کد خبر: 454171
|
۱۳۹۹/۱۰/۰۴ ۰۸:۲۷:۰۹
| |

سرعت رشد دلار در بازار ایران تندتر شد

در پنجمین روز هفته، سرعت رشد دلار تندتر شد و توانست به بالای یک محدوده حساس برسد. روز چهارشنبه، اسکناس آمریکایی 270 تومان رشد پیدا کرد و با عبور از محدوده 25 هزار و 800 تومانی به بهای 25 هزار و 900 تومان برسد.

سرعت رشد دلار در بازار ایران تندتر شد
کد خبر: 454171
|
۱۳۹۹/۱۰/۰۴ ۰۸:۲۷:۰۹

اعتمادآنلاین| روز چهارشنبه دلار از محدوده 25هزارو800 تومان عبور کرد. تحلیلگران فنی باور داشتند نقاط زیر این محدوده برای بازار ارز امن بود؛ چراکه احتمال بیشتری وجود داشت که قیمت دلار به سوی ابتدای مرز 25 هزار تومانی حرکت کند. با شکست محدوده 25 هزار و 800 تومان، شانس دلار برای ورود به کانال 26هزار تومان بالا رفته است.


در پنجمین روز هفته، سرعت رشد دلار تندتر شد و توانست به بالای یک محدوده حساس برسد. روز چهارشنبه، اسکناس آمریکایی 270 تومان رشد پیدا کرد و با عبور از محدوده 25 هزار و 800 تومانی به بهای 25 هزار و 900 تومان برسد. برخی فعالان ارزی عنوان می‌کردند که افزایش روز گذشته از اهمیت زیادی برخوردار بوده است؛ چراکه احتمالات مربوط به نزول شدید قیمت دلار را کاهش داد؛ تحلیلگران فنی بارها عنوان کرده بودند، تا زمانی که اسکناس آمریکایی زیر محدوده 25 هزار و 800 تومان قرار دارد، احتمال ریزش در بازار به سوی ابتدای کانال 25 هزار تومانی زیاد است. با این حال، پس از چند روز مقاومت، دلار سرانجام از موج کاهشی خارج شد؛ از نگاه بازیگران فنی، این ارز در صورتی که بتواند به بالای خط 26 هزار تومانی بازگردد، خریداران بیشتری را برای ورود به بازار وسوسه خواهد کرد. یکی از عواملی که در آینده بازار اثر زیادی خواهد داشت، نوسانات نرخ حواله درهم است. به عنوان مثال، دیروز در بازار حواله، تقاضا برای درهم زیاد شده بود و در نتیجه این ارز به بالای 7 هزار و 150 تومان قدم گذاشت. با ارزش درهم یاد شده، ارزش دلار در بازار داخلی حتی می‌توانست به بالای 26 هزار و 200 تومان هم برود. در صورتی که احتیاط معامله‌گران داخلی کاهش پیدا کند، قیمت درهم می‌تواند هدایتگر دلار به سوی کانال بالاتر باشد.


در حالی که برخی فعالان، خروج معامله‌گران فنی کاهشی از بازار و گروهی دیگر، رشد نرخ حواله درهم را عامل افزایش قیمت دلار تلقی می‌کردند، دسته‌ای از فعالان باور داشتند، بازار تحت تاثیر تقاضای فصلی ژانویه مقداری افزایش قیمت را به ثبت رساند.

کمبود تحلیل در بازار ارز

در روزهای اخیر شدت نوسانات بازار ارز محدودتر شده است؛ در این شرایط، تعداد زیادی از تحلیلگران و شبه تحلیلگران، تمایل چندانی ندارند که نظر خود را در مورد روند آتی قیمت‌ها به اشتراک بگذارند. گروهی می‌گویند بازار دیگر جانی برای بالا و پایین رفتن ندارد و در نتیجه تحلیل میان مدت بی‌معناست و گروه دیگری اعتقاد دارند، بازارساز در حال دستکاری قیمت‌هاست و هر تحلیلی که ارائه بدهند، با واکنش بازارساز خنثی خواهد شد. در این میان، دسته سومی نیز در بازار حضور دارند که معتقدند، روند قیمت دلار مشخص نیست و نشانه خاصی برای افزایشی یا کاهشی شدن قیمت در بازار وجود ندارد که بر مبنای آن، اظهارنظر دقیقی بکنند. از نگاه آنها عوامل متناقض زیادی در حال برخورد به یکدیگر هستند و هنوز مشخص نیست که کدام عامل بر دیگری خواهد چربید. به باور این گروه، تا زمانی که دلار در حبس قیمتی قرار دارد، اظهار نظر در مورد روند آتی ریسک زیادی به همراه دارد و آنها ترجیح می‌دهند زمانی که قیمت از حبس خارج خواهد شد، در مورد روند آتی دلار اظهار نظر کنند. از نگاه آنها در شرایط فعلی کسانی که در بازار ارز حضور دارند، تنها دارند زمان خود را هدر می‌دهند، چراکه میزان نوسان به اندازه‌ای نیست که سود خاصی نصیب آنها کند. حال آنکه شرایط در برخی بازارهای دیگر در همین چند هفته اخیر بسیار پرنوسان بوده است.

در بازار ارز که نوسان قیمتی محدودتر شده است، معامله‌گران بزرگ سعی کرده‌اند با خریدوفروش‌های سریع و در یک دامنه مشخص، قیمت بازار را دچار رفت‌وبرگشت‌های زیاد کرده و از این نوسانات به سود خود استفاده کنند. این استراتژی موجب شده است که برخی از فعالان ترجیح بدهند که در بازار فعالیت خاصی نکنند و خرید و فروش‌های خود را ببندند. به‌بیان‌دیگر، شماری از معامله‌گران زمانی که احساس می‌کنند، نیروهای بیرونی توانایی تأثیرگذاری در تنظیم قیمت‌ها به نفع خود را دارند، ترجیح می‌دهند از بازار کناره بگیرند؛ یکی از بازیگران باتجربه بازار می‌گوید، «جهت بازار مشخص نیست» و قیمت دلار رفتارهای متناقضی را از خود بروز می‌دهد. اگر این گفته را مبنای تحلیل قرار دهیم، به احتمال زیاد ورود دلار به کانال 26 هزار تومانی نیز پایدار نخواهد بود و بازار بار دیگر به دست کاهشی خواهد افتاد. به عقیده برخی فعالان، روند بلندمدت بازار از نقطه‌ای تغییر می‌کند که دلار توان ایستادن بالای محدوده 26 هزار و 300 تومانی را از خود نشان دهد.

1

منبع: دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها