدایت کند؟ مگر رئیس جمهور نظامی، عصای موسی در اختیار دارد؟

منبع: امتداد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها